• سه‌شنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404051408722
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

در جلسه ستاد راهبری نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان مطرح شد

حرکت به سمت غربالگری ۱۰۰ درصدی دانش‌آموزان پایه سوم به بعد

حرکت به سمت غربالگری ۱۰۰ درصدی دانش‌آموزان پایه سوم به بعد

مدیرکل امور تربیتی، مشاور و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، پوشش مدارس فاقد مشاور و اجرای پویش‌های حمایتی در سطح ملی، فعال شدن کانون‌ها و خانه‌های یاریگران زندگی، تهیه محتوا و بارگذاری در شبکه شاد، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره برای آسیب‌دیدگان جنگ را از جمله اقدامات انجام شده خواند.

به گزارش ایسنا، سمیه سادات ابراهیمی در جلسه ستاد راهبری نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان ضمن ارائه گزارشی از پروتکل و راهبردهای اساسی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و روانی، راهبردهای اصلی در موضوع جنگ را در قالب توجه به فرصت‌های رشد و تربیت، توجه ویژه به تقویت انسجام ملی و وحدت و همدلی، اتخاذ رویکرد تربیت حماسی دانش‌آموزان، تاکید بر خلق موقعیت نقش آفرینی دانش‌آموزان، استفاده از ظرفیت حاکمیتی و مردمی، استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های دانش‌آموزی، استفاده از ظرفیت تشکل‌های معلمان، تاکید بر شرکت در برنامه‌های رسانه ملی، جشنواره‌ها، شبکه‌های مجازی بیان کرد که در این مدت تدوین و اتخاذ شده است.

وی اقدامات پیشنهادی این اداره کل را به تفکیک مخاطبان دانش‌آموزان، خانواده‌ها، همکاران و مدیران مدارس به ترتیب با هدف تقویت سلامت روان و ارتقای مهارت‌های زندگی و تاب آوری در برابر استرس و فشارهای اجتماعی، ارتقای آگاهی در حوزه سلامت روان فرزندان و کمبود مهارت‌های فرزندپروری، توانمندی حرفه‌ای و روانی همکاران برای مدیریت خود و تعامل سالم با دانش‌آموزان، ارتقای توانمندی حرفه‌ای در سلامت روان و ایجاد بستر حمایتی برای اجرای برنامه‌های سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌ها در مدرسه تشریح کرد.

ابراهیمی همچنین پوشش مدارس فاقد مشاور و اجرای پویش‌های حمایتی در سطح ملی، فعال شدن کانون‌ها و خانه‌های یاریگران زندگی، تهیه محتوا و بارگذاری در شبکه شاد، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره برای آسیب‌دیدگان جنگ را از جمله اقدامات انجام شده خواند.

همچنین صادق حسین‌زاده ملکی معاون پرورشی و فرهنگی نیز در ادامه این جلسه گفت: براساس دستور وزیر آموزش و پرورش، نقشه راه مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای سال تحصیلی جدید در قالب ۹ کلان برنامه و اقدام آماده شده است که با اضافه شدن یک اقدام ویژه با توجه به شرایط کشور تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: حرکت به سمت غربالگری ۱۰۰ درصدی دانش‌آموزان پایه سوم به بعد، جز ۹ کلان پیش رو خواهد بود تا از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

احمد بیگدلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه از وزیر آموزش و پرورش برای توجه ویژه به حوزه پیشگیری، از آسیب‌های اجتماعی تقدیر و تشکر کرد و گفت: در هیچ دوره‌ای از وزارت، اقدامات اساسی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان انجام نشده بود.

وی ادامه داد: ساماندهی فضای مجازی برای دانش‌آموزان باید به یک لایحه تبدیل شود تا بتوان از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کرد در این راستا لازم است ارتباط به خانواده با دانش‌آموز و دانش‌آموز با مدرسه تقویت شود.

به گفته بیگدلی می‌توان در این راستا از ظرفیت موسسات مردم نهاد و نیروهای پرورشی مستقر در مدارس استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha