به گزارش ایسنا، مجید باقری در جلسه امروز شورای شهر تهران با قرائت گزارشی در مورد وضعیت حقوق و دستمزد و ساماندهی نیروی انسانی شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۵۴ هزار و ۶۷۳ نفر در سیستمهای رسمی به عنوان پرسنل فعالیت میکنند که از این جامعه آماری ۴۲ هزار و ۴۷۷ نفر معادل ۸۰ درصد آقایان و ۱۱ هزار و ۱۹۶ نفر معادل ۲۰ درصد از کارکنان بانوان هستند، گفت: میانگین سابقه همکاران در شهرداری ۱۵ سال و ۱۱ ماه است و بیشترین تراکم سنی بین ۴۰ تا ۴۴ سال است که ۱۵ هزار نفر از کارکنان در این بازه سنی قرار دارند.
وی با بیان اینکه تعداد همکاران دارای مدرک تحصیلی دیپلم ما به دلیل کثرت تعداد کارکنان ۳۳.۳۴ درصد، فوق دیپلم ۶.۶۲ درصد، کارشناسی ۳۴.۸ درصد، کارشناسی ارشد ۲۲.۷۵ درصد و دکترا ۱.۴۹ درصد است، اظهار کرد: هشت نوع رابطه استخدامی در ۴۴ سازمان و شرکت و ۲۲ منطقه وجود دارد که ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر کارمند و عده ای کارگر هستند و جمعیت کارمندان به ۹۴ هزار نفر می رسد.
باقری بیان کرد: سه نظام پرداخت در شهرداری داریم که باعث یک چالش چند وجهی شده است و برای مثال در سال جاری یکی از نظامهای پرداختی افزایش ۲۰ درصدی و نظام دیگری افزایش ۴۵ درصدی را اعلام کرده بود. بابت حق اولاد یکی از نظام ها رقم یک میلیون تومانی و نظام دیگر رقم یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را مطرح کرده است.
معاون شهردار تهران افزود: یکی از نظامها میگوید حق تأهل ندهید و نظام دیگری رقم ۲ میلیون تومانی را در نظر گرفته است. در روزهای پایانی سال یکی از نظام ها رقم ۴ میلیون تومان و نظام دیگر ۲۱ میلیون تومان را برای عیدی در نظر گرفته بود. دو نفر در یک اتاق با فاصله فاحشی این ارقام را دریافت می کنند.
باقری با بیان اینکه ساعت اضافه کار در یکی از نظامهای پرداختی ۸۰ هزار تومان به ازای هر ساعت و در نظام دیگر ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر ساعت است، گفت: ما با تنوع روابط استخدامی و نظامهای پرداخت مواجه هستیم و همه این موارد باعث ابر چالش ایجاد توازن و تعادل بین نظامهای پرداختی شده است و به دنبال این هستیم که در شهرداری بین کارکنان تعادل ایجاد کنیم؛ اما مقاومت فرهنگ سازمانی جدی در این زمینه وجود دارد و از سویی دیگر با بایدها و نبایدهای قانونی روبه رو هستیم و در نهایت ناچار شدیم به ظرفیتهای رفاهی پناه ببریم و به غیر از این راهی نداریم.
وی با بیان اینکه در سازمان بحران پنج نوع رابطه استخدامی داشتیم و تلاش کردیم که یکسان سازی صورت بگیرد که هفته آینده نهایی خواهد شد و در شرکت شهر سالم و شرکت شهربان و حریم بان، نیروها دارای رابطه استخدامی مستقیم با شرکتهای خود شدند. در سازمان فرهنگی و هنری نیز ۷۵۰ نفر از کارکنان دارای قرارداد مستقیم با سازمان شدند، گفت: در سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار و سازمان نوسازی و مدیریت پسماند نیز اقداماتی صورت گرفته است و تمام تلاش خود را به کار می گیریم که رضایت حداکثری کارکنان ایجاد شود. این اقدام بسیار سخت، پیچیده و دارای ناملایماتی است. تقاضای ما این است که همکاریها و تبیین شرایط به گونهای باشد که کارکنان احساس تبعیض نکنند و حتی اگر موفق نبودهایم؛ اما در این زمینه تلاش صادقانه انجام دادهایم. هرچه کارکنان رضایت بیشتری داشته باشند خدمات بهتری به شهروندان ارائه می دهند. ما تلاش کردیم بستر امنی برای رعایت عدالت فراهم کنیم.
به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران بعد از استماع گزارش معاون شهردار به بیان نظرات خود پرداختند که بر این اساس احمد علوی ضمن تأکید بر لزوم بهبود وضعیت معیشتی و اداری کارکنان شهرداری، گفت: نیروی انسانی سرمایه اصلی شهرداری است و اگر حال این نیرو خوب باشد، خدمات به شهروندان نیز با کیفیت مطلوبتری ارائه خواهد شد. اما اگر پرسنل دچار نارضایتی باشند یا حرفشان شنیده نشود، نمیتوان انتظار ارتقاء عملکرد را داشت.
علوی با بیان اینکه نباید نسبت به دغدغههای کارکنان بیتفاوت بود، اظهار کرد: ما نمیگوییم همه خواستههای نیروی انسانی باید بیچونوچرا اجرا شود، اما اینکه حتی حرفشان هم شنیده نشود، غیرقابلقبول است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در فرآیند استعلامهای اداری، آن را یکی از موانع انگیزهبخشی به کارکنان دانست و افزود: متأسفانه استعلامهایی که برای تبدیل وضعیت یا جابجایی نیروها انجام میشود، گاهی سه تا چهار ماه زمان میبرد. این روند طولانی باعث میشود حتی فردی که سالها در یک پست خدمت کرده، بهدلیل بلاتکلیفی، تا چند ماه حقوق کارشناسی دریافت نکند و گاهی دیده میشود که به جای تصمیمگیری شفاف، موضوع به نهاد نظارتی ارجاع داده میشود و از آنها خواسته میشود که پاسخ را نگه دارند. این رویه نه تنها کمکی به سلامت اداری نمیکند، بلکه به اعتماد کارکنان آسیب میزند.
علوی در بخش دیگری از سخنان خود از مدیریت منابع انسانی شهرداری خواست نگاه دقیقتری به بدنه عملیاتی و تجربیات نیروهای شهرداری داشته باشند و گفت: بارها تأکید کردهایم که بهتر است مدیریت منابع انسانی توسط افرادی اداره شود که با واقعیتهای کاری و شرایط پرسنل آشنا هستند. در غیر این صورت، تصمیمگیریها فاصله زیادی با واقعیت میگیرد و مقایسه شرایط شهرداری تهران با سازمانهایی با ماهیت متفاوت، منجر به تصمیماتی میشود که نه تنها قابل اجرا نیست؛ بلکه منجر به نارضایتی بیشتر پرسنل میشود. باید با واقعبینی، به دنبال بهبود شرایط باشیم؛ نه با مقایسههای نادرست.
در ادامه جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به ۹۴ هزار پرسنلی که در حال فعالیت در شهرداری هستند، گفت: در آییننامه استخدامی شهرداریها که مصوب هیئت وزیران است، در ماده ۲ انواع قراردادها برای شهرداریها مشخص شده است؛ قراردادهای ثابت، قراردادی یا موقت، کارگری و کسانی که مستخدم دولت هستند و در مجموعه شهرداری کار میکنند، مشخص شدهاند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به دستور سازمان بازرسی برای انحلال شرکت خدمات اداری شهر گفت:سازمان بازرسی گفت شرکت خدمات اداری شهر باید جمع شود، اما این موضوع موقت بود؛ اما از آن زمان تاکنون نزدیک به ۸ سال میگذرد و به نظرم دنیا آنقدر تغییر کرده که ما دیگر باید از آن مصوبه نیز گذر کنیم و مصوبه جدیدی را تدوین کنیم و کارمندان شهرداری نگران هستند که آیا امسال نیز قرارداد آنها تمدید میشود یا خیر؟ ما افرادی را داشتیم که بیش از ۱۵ سال یا ۲۰ سال کار کردند؛ اما قرارداد آنها تمدید نشده است و این به معنای نبود امنیت شغلی است. هم درباره قرارداد مستقیم و هم درباره اینکه افراد هادیان شهر خدمات اداری شهر خانواده شهرداری هستند، نباید هر سال نگران تمدید قرارداد خود باشند.
وی با اشاره به برنامهریزی برای تعیین وضعیت پرسنل شرکتها گفت: قرار بر این شد پرسنلی که در شرکتها کار میکنند، برای آنکه از بلاتکلیفی در بیایند، دورههایی برای آنها تعریف شود که آن مربوط به تحصیلات و سنوات است. این دو مدل باید مشخص کنند که تا چند سال قرارداد موقت است و تا چند سال قرارداد دائمی میشود.
در پایان، وی با تأکید بر ضرورت بازنگری در انتصابات مدیریتی در شهرداری، پیشنهاد کرد: در خصوص بازنگری انتصابات تقاضا میکنم گزارشی درباره انتصابات ارائه شود تا متوجه شویم چقدر شرایط احراز رعایت شده و چقدر افراد در جای خود نشستند. شکایت بسیاری داریم که پرسنل میگویند ما به حساب نمیآییم و دیده نمیشویم و در زمانی که ما در حال بازنشسته شدن هستیم، فردی کمسابقه و بیارتباط منصوب میشود. باید در خصوص انتصاب مدیران گزارش داده شود که چه تعداد از بیرون آمدهاند و چه تعداد از داخل منصوب شدهاند.
نرگس معدنیپور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اقدامات انجامشده در حوزه رفاهی و منابع انسانی شهرداری تهران قابل تقدیر است اما توجه بیشتر به وضعیت حقوقی کارکنان رسمی شهرداری ضروری است، گفت: تعریف بستههای خرسندساز و دیگر تدابیر حمایتی برای کارکنان اقدام مناسبی است. با وجود اعمال افزایش ۲۰ درصدی حقوق و ترمیمهای صورتگرفته، همچنان حقوق همکاران رسمی شهرداری که عمدتاً دارای سابقه طولانی و تجربه بالا هستند، نسبت به دیگر نیروها پایینتر است.
وی با بیان اینکه با توجه به بند دوم تبصره ۱۱ بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری تهران ما شهرداری را موظف کردیم که برای جبران عقبماندگی حقوق کارکنان رسمی، نسبت به افزایش یک گروه استحقاقی با رعایت سقف ۲۰ و نیز اعمال فوقالعاده خاص و اصلاح حق جذب اقدام کند؛ اما متأسفانه این موارد به دلیل شکایت مطرحشده در دیوان عدالت اداری اجرایی نشدهاند، گفت: این موارد نباید به آن شکایت گره زده شوند و خواستار پیگیری و اجرای مصوبه شورای اداری هستم.
معدنی پور افزود: سطح حق جذب و فوقالعاده خاص در شهرداری تهران در مقایسه با سایر شهرداریها بسیار پایینتر است. در بازدیدهایی که از برخی شهرها داشتیم، میزان حقوق کارکنان شهرداریها موجب تعجب ما شد، چرا که حقوق همکاران رسمی در تهران به مراتب کمتر است و از معاونت برنامهریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا می خواهیم تا اجرای مصوبه شورای اداری در خصوص افزایش حقوق کارکنان رسمی را با جدیت دنبال کند و این مسئله را از روند شکایت جدا بداند.
انتهای پیام
نظرات