کارگردان فیلم کوتاه «آینه مات» هم معتقد است: ساخت فیلم کوتاه مولود عشق، رفاقت و فداکاری عزیزانی است که سینما را با همه شیرینیها و تلخیها دوست دارند.
به گزارش ایسنا،طبق گزارش رسیده، نشست نقد و بررسی فیلم کوتاه «آینه مات» به کارگردانی محمدرضا فهمیزی با حضور امیر ابراهیم جلالیان رمان نویس و منتقد سینما و پریسا ساسانی منتقد و مجری کارشناس برگزار شد.
محمدرضا فهمیزی کارگردان فیلم دوازده دقیقهای «آینه مات» با بیان این مطلب درباره ساخته شدن این فیلم کوتاه گفت: حدود یک سالی بود که فیلمنامه این فیلم کوتاه را به عنوان اولین تجربه فیلمسازی داستانی نوشته بودم و منتظر سرمایه گذار برای ساخت آن بودم که نشد. تا اینکه دوست عزیزی به اصطلاح اولین چراغ را روشن کرد. به این معنا که از امیر مهرورزان که فیلمبردار خوب سینمای ایران است، بعد از کلی تردید پرسیدم که آیا حاضر است این فیلم را فیلمبرداری کند که در کمال ناباوری پذیرفت و در ادامه مسیر سایر دوستان از جمله کاوه ایمانی تدوینگر، محسن بابایی طراح گریم و دیگران کنار «آینه مات» ایستادند.
وی ادامه داد: ابهام در روایت داستان در این فیلم برای من اهمیت بسیاری داشت و به همین دلیل قصد داشتم تا جایی که میتوانم این ابهام را برای تماشاگر نگه دارم و به واسطه این گنگی در روایت و شخصیتها به جمله کلیدی فیلم یعنی «آدمها آن چیزی نیستند که نشان میدهند» برسم و از سوی دیگر در سایه این ابهام هر بینندهای برداشت خودش را از کار داشته باشد.
در ادامه پریسا ساسانی منتقد و مجری این نشست گفت: ساخت فیلم کوتاه و روایت داستان در مدت زمان مشخص دوازده دقیقهای انتخاب سختی برای کارگردانی است که میخواهد نخستین مشق فیلمسازی خود را انجام دهد. به خصوص اینکه فیلم «آینه مات» تلاش دارد روابط پیچیده و پنهان انسانها فارغ از جنسیت را روایت کند.
وی افزود: معتقدم این فیلم پتانسیل حضور در جشنوارههای بینالمللی را به دلیل نوع روایتی که از روابط انسانها میکند، دارد. زیرا موضوع خیانت یکی از مهمترین درگیریهای انسان امروز در همه جوامع است.
امیر ابراهیم جلالیان رمان نویس و منتقد سینما با بیان این مطلب که ساخت فیلم کوتاه به مثابه نوشتن داستان کوتاه است، گفت: یکی از علاقهمندیهای من رمان نویسی است و نوشتن داستان کوتاه تمرکز و توجه بسیاری دارد. زیرا باید هم ساختار و هم شخصیت پردازی کاراکترها به شکل موجز و مختصر و در خدمت داستان و فهم مخاطب باشد.
وی ادامه داد: این موضوع در فیلم کوتاه هم صدق میکند و پرداخت به شخصیتها آن هم در فیلم دوازده دقیقهای بسیار دشوار است. به همین دلیل فکر میکنم در فیلم کوتاه «آینه مات» کارگردان تمام و کمال، هدفی را که در نظر داشته به مخاطب رسانده است.
نویسنده رمان «غبارزدگان» با بیان اینکه فیلم کوتاه در حوزه نقد نویسی مهجور مانده است، ادامه داد: یکی از نکات قابل تامل در حوزه نقد نویسی، مشاهده این موضوع است که بسیاری از منتقدان به صحبت کردن درباره فیلم کوتاه ، گپ و گفت زدن درباره آنها تن نمی دهند و همین موضوع موجب مهجور واقع شدن فیلم کوتاه میشود.
جلالیان ادامه داد: همانطور که از اسم فیلم کوتاه «آینه مات» مشخص است با قصهای مواجهایم که ابهام ، پیچیدگی و سوء تفاهم در روابط کاراکترها وجود دارد و فکر میکنم کارگردان به درستی توانسته این شخصیت ها را که بر اساس سه شخصیت اصلی داشتیم روایت کند و البته بازیگر نقش علی با اینکه حضور نداشت اما با کلاماش توانست شخصیتی بسازد و بازی قابل توجه کلامی را از خود ارائه دهد. همچنین امیر عدنان بازیگر نقش روزبه با چهره خاص خود توانست لحظات روایت داستان را تحت کنترل خود درآورد و به اصطلاح برگ برنده را رو کند که در نهایت این کار را هم به انجام رساند.
این رمان نویس که «پاریس پونزدهم» نیز از رمانهای او است بیان کرد: روایتها و داستان هریک از کاراکتر یک سوء تفاهم بزرگ بود که هر کدام از آنها گمان میکردند واقعیت دارد ولی نداشت و این سوءتفاهم همان موضوعی است که کارگردان از آن با عنوان ابهام یاد میکند که به درستی منعکس شده بود.
در ادامه این نشست که با حضور جمعی از منتقدان از جمله امید نجوان، محسن بیگ آقا، بهمن عبدالهی، ذبیح رحمانی، عدنان شاه طلایی، حسام فروزان و جمعی از استادان دانشگاه برگزار شد، درباره این فیلم نقطه نظرها و گپ و گفتهایی مطرح شد.
فیلم «آینه مات» به لایههای پنهان شخصیتها و واقعیتهای پشت چهرههای افراد میپردازد.
محمدرضا فهمیزی که عضو انجمن منتقدان خانه سینما است، پیش از این فیلمهای کوتاه «نگاه»، «ساعت شنی»، «گمان» و مستند داستانی «خانه خاطرهها» را ساخته بود که درباره خانه تاریخی و قاجاری «خانه سلطان بیگم» در تهران است.
انتهای پیام
نظرات