• دوشنبه / ۱ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8605-18472.59226

بخشداري كن، سازمان اوقاف و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري؛ مجموعه‌ي امامزاده داوود با چند متولي چهره‌ي گذشته‌ي خود را از ياد برده است

بخشداري كن، سازمان اوقاف و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري؛
مجموعه‌ي امامزاده داوود با چند متولي چهره‌ي گذشته‌ي خود را از ياد برده است

فضاي معنوي و ملكوتي امامزاده داوود با آب و هواي مطبوع و مطلوب درهم آميخته بود، تا زمينه‌ي جذب تشنگان بيابان طريقت و جويندگان گوهر حقيقت را فراهم سازد و دلباختگان وادي معرفت را به عالم والاي معنويت و انسانيت سوق مي‌دهد؛ اما شرايط كنوني فضاي اطراف بقعه‌ي امامزاده داوود به‌دليل رعايت نكردن بهداشت به‌جاي جذب گردشگران زيارتي شرايط دفع گردشگران را به‌وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بدون ترديد بعدي از ابعاد روان آدمي، گرايش مذهبي و فطرت حقيقت‌جوي اوست و گردشگران زيارتي بسياري در كشور اسلامي ما به امامزاده‌هاي كشور مي‌روند، تا به تسكين آلام خود بپردازند و با منابع روحاني و الهي ارتباط برقرار كنند. از اين رو، حفاظت محيط، حفظ بهداشت و ايجاد امكانات براي زايران در اولويت است.

زايران آستان امامزاده داوود به قشر خاص و گروه معيني محدود نيستند، بلكه از تمام اقشار و طبقات جامعه به زيارت بارگاه شريف حضرت مي‌شتابند و بيشتر از درگاه حق، طلب حاجت مي‌كنند و در حرم به دعا و نيايش مي‌پردازند و خالصانه نذورات خود را درون ضريح مي‌ريزند.

اما با شرايط به‌وجود آمده در محيط اطراف امامزاده داوود و جمع شدن زباله‌هاي فراوان در آن، درحالي‌كه به‌نظر مي‌رسد، مدت‌هاست سامان‌دهي نشده و توجه مسؤولان مربوط را به خود جلب نكرده، سبب كاهش زايران آن شده است.

مسؤولان در اين‌باره تاكيد كرده‌اند كه خانواده‌ها پس از بازديد از امامزاده داوود و ديدن شرايط نابه‌سامان آن، شوق زيارت خود را از اين امامزاده‌ي روحاني كه در فضايي بسيار زيبا واقع شده است، از دست مي‌دهند و ديگر به اين مكان سفر نمي‌كنند و اين منطقه كم‌كم زايران خود را از دست مي‌دهد.

زباله‌ها اكنون تمام فضاي اطراف امامزاده را از معابر و بازار گرفته تا كنار رودخانه و آبشار دربرگرفته و منظره‌اي بسيار اسفناك را ايجاد كرده‌اند.

مدير كل هيات‌هاي امنا،‌ بقاع متبركه و موسسات خيريه كشور در اين‌باره گفت: مجموعه‌ي امامزاده داوود به‌صورت يك شهرك است كه سازمان‌ها و ارگان‌ها مختلفي براي ارايه‌ي خدمات در آن مسؤول‌اند.

حسين ميرزايي اظهار داشت: فقط نظافت و بهداشت داخل امامزاده و صحن‌ها با سازمان اوقاف و امور خيريه مرتبط است و مشكلات خارج از محوطه‌ي بقعه، ارتباطي با اين سازمان ندارند و به خدمات شهري اين بخش مربوط هستند.

وي افزود: سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلفي از جمله سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وزارت بهداشت، وزارت راه، وزارت آب و فاضلاب و ... بايد وظيفه‌ي خود را در اين منطقه انجام دهند، تا اين منطقه‌ي زيارتي زيبا سامان يابد.

صادقي ـ رييس سازمان اوقاف كن ـ نيز درباره‌ي زباله‌هاي اطراف امامزاده داوود، بيان كرد: امامزاده داوود به‌صورت يك شهرك است و تاكنون سازمان اوقاف و امور خيريه اين منطقه بارها از بخشداري كن درخواست كرده كه مسؤوليت اداره‌ي ديگر بخش‌هاي اين شهرك را نيز به سازمان اوقاف واگذار كنند، تا اين سازمان، امامزاده و محيط اطراف آن‌را بتواند سامان‌دهي كند؛ اما بخشداري كن اين درخواست را قبول نكرده است.

او ادامه داد: مسؤوليت محيط اطراف امامزاده داوود در حوزه‌ي فعاليت بخش شهري يعني بخشداري اين محل است و آنها در انجام فعاليت‌هاي خود در اين زمينه كوتاهي مي‌كنند.

البته اكنون سازمان اوقاف و امور خيريه درحال انجام فعاليت‌هايي در محوطه و صحن امامزاه داوود است.

مدير كل هيات‌هاي امنا،‌ بقاع متبركه و موسسات خيريه‌ي كشور درباره‌ي ايجاد امكانات مناسب در امامزاده داوود، اظهار داشت:‌ طرح جامع امامزاده داوود، سال گذشته تهيه و عمليات استحكام سقف و ساخت 50 چشمه سرويس بهداشتي در صحن جنوبي انجام شد و قرار است كه تعداد رواق‌هاي امامزاده نيز افزايش يابند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، ميرزايي افزود: به‌دليل حضور زايران فراوان در اين منطقه و شهرت فراكشوري امامزاده نياز است، تا سطح خدمات امامزاده چندبرابر شود.

وي گفت: آمار ورودي زايران امامزاده داوود در روزهاي پنج‌شنبه و جمعه كه ايام پيك بازديد گردشگران زيارتي اين منطقه است، پيش از سهميه‌بندي بنزين 100 هزار نفر در روز بود و در ديگر روزهاي هفته كاهش مي‌يافت. نذورات امامزاده نيز سال گذشته 400 ميليون بوده است.

ميرزايي درباره‌ي فعاليت‌هاي عمراني در امامزاده داوود، بيان كرد: از زماني كه ايام پيك زيارتي به‌پايان مي‌رسد، چهارماه فرصت داريم، تا فعاليت‌هاي عمراني مصوب در طرح را انجام دهيم. به‌دليل موقعيت خاص جغرافيايي و دشواري حمل وسايل ساختماني، فرصت كافي براي ساخت وجود ندارد و تلاش مي‌كنيم، طرح‌هاي مصوب از مهرماه تا دي‌ماه به‌پايان رسند.

به گفته‌ي مدير كل هيات‌هاي امنا،‌ بقاع متبركه و موسسات خيريه كشور، با ايجاد يك فضاي فرهنگي، فضاي مناسبي را براي قشر جوان كه به اين امامزاده سفر مي‌كند، مي‌توان ايجاد كرد.

او در پايان درباره‌ي معرفي امامزاده داوود و در سطح بين‌المللي، اضافه كرد: بروشوري براي معرفي امامزاده داوود به سه زبان فارسي،‌ عربي و انگليسي تهيه شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha