• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8606-05252
  • خبرنگار : 71219

زمان رسيدگي به وضعيت اسفناك آثار باستاني فيروزآباد كي فرا مي‌رسد؟ به‌جاي انتقال روستا براي دسترسي به آن، در حريم درجه يك كاخ اردشير پل مي‌زنند!

زمان رسيدگي به وضعيت اسفناك آثار باستاني فيروزآباد كي فرا مي‌رسد؟
به‌جاي انتقال روستا براي دسترسي به آن، در حريم درجه يك كاخ اردشير پل مي‌زنند!

كاخ اردشير بابكان بناي بزرگ سنگي داراي سه گنبد، ايوان‌ها و اتاق‌ها متعدد است كه گچ‌بري‌ها و تزيينات بالاي درهاي داخل آن، شبيه تزيينات بالاي آستانه‌هاي سنگي تخت جمشيد (پارسه) است. گنبدهاي كاخ اردشير بابكان فيروزآباد از قديمي‌ترين گنبدهاي سنگي دنيا هستند كه روي پلان مربع بنا شده‌اند و مصالح بنا نيز از لاشه‌سنگ و ملات گچ است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تمام ارزش و اهميتي كه كاخ اردشير دارد، حريم اين بناي ساساني تاكنون تملك و آزادسازي نشده و با وجود اين‌كه سال‌هاست، بسياري از كارشناسان، انتقال روستاييان ساكن در نزديكي اين آتشكده را ضروري دانسته‌اند، اما هنوز در اين‌باره اقدامي نشده است. البته آتش‌سوزي نيز يكي از مشكلاتي است كه تقريبا هرسال گريبانگير محوطه‌ي اطراف آتشكده‌ي پارس يا كاخ اردشير بابكان مي‌شود و مسؤولان، كشاورزان را عامل اصلي اين آتش‌سوزي‌ها مي‌دانند.

درباره‌ي تشكيل اين روستا گفته مي‌شود كه در زمان اصلاحات ارضي، زمين‌هايي براي كشاورزي به عشاير آن منطقه واگذار شده‌اند كه به‌تدريج، آن افراد در منطقه‌ي فيروزآباد در نزديكي كاخ اردشير بابكان ساكن شدند و به اين ترتيب، روستايي شكل گرفت. روستاي كنوني حدود 40 سال است كه شكل اصلي خود را يافته است و حدود 150 خانواده در اين روستا كه به نام آتشكده خوانده مي‌شود، زندگي مي‌كنند.

همچنين با هدف برخورداري روستاييان از امكانات امروزي براي زندگي، لوله‌كشي گاز نيز در اين منطقه انجام شده است كه در حقيقت، در حريم درجه‌ي كاخ اردشير قرار مي‌گيرد.

براساس اطلاعات و تصاوير دريافت‌شده، قرار است كه در حريم كاخ اردشير و روي رودخانه‌ي فيروزآباد، پلي ساخته شود. اكنون پايه‌هاي اين پل زده شده و كارهاي اساسي آن انجام شده‌اند.

در اين‌باره، يك كارشناس ميراث فرهنگي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با تاييد اين مطلب بيان كرد: گرچه روستاييان به اين پل نياز ضروري دارند، ولي ساخت اين پل كه بخشي از آن در حريم درجه‌ي يك كاخ اردشير و بخشي ديگر در حريم منظري قرار دارد، مشكلاتي را مانند لرزه براثر عبور ماشين‌هاي مختلف و مخدوش كردن منظر كاخ به‌وجود مي‌آورد.

در واقع، جاده‌ي منتهي به اين پل از عرصه‌ي كاخ و حدود 25 متري آن عبور مي‌كند و از آنجايي كه پل مسير منتهي به منطقه‌ي فراش‌وند را حدود 10 كيلومتر كوتاه‌تر مي‌كند، عبور ماشين‌ها نيز زيادتر خواهد شد.

با وجود اين‌كه مردم روستاي آتشكده بايد از امكانات لازم براي زندگي و آسايش برخوردار باشند، اما در نهايت، اين مساله يك واقعيت است كه اين روستا به‌طور غير مجاز شكل گرفته و سازمان بايد محوطه‌ي اطراف كاخ اردشير بابكان را آزاد و از اقدامات اين‌چنيني در حريم درجه‌ي يك اين كاخ جلوگيري كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha