به گزارش ایسنا، احمد محمودزاده در نشستی با موضوع پروژه مهر با تأکید بر جایگاه ویژه آموزش و پرورش در دولت چهاردهم و دولت ملی، از اهتمام جدی و برنامههای گسترده در این حوزه خبر داد.
وی با اشاره به نگاه راهبردی ریاست جمهور و منویات مقام معظم رهبری که آموزش و پرورش را در اولویتهای اصلی نظام جمهوری اسلامی قرار دادهاند، افزود: این توجه ویژه باعث شده که سیاستها و برنامههای مختلفی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی تدوین و اجرا شود.
محمودزاده با بیان اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴، پروژه مهر با آمادگی کامل در حال اجراست ادامه داد: امسال این پروژه زودتر از سالهای گذشته آغاز شده و تلاش میکنیم با همکاری معاونتهای تخصصی وزارت آموزش و پرورش و سازمانها، کارهای اساسی و بنیادی در حوزه مدارس غیردولتی و هیئت امنایی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار مدرسه و ۲۰ هزار مرکز غیردولتی، مدارس مناطق آزاد و هیات امنایی و شوراهای آموزش و پرورش در سراسر کشور تحت مدیریت این سازمان هستند و با همکاری شوراهای آموزش و پرورش و استانداران، روند تشکیل جلسات و هماهنگیها افزایش یافته است گفت: پروژه مهر امسال با رویکرد ارتقای کیفیت آموزشی، تربیتی و مشارکتی خانوادهها در مدارس طراحی شده است. هدف این است که سال تحصیلی جدید با قدرت و برنامهریزی دقیقتر نسبت به سالهای قبل آغاز شود و زیرساختهای لازم برای حمایت از معلمان و دانشآموزان فراهم شود.
محمودزاده به اجرای برنامههای اصلاحی در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری اشاره کرد و افزود: اصلاح اساسنامه مدارس بینالمللی، تصویب آییننامه مدارس مجازی و تدوین الگوی شهریه از جمله اقدامات مهمی است که در جهت بهبود شرایط آموزشی انجام شده است.
محمودزاده ضمن اشاره به اهمیت نقش معلمان در ارتقای کیفیت آموزش، عنوان کرد: برنامههای ویژهای برای ارتقای دانش و توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی در دست اجراست که با همکاری معاونتهای تخصصی وزارت آموزش و پرورش و سازمان تأمین اجتماعی پیش میرود.
وی عنوان کرد: با تشکیل کمیتههای رصد، پایش و مداخله در حوزه آسیبهای اجتماعی و تربیتی، تلاش میکنیم مشکلات و چالشهای مدارس را به موقع شناسایی و برطرف کنیم تا زمینههای موفقیت تحصیلی و پرورشی دانشآموزان فراهم شود.
محمودزاده با بیان اینکه عنصر اصلی در آموزش و پرورش، معلم است، گفت: باید به معیشت و منزلت و جایگاه و دانش افزایی و ... معلمان توجه جدی شود.
وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت یک سندی با عنوان سند تحول بنیادین دارد و همه موظف به اجرای آن هستیم افزود: نگاه خوبی به مدرسه هیات امنایی در این سند وجود دارد. از زمانی که بنده به این سازمان آمدم، نگاه ما به توسعه مدارس غیردولتی و هیات امنایی، توسعه کیفی این مدارس است و دقیقا مسیر قانونی را دنبال میکنیم.
محمودزاده با بیان اینکه مدارس هیات امنایی، مدارس دولتی هستند و فقط برای فوق برنامه است که مشارکتهایی را جذب میکنند ادامه داد: ۲۱۰ هزار معلم، ۲۰ هزار مدرسه، ۲ میلیون و ۲۰ هزار دانشآموز ذیل این سازمان در حال فعالیت و تحصیل هستند و این کمک به اقتصاد آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه مدارسی داریم که جلوتر از تدوین سند تحول حرکت میکنند و مدارسی هم داریم که در ابتدای سند هستند به موضوع شهریه مدارس و مراکز غیردولتی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه براساس قانون، الگوی شهریه را تهیه کردهایم و به مدارس ابلاغ شده است. افزایش کف شهریه، توازن شهریه، کنترل شهریههای مازاد و تفکیک شهریهها امسال به خوبی مدیریت شده است. شهریه اعلامی ما به مدارس در دو بخش برنامه درسی و فوق برنامه است.
محمودزاده با بیان اینکه شهریه به تفکیک ۲۰ هزار مدرسه امسال انجام شده است عنوان کرد: برای هر مدرسه به صورت جدا یک شهریه تعیین شده است. یکی از شاخصهای الگوی شهریه، کیفیتبخشی است و فقط برای همین شاخص ۱۵۰ زیرشاخص وجود دارد.
وی از انجام بازدیدهای میدانی از مدارس برای نظارت بر ثبتنام و رعایت الگوی شهریه خبر داد و گفت: شهریههای فوق برنامه و برنامه درسی از همدیگر جداست و نباید اینها رو با هم یکی حساب کرد. کف شهریه و سقف شهریه در دوره ابتدایی از ۱۷ میلیون تا ۵۳ میلیون در کل کشور بدون احتساب شهر تهران است. کف شهریه در دوره ابتدایی در تهران ۳۰ میلیون، متوسطه اول ۳۶، متوسطه دوم ۳۷، دورههای فنی ۵۲ و مدارس کاردانش ۳۹ میلیون است. نظارت جدی ما هم بر این روند وجود داشت.
محمودزاده با بیان اینکه هیچ دستگاهی غیر از آموزش و پرورش حق ورود به مدارس را ندارد ادامه داد: هر گونه اعتراض و شکایت باید به شورای نظارت در سازمان و استانها اعلام شود. خودمان نظارت جدی داریم. دستورالعمل جریمه مدارس متخلف هم سال گذشته به مدارس ابلاغ شده و این کار از اخذ شهریههای بالا در مدارس جلوگیری خواهد کرد.
محمودزاده با بیان اینکه حتما امسال باید موضوع ۳۰ ساعته شدن کار معلمان در تمام مدارس اجرا شود درباره موضوع مدرسه مجازی گفت: آنچه در نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه عدالت آموزشی و تربیتی وجود دارد در هیچ کجا یافت نمیشود. گاها دانشآموزان به دلایل مختلفی امکان دریافت آموزش حضوری را ندارند و در این مدرسه میتوانند ثبتنام کنند و قرار است بزرگسالان دولتی، غیردولتی، ایثارگران و از راه دور همه را در مدرسه مجازی تجمیع کنیم و ایرانیان خارج از کشور هم میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
انتهای پیام
نظرات