• یکشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۶:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8705-11107

/2/رحيم‌مشايي: با مردم دنيا دوست هستيم حتا مردم آمريكا و اسراييل پژوهشگاه ساخت هتل را در شوش پي‌گيري كند در پيشگاه خداوند احساس رضايت مي‌كنم

/2/رحيم‌مشايي:
با مردم دنيا دوست هستيم حتا مردم آمريكا و اسراييل
پژوهشگاه ساخت هتل را در شوش پي‌گيري كند
در پيشگاه خداوند احساس رضايت مي‌كنم

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي امسال از تعيين 12 تا 14 نمايشگاه گردشگري اولويت‌دار براي حضور نمايندگان بخش خصوصي و ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي در ادامه‌ي نشست رسانه‌يي امروز خود با خبرنگاران درباره‌ي عملكرد ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها براي حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري و كمبود اعتبار آن در اواخر سال، گفت: كمبود بودجه اجازه‌ي حضور مستمر در نمايشگاه‌هاي پاياني سال را از ستاد تبليغات گرفت؛ اما با وجود همه‌ي مشكلات سال گذشته، توانستيم در بيش از 50 نمايشگاه گردشگري حضور پيدا كنيم كه اين امر دستاوردهاي بزرگي براي ما داشت.

وي بيان كرد: در تمام دنيا، بخش خصوصي در نمايشگاه‌ها حضور مي‌يابد و فعاليت آن‌را با كم‌ترين حمايت ازسوي دولت انجام مي‌دهد؛ اما متأسفانه به‌دليل نبود بخش خصوصي توانمند و حرفه‌يي در صنعت گردشگري ايران، اين بخش هم‌چنان براي حضور در نمايشگاه‌ها نيازمند حمايت دولت است.

او ادامه داد: اميدواريم كه در تمام نمايشگاه‌هاي پيش‌بيني‌شده بتوانيم حضور پيدا كنيم. ستاد تبليغات با همكاري بخش خصوصي 12 تا 14 اولويت مهم اين نمايشگاه‌ها را براي حضور قطعي تعيين كرده است.

رحيم‌مشايي درباره‌ي پخش تبليغات گردشگري ايران از شبكه‌هاي خارجي، رفتار متعارض همين شبكه‌ها در واگويي حقايق ايران و پخش اخبار منفي درباره‌ي ايران، گفت: فعاليت اين شبكه‌ها در حوزه‌ي گردشگري ايران و پخش اخبار منفي را درباره‌ي كشور قبول دارم؛ اما اين‌ها قابل تعميم به همه‌ي شبكه‌ها نيستند. اتفاقا من فكر مي‌كنم گاهي پخش تيزرهاي گردشگري ايران از چنين شبكه‌هايي مانند سي‌ان‌ان در كنار اخبار منفي كه نسبت به ايران منعكس مي‌كنند، تعارض و تضاد موجود را به‌خوبي به مخاطب شبكه‌ها نشان مي‌دهد.

وي درباره‌ي راه‌اندازي شبكه‌ي جهاني گردشگري ايران نيز اظهار داشت: راه‌اندازي اين شبكه قابل پي‌گيري است و اميدواريم، در آينده هرچه زودتر ايجاد شود.

معاون رييس‌جمهور درباره‌ي ناتواني وضعيت فعلي آثار تاريخي براي پذيرش گردشگران و تأثير مخرب بازديدهاي سازمان‌نيافته‌ از آن‌ها مانند تخت جمشيد (پارسه)، گفت: ميراث فرهنگي به خودي‌خود سنگ و آجري است كه وقتي كسي از آن بازديد كند و قدمت تاريخي آن‌را ببيند، ارزش پيدا مي‌كند؛ اما اين‌كه در حوزه‌ي بازديد گردشگران نسبت به اين آثار بايد ملاحظاتي انديشيده شوند، مورد قبول ماست. به همين دليل، براي سايت‌هايي مانند تخت جمشيد (پارسه) به‌زودي مسيرهاي گردشگري تعيين مي‌شوند.

وي هم‌چنين درباره‌ي حفاري شركت گاز در نزديكي منطقه‌ي تاريخي آق‌قلعه و مصوبات كارشناسي‌نشده‌ي هيأت دولت و تأثير آن‌ها در تخريب ميراث فرهنگي، بيان كرد: عرصه‌ي تاريخي كشور بسيار وسيع و پهناور است. همين امر، ما را با چالش جدي مواجه كرده است. درباره‌ي برخي از اقدامات عمراني در هريك از مناطق كشور ما نمي‌دانيم كه هر پروژه‌ي تعريف‌شده چطور و كجا بايد انجام شود كه آسيبي به ميراث فرهنگي وارد نكند.

رحيم‌مشايي اضافه كرد: درباره‌ي پروژه‌هاي ملي، تمام ملاحظات ميراث فرهنگي و گردشگري درنظر گرفته مي‌شوند و همه‌ي دستگاه‌هاي دولتي موظف‌اند با تأييد نهايي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فعاليت خود را ادامه دهند؛ اما اين امر درباره‌ي پروژه‌هاي كوچك و هزاران هزار طرحي كه هر روز در كشور قابليت اجرايي پيدا مي‌كنند، امكان‌پذير نيست. ما در گذشته، هيچ بررسي ملي انجام نداديم كه موضع خود و مناطق غيرقابل سرمايه‌گذاري را مشخص كنيم. بنابراين وظيفه‌ي سازمان است تا هرچه سريع‌تر عرصه‌هاي تاريخي كشور را مشخص كند و آن‌ها را در اختيار دستگاه‌هاي دولتي قرار دهد.

وي با بيان اين‌كه پروژه‌ي گازرساني در نزديكي منطقه‌ي آق‌قلعه متوقف است، ادامه داد: با همه‌ي ملاحظات مديريتي، اين موضوع را پي‌گيري مي‌كنم و مطمئن باشيد كه در برخورد با متخلفان مصرانه پي‌گير ماجرا خواهم بود.

او اظهار كرد: برخورد با متخلفان حوزه‌ي ميراث فرهنگي روند و مسير مشخصي دارد كه در آن اگر متخلف، دستگاه دولتي نباشد، حتما از آن شكايت مي‌كنيم؛ اما اگر دستگاه دولتي تخلف كرده باشد، بنا به گفته‌ي رييس‌جمهور كه دستگاه‌هاي دولتي براي مشكلات خود نبايد به قوه‌ قضاييه شكايت كنند، موضوع تخلف را در دفتر حقوقي رياست جمهوري دنبال مي‌كنيم.

وي تأكيد كرد: درباره‌ي تخلف آق‌قلعه نيز سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به هيچ وجه كوتاه نمي‌آيد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي ساخت هتل لاله‌ي شوش روي محوطه‌ي تاريخي اين منطقه و ساخت هتل اميرزرگر در نزديكي كاخ آپادانا كه به‌دستور مستقيم رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان انجام شده است، گفت: در گزارش‌هايي كه به من درباره‌ي هتل لاله‌ي شوش ارايه شده‌اند، مطلبي دربار‌ه‌ي تاريخي بودن اين منطقه درج نشده است؛ اما ساخت اين هتل‌ها اكنون متوقف است و موضوع آن قابل پي‌گيري و بررسي است.

وي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را مكلف كرد تا ساخت هتل را در محوطه‌ي شوش و موضوع خاك‌برداري شبانه‌ي آن‌را كه حاوي سفال‌هايي تاريخي بود، پي‌گيري كند و نتايج آن‌را به اطلاع رسانه‌هاي برساند.

