• سه‌شنبه / ۳ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8403-00874
  • خبرنگار : 71063

/زمان رسيدگي به وضعيت اسفناك آثار باستاني فيروزآباد كي فرا مي‌رسد؟/ دهكده‌ي صد ساله مجاور كاخ اردشير به مكان ديگري منتقل مي‌شود؟

/زمان رسيدگي به وضعيت اسفناك آثار باستاني فيروزآباد كي فرا مي‌رسد؟/
دهكده‌ي صد ساله مجاور كاخ اردشير به مكان ديگري منتقل مي‌شود؟
مدير پايگاه ميراث فرهنگي فيروز‌آباد گفت: 90 درصد شهر گور زير كشت است و بايد هرچه زودتر زمين‌هاي آن محوطه تاريخي خريداري و كار باستان شناسي در آن آغاز شود. اميد پيروز دقوقي سروستاني در گفت و گو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: از جمله مشكلات شهر گور به عنوان يكي از نخستين شهرهاي ساساني، كشاورزي در عرصه و حريم اين محوطه است كه هر ساله بسياري از آثار تاريخي اين محدوده با كشاورزي نابود مي‌شود. لذا ضروري است كه زمين‌هاي شهر گور از مالكان خريداري شود و بقيه‌ي آثار آن از خاك بيرون بيايد. وي با تاكيد بر اينكه زمين‌هاي اطراف كاخ اردشير (آتشكده پارس) هم بايد آزادسازي شود، اظهار داشت: نزديك به 100 سال است كه دهكده‌اي در قسمتي از عرصه‌ي كاخ اردشير شكل گرفته و سال‌ها است كه بحث انتقال اين دهكده مطرح شده، ولي به دليل مشكل كمبود اعتبار اين كار تاكنون انجام نشده است. در گذشته، مذاكرات بسياري براي انتقال روستا شد و در آن زمان، اهالي روستا هم كه مرمت و حفاظت از كاخ اردشير نقش به سزايي داشتند با اين انتقال موافق بودند، وقتي اعتباري براي اين كار اختصاص پيدا نكرد، اهالي روستا هم منتظر تصميم‌گيري سازمان ميراث فرهنگي ماندند. وي با اشاره به اينكه اطراف كاخ اردشير به كاوش و باستان‌شناسي نياز دارد، گفت: پيش از انقلاب گروه‌هاي سوييسي و آلماني نقشه‌هاي اجرايي قلعه دختر را آماده و بر روي طرح‌هاي اوليه كاخ اردشير نيز كار كردند، اما در شهر گور هيچ كاري نشده، با وجود طرح‌هايي كه آنها تهيه كردند، پس از انقلاب زمينه‌ي مناسبي براي حفاظت و مرمت از آثار آن منطقه فراهم آمد كه تا حد امكان، كار شد. وي با اشاره به اينكه كميته‌اي براي حفاظت از نقش برجسته‌هاي كل كشور تشكيل شده است، اضافه كرد: در سالهاي گذشته، گروهي از نقش برجسته‌هاي فيروز آباد قالب برداري كردند و اقداماتي نيز براي حفاظت از آن‌ها انجام دادند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha