به گزارش ایسنا، محمدحسین اسماعیلی، گفت: با توجه به اهمیت آموزش به عنوان زیربنای فرهنگ و هنر در راستای تربیت هنرمند برای آینده هنری کشور، دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری از دو سال گذشته موضوع بررسی، اصلاح، تدوین و به روزرسانی رشتهها و سرفصلها و منابع آموزش هنر را در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: یکی از چالشهای اساسی در حوزه آموزشهای هنری این است که محتواها، منابع و استانداردهای آموزشی هنر سالیان متمادی است که به روزرسانی نشده است که این معضل میتواند باعث ناکارآمدی آموزشهای هنری شود.
اسماعیلی ادامه داد: به عنوان شاهد مثال با یک نگاه اجمالی به جدول دروس و سرفصلهای آموزشی در رشتههای هنری هنرستانهای هنرهای زیبا به این نکته پی میبریم که رشتههای هنری و سرفصلهای آموزشی مطابق با شرایط فعلی و روزآمد نیست و این موضوع باعث عدم وحدت رویه در آموزش هنر و به کارگیری سلیقههای شخصی در رویکردهای آموزشی در این هنرستانها شده است. این معضل در آموزشگاههای آزاد هنری بغرنجتر بوده و بعضاً باعث افت کیفی آموزش در این مراکز شده است.
مدیرکل دفتر آموزش اظهار کرد: از طرف دیگر با توجه به تصویب نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی، کلیه دستگاههای متولی آموزش در کشور مکلفند تا استاندارهای آموزشی را با رویکرد شایستگی و منطبق با دنیای کار و مشاغل به روزرسانی کنند، همچنین شورای عالی آموزش و پرورش نیز براساس این نظام، مصوب کرده است که کلیه رشتههای آموزشی در حوزههای مختلف از جمله رشتههای هنری طی بازه زمانی یک ساله بهروز شوند و در غیر این صورت تداوم آموزش این رشتهها در هنرستانها با وضعیت فعلی غیرممکن و غیرقانونی خواهد بود.
وی افزود: بر این اساس دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری به عنوان متولی اصلی آموزش هنر در کشور، از دو سال پیش موضوع بهروزرسانی و توسعه رشتههای هنری را پیگیری کرده و در این راستا اقدامات مستمری صورت گرفته است. در ابتدا کارگروههای تجزیه و تحلیل مشاغل هنری در رشتههای مختلف با حضور اساتید، خبرگان هنری، انجمنهای تخصصی و مراکز آموزشی تشکیل شد که منجر به تدوین مشاغل هنری در رشتههای موسیقی، نقاشی، گرافیک، نمایش، عکاسی و سینما شد. پس از شناسایی این مشاغل، با همکاری مرکز آمار ایران نسبت به سطحبندی، کدگذاری و تعیین سطوح مهارت این مشاغل مطابق با استانداردهای بین المللی اقدام شد.
اسماعیلی ادامه داد: در مرحله بعدی با تشکیل کارگروههای تخصصی تدوین استانداردهای مهارتی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و خبرگان تخصصی آموزشی نسبت به تدوین و به روزرسانی رشتهها، سرفصلها، استانداردها و جدول دروس آموزشی اقدام شد. با این اقدام رشتههای هنری مختلف از جمله موسیقی، گرافیک، نقاشی، نمایش، سینما و... بر اساس متدهای نوین بازطراحی و به روزرسانی میشود.
وی افزود: در بازطراحی این رشتهها سعی شده است که با حفظ اصالت رشتههای هنری، از فناوریهای نوین و تکنولوژیهای آموزشی نیز استفاده شود. بر این اساس علاوه برحفظ و تقویت رشتههای هنری فعلی، تعدادی از گرایشها و رشتههای جدید نیز اضافه شده است؛ به عنوان مثال در حوزه موسیقی علاوه بر رشته نوازندگی ساز ایرانی و نوازندگی ساز جهانی، رشته آهنگسازی مجدداً احیاء شده است. همچنین در حوزه گرافیک نیز گرایشهای گرافیک تبلیغات، گرافیک بستهبندی و گرافیک نشر و مطبوعات ایجاد شده است. در حوزه نمایش نیز گرایشهای بازیگری، کارگردانی، چهرهپردازی بهروزرسانی شده و رشته چاپ برای نخستین بار در گرایشهای چاپ تبلیغاتی، چاپ نشر و مطبوعات و چاپ بستهبندی ایجاد شده است. در رشته سینما نیز گرایشهای فیلمبرداری و تصویربرداری، تولید برنامه تلویزیونی و کارگردانی طراحی شده است و در رشته نقاشی هم علاوه بر رشته نقاشی معاصر، برای نخستین بار گرایش نقاشی ایرانی در مراکز آمزش هنر تدریس خواهد شد.
بنابر اعلام روابط عمومی دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وی همچنین اظهار کرد: در سامانه رشتههای آموزشی برخی از رشتهها که در حوزه صنایع دستی تعریف شده است به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگردی تفویض شده و مقرر است تا اصلاح و به روزرسانی این رشتهها توسط وزارت مذکور صورت گیرد.
مدیرکل دفترآموزش درپایان گفت: مقرر است تا پایان فصل پاییز سال جاری نظام جامع آموزشهای هنری تدوین و تصویب شود و بر این اساس استانداردهای شایستگی، ارزشیابی و آموزشی در رشتههای مختلف تدوین و از سال آینده در مراکز آموزشی سراسر کشور اجرایی شود. بر این اساس ارزشیابی، گواهینامهها و مدارک معتبر با کدهای بین المللی برای هنرجویان مراکز آموزشی هنر صادر خواهد شد. فرآیند صدور گواهینامهها هم اکنون آغاز شده و اولین آزمون صدور گواهینامه مهارت هنری ورودی در دی ماه ۱۴۰۴ برگزار میشود.
انتهای پیام
نظرات