رحيم‌مشايي درباره‌ي تهيه‌ي پرونده‌ي اصلي ثبت ارگ بم نيز با توجه به مدت زمان باقي‌مانده و شرح وظايف تعيين‌شده براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ازسوي يونسكو، گفت: بم در فهرست در خطر يونسكو قرار دارد و به‌دليل اين‌كه مستندسازي بيش از اين وجود نداشته است، كارشناسي بم مشكل‌ساز شد و با كندي پيش مي‌رود؛ من هم تذكر رسانه‌ها را درباره‌ي انجام اقدامي سريع و عاجل درباره‌ي پرونده‌ي بم مي‌پذيرم و اعلام مي‌كنم كه بايد هرچه سريع‌تر روي اين پروژه متمركز شد.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر رها كردن آثار و بناهاي تاريخي پس از ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملي، بيان كرد: اين اظهارنظر غيرمنصفانه است، چراكه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نسبت به هر اثري كه آن‌را به ثبت مي‌رساند، خود را متعهد مي‌داند. به‌عنوان مثال، درباره‌ي دماوند كه حدود يك‌ماه از ثبت ملي آن مي‌گذرد، فعاليت خود را آغاز كرده و معتقد است كه دماوند حق دارد به ثبت جهاني برسد.

او با تأكيد بر اين‌كه هيچ تفاوتي ميان ميراث فرهنگي و گردشگري قايل نيستم، تصريح كرد: به هزارويك دليل به توسعه‌ي گردشگري معتقدم كه يكي از آن دلايل، حفاظت از ميراث فرهنگي است، چراكه مطمئن هستم توسعه‌ي گردشگري به حفاظت از ميراث فرهنگي منجر خواهد شد. اعلام مي‌كنم كه تا امروز در هر دو حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري در پيشگاه خداوند احساس رضايت مي‌كنم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي نقل قولي كه از او مبني بر دوستي مردم ايران و اسراييل و برتر دانستن ملت آمريكا مطرح شده بود، گفت: اين جمله را به افتخار اعلام مي‌كنم كه مردم ايران به هيچ وجه دشمن‌پذير نيستند و در ميان مردم دنيا، دشمني ندارند. مردم ما با همه‌ي مردم دنيا دوست هستند، حتا با مردم اسراييل.

رحيم‌مشايي با اشاره به تذكرهاي اخير لاريجاني ـ رييس مجلس شوراي اسلامي ـ درباره‌ي سخنان او، توضيح داد: من در پاسخ به رييس مجلس نيز نوشته‌ام كه اسراييل براي همه‌ي دنيا خسارت‌آور است و بيش از هركس ديگري نتايج دوام و بقاي اين رژيم متوجه مردم آن كشور است و هيچ فرقي نمي‌كند كه اين مردم يهودي باشند يا مسيحي يا مسلمان.

وي ادامه داد: به‌نظر من، مردم ايران با مردم آمريكا و اسراييل فرقي ندارند. من از هيچ‌كسي نمي‌ترسم، چون اگر مي‌ترسيدم، از اين حرف‌ها نمي‌زدم.

رحيم‌مشايي بيان كرد: رييس‌جمهور هم بارها تأكيد كرده است كه رژيم اسراييل اصلا فلسفه‌ي وجودي ندارد و ما با اين رژيم جنگي نداريم، بلكه براي آزادي مردم مسلمان يهودي و مسيحي كه تحت سيطره‌ي اين رژيم زندگي مي‌كنند، مي‌جنگيم. بنابراين براي هزارمين‌بار اعلام مي‌كنم كه ما با مردم دنيا دوست هستيم، حتا با مردم آمريكا و اسراييل.

معاون رييس‌جمهور درباره‌ي برتر دانستن مردم آمريكا نيز گفت: من در آن جلسه گفتم، مردم آمريكا از نظر ارتباطات از برترين ملت‌هاي دنيا هستند و حيف است كه اين‌ها با اين ويژگي از عمق انديشه‌هاي فرهنگي مردم ايران بي‌اطلاع باشند. متأسفانه مشكل اصلي ما اين است كه برخي كساني كه مدعي‌ ما هستند، بسيار ظاهربين‌اند و يك ذره هم انصاف را رعايت نمي‌كنند.

به گفته‌ي او، هر سال در آمريكا دو تا سه ميليون نفر از مردم براي اعلام بي‌كفايتي بوش ـ رييس‌جمهور ـ تظاهرات مي‌كنند كه بايد به آن‌ها احسنت گفت.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي طرح تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي از اين سازمان و هم‌چنين حضور او براي پاسخ‌گويي به پرسش‌هاي نمايندگان مجلس هشتم نيز بيان كرد: من هيچ مجلسي را تحريم نكرده‌ام. در دوره‌ي مجلس هفتم چندبار در كميسيون فرهنگي حضور پيدا كردم كه به‌شكل اتفاقي، نتوانستم در يكي از جلسه‌ها حاضر شوم كه بعدها خيلي‌ها همين را عاملي براي تحريم من از مجلس و حضور نيافتن در آن اعلام كردند. البته من بعدها فهميدم يك آدم معلوم‌الحالي در آن جلسه مي‌خواست سي‌دي بياورد، شو راه بيندازد و كارهاي پست و نازلي انجام دهد كه بعد از حضور نيافتن من، اعلام كرد رحيم‌مشايي، مجلس را تحريم كرده است.

وي با بيان اين‌كه از هرگونه تحقيق و تفحص از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استقبال مي‌كنم، گفت: فعاليت سازمان بسيار شفاف و مشخص است كه مجموعه‌ي مديريت آن حتا با كم‌ترين تخلف‌ها نيز شديدترين برخوردها را داشته است. بنابراين ما معتقديم، تحقيق و تفحص حق مسلم مجلس است و از آن ناراحت نمي‌شويم، بلكه استقبال مي‌كنيم و خود نيز در اين امر به آن‌ها كمك مي‌كنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درخواست تحقيق و تفحص از اين سازمان را عجيب دانست و افزود: چون ما خود را بسيار موفق مي‌دانيم، براي‌مان عجيب است كه كسي تابه‌حال از موفقيت‌هاي ما آنقدر خبر نداشته است كه بخواهد از سازمان تحقيق كند.

معاون رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي وضعيت نابه‌سامان خانه‌ي نيما يوشيج و اجاره دادن حياط اين خانه ازسوي متوليان به گردشگران و انجام چيزي شبيه بنايي به‌جاي مرمت آن، بيان كرد: هنوز موفق نشده‌ام كه اين خانه را از نزديك ببينم؛ اما اگر گزارش رسانه‌ها، از وضع نامطلوب اين خانه حكايت مي‌كند، قطعا اين موضوع شايسته‌ي برخورد و پي‌گيري است.

رحيم‌مشايي ادامه داد: در بسياري از موارد ديگر نيز گزارش‌هاي مشابهي درباره‌ي وضعيت نامناسب فرآيند ارايه‌ي خدمات به گردشگران اعلام شده‌اند. به همين منظور، كانون اتومبيل‌راني و جهانگردي كه تشكلي غيردولتي است، براي مديريت ارايه‌ي خدمات در اين مراكز انتخاب شده است تا مديريتي منسجم و واحد در اين روند داشته باشد.

وي با بيان اين‌كه سيستم دولتي در حوزه‌ي ارايه‌ي خدمات، بناها و اماكن گردشگري پاسخ‌گو نيست، اظهار داشت: ما بايد اين مديريت را به بخش خصوصي بسپاريم تا اگر درآمدي هم داشت، صرف بهبود و ارتقاي خدمات شود.

او درباره‌ي مرمت خانه‌ي نيما يوشيج نيز گفت: مرمت بناهاي تاريخي داراي ضوابط مشخص و معيني است و معاونت ميراث فرهنگي موظف است، درباره‌ي آنچه از آن به‌عنوان بنايي در خانه‌ي نيما ياد مي‌شود، پي‌گيري‌هاي لازم را داشته باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha