• یکشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8705-11050

/1/رحيم‌مشايي اعلام كرد: تهيه‌ي طرح سامان‌دهي فلزياب‌ها براي طرح در دولت تعيين تعطيلات فصلي براي همه‌ي مردم راه‌اندازي شركت هلدينگ صنايع دستي در كشورهاي هدف

/1/رحيم‌مشايي اعلام كرد:
تهيه‌ي طرح سامان‌دهي فلزياب‌ها براي طرح در دولت
تعيين تعطيلات فصلي براي همه‌ي مردم
راه‌اندازي شركت هلدينگ صنايع دستي در كشورهاي هدف

معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌مناسبت روز خبرنگار با 75 دقيقه تأخير در كاخ گلستان حضور يافت و به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي صبح امروز (20 مردادماه) در پاسخ به پرسشي درباره‌ي آمار واقعي ورود گردشگران به كشور، موضوع جوايز صادراتي و احتمال سو‌ء‌استفاده از اين جوايز و اشاعه‌ي فساد مالي بين بخش خصوصي، گفت: پيش از همه‌ي اين موارد در كشور، ما با مشكل تعريف گردشگر مواجه بوديم كه در دوره‌ي جديد با الگوبرداري از معيارها و ملاك‌هاي سازمان جهاني جهانگردي و تعيين شاخصه‌ها، ارايه‌ي آمار گردشگران به‌طور كلي تعيين شد.

آمار رسمي ورود گردشگر در سال گذشته دوميليون و 186 هزار نفر بود

وي آمار رسمي ورود گردشگر را به كشور دوميليون و 186 هزار نفر در سال 1386 اعلام كرد و ادامه داد: اين آمار براي سازمان جهاني جهانگردي آمار مورد قبولي بوده است.

رحيم‌مشايي با اشاره به نقش تورها در سامان‌دهي ورود گردشگران به كشور، بيان كرد: اين‌كه چقدر از گردشگران ورودي با تور مي‌آيند و چقدر به‌صورت انفرادي سفر مي‌كنند، موضوعيت ندارد و مورد بحث نيست.

امكان تخطي و سوء‌استفاده در دادن جوايز صادراتي بسيار كم است

وي با بيان اين‌كه مقدمات دادن جايزه‌ي صادراتي به تورگردان‌ها در دولت گذشته و با هدف تشويق و ايجاد انگيزه براي توسعه‌ي گردشگري ترسيم شده است، گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دستاورد مهم دولت گذشته را در دستور كار خود قرار داد و آن‌را با تحقق همان هدف تعريف‌شده ادامه مي‌دهد؛ اما اين‌كه ارايه‌ي چنين جوايزي را موجب فساد در بخش خصوصي بدانيم، چندان خوشايند نيست.

رحيم‌مشايي اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فقط آمار و ارقام رسمي تورها را اعلام مي‌كند كه آن‌ها نيز قابل سنجش و نظارت‌اند و با مكانيزمي كه براي اعطاي جوايز ارايه شده، امكان تخطي و سوء‌استفاده بسيار كم است.

كمبود بودجه، چالش هميشگي ماست

تعيين بودجه‌هاي كلان حل‌كننده‌ي مشكلات ما نيست

معاون رييس‌جمهور درباره‌ي كمبود بودجه و تعلل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي خريد و تملك برخي بناهاي تاريخي نيز بيان كرد: كمبود بودجه، چالش هميشگي ماست و با توجه به گستردگي عرصه‌ي فعاليت‌ها هم‌چنان با آن درگير هستيم.

وي بودجه‌ي تملك بناهاي تاريخي را در سال گذشته، هشت ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: خوشبختانه با توجه ويژه‌ي دولت، اين اعتبار در سال 1387 با 150 درصد رشد به 20 ميليارد تومان رسيد كه همين امر، نشان از رشد و شكوفايي در حوزه‌ي ميراث فرهنگي دارد. هم‌چنين از ميان 1300 پرونده‌ي اولويت‌دار ثبتي براي تملك در پايان سال 1383 فقط 600 ميليارد تومان براي تملك چند مورد از آن‌ها برآورد شده بود و طبيعتا نرخ تملك اين بناها با گذشت سال‌ها و تورم، امروز بيشتر هم شده و شايد بتوان گفت كه از مرز يك‌هزار ميليارد تومان هم عبور كرده است.

او با بيان اين‌كه تعيين بودجه‌هاي كلان حل‌كننده‌ي مشكلات ما نيست و هرچقدر اين اعتبارات افزايش يابند، مشكلات تملك بناها هم‌چنان ادامه خواهند داشت، ادامه داد: ما در تلاش هستيم با جلب همكاري و هماهنگي دستگاه‌هاي مختلف دولتي، به‌ويژه نمايندگان مجلس، حمايت‌هايي را براي مشاركت در پروژه‌هاي ميراث فرهنگي بتوانيم جلب كنيم.

رحيم‌مشايي با بيان اين‌كه پرونده‌هاي ثبت آثار ميراث فرهنگي از مرز 27 هزار پرونده گذشته‌اند، گفت: متأسفانه بخشي از بي‌توجهي به ميراث فرهنگي ناشي از نگاه غيردورانديشانه‌ي گذشتگان به اين حوزه بوده است كه ما بايد تمام آن‌ها را امروز مديريت كنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه محدوديت‌هاي سازمان براي تملك بناها بسيار زياد است، بيان كرد: ما بهترين‌هاي آثار را مي‌توانيم انتخاب كنيم و آن‌ها را در اولويت تملك بناها قرار دهيم؛ اما اين گفته به اين معني نيست كه آثار تاريخي كه در اولويت نيستند، براي كشور يا دولت، جايگاه يا ارزشي ندارند، بلكه تمام دست‌اندركاران ميراث فرهنگي در حوزه‌ي سازمان موظف‌اند، در زمينه‌ي تملك و حفاظت از آثار تاريخي بيشترين انرژي و تلاش را صرف كنند و در نهايت، اولويت‌گذاري بناها را با دقت بيشتري انجام دهند.

وي با بيان اين‌كه امسال بيشتر از سه‌برابر بودجه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حوزه‌ي عمراني اختصاص يافته است، اظهار داشت: خوشبختانه مصوبات سفرهاي استاني هيأت دولت، محل ديگري را براي تأمين اعتبار حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري داشته است، به‌طوري كه 100 ميليارد تومان از 250 ميليارد تومان بودجه‌ي عمراني ميراث فرهنگي به سفرهاي استاني هيأت دولت اختصاص دارد.

به گفته‌ي او، از مجموعه‌ي اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حوزه‌ي عمران، احتمال اختصاص 60 درصدي وجود دارد كه با اين حساب، امسال حدود 150 ميليارد تومان بودجه‌ي عمراني براي اين سازمان رقم زده شده است.

رحيم‌مشايي هم‌چنين به يك ميليارد و 970 ميليون تومان بودجه براي نگهداري از بافت‌هاي تاريخي در سال 1385 اشاره كرد و گفت: امسال اين بودجه به 50 ميليارد تومان رسيده است؛ اما باز هم تأكيد مي‌كنم كه با وجود گستردگي بافت‌هاي تاريخي و با وجود بيش از 130 شهر تاريخي در كشور، اين اعتبارات چندان پاسخ‌گو نيستند.

معاون رييس‌جمهور از اختصاص حدود 350 ميليارد تومان اعتبار به حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري از محل تخصيص پنج درصد بودجه‌ي عمراني استان‌ها خبر داد و افزود: اين امر اتفاق مهمي است كه براي نخستين‌بار در كشور رخ داده است و قطعا تحولات بزرگي را به‌دنبال خواهد داشت.

ان‌شاء‌الله كه كتيبه‌ي خارك، تاريخي است

رحيم‌مشايي درباره‌ي كتيبه‌ي خارك و موضوع اسكن ليزري براي اين كتيبه نيز گفت: هيأتي كارشناسي براي پي‌گيري موضوع كتيبه‌ي خارك به منطقه اعزام شده است و ما منتظر نتيجه‌ي كارشناسي آن‌ها هستيم.

وي ادامه داد: برخي كارشناسان در اظهار نظري اعلام كردند كه اين كتيبه فاقد اعتبار تاريخي است؛ اما سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصل را بر معتبر بودن كتيبه مي‌گذارد و تا مشخص شدن نتايج تحقيقات و كارشناسي‌ها، حفاظت و پي‌گيري امور آن‌را در دستور كار خود قرار مي‌دهد.

او افزود: ان‌شاء‌الله كه كتيبه‌ي خارك، تاريخي است. ما فرض را بر تاريخي بودن آن گذاشته‌ايم و موضوع را به‌طور جدي پي‌گيري مي‌كنيم.

از هر نظر كارشناسانه در توسعه‌ي صنعت بسته‌بندي صنايع دستي استقبال مي‌كنيم

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي مشكلات بسته‌بندي صنايع دستي نيز در پاسخ به پرسش خبرنگاري، تأكيد كرد: اين‌كه ما شورايي براي بسته‌بندي صنايع دستي تشكيل دهيم، معنا ندارد؛ اما سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌طور جدي از هرگونه نظر كارشناسانه درباره‌ي توسعه‌ي صنعت بسته‌بندي صنايع دستي و هر جرياني كه به اين حوزه كمك كند، استقبال مي‌كند.

به گفته‌ي او، سازمان امسال براي پنج رشته‌ي مليله‌دوزي، خاتم اصفهان و ... مشاور انتخاب كرده است تا موضوع بسته‌بندي محصولات اين صنايع را بررسي و مطالعه كند.

در ادامه‌ي سخنان رحيم‌مشايي، معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حسين هاتفي فارمد ـ نيز از اعلام آمادگي اين سازمان براي ارايه‌ي سوبسيد به علاقه‌مندان صنعت بسته‌بندي صنايع دستي خبر داد.

تا پايان سال 350 موافقت‌نامه‌ي اصولي مناطق نمونه‌ي گردشگري صادر مي‌شوند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي روند كند اجرايي شدن مناطق نمونه‌ي گردشگري در مقابل روند سريع تصويب آن‌ها، بيان كرد: مناطق نمونه‌ي گردشگري را دولت تصويب مي‌كند و اين تصويب به‌معناي تغيير همه‌ي كاربري‌هاي آن منطقه به گردشگري است و از اين جهت، گام بزرگي براي حفاظت از مناطق برداشته مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه هر منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري پس از تصويب بايد با تأمين اعتبار ازسوي دولت امكان‌سنجي و توسعه‌ي زيرساختي داشته باشد، گفت: امروز بيش از 720 منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري را به تصويب دولت رسانده‌ايم كه بيشتر اين مناطق در مرحله‌ي مطالعاتي و تهيه‌ي طرح‌هاي تفصيلي‌اند.

او با بيان اين‌كه تصويب مناطق نمونه‌ي گردشگري تا پايان سال از مرز يك‌هزار منطقه خواهد گذشت، اظهار داشت: تاكنون 580 پروژه‌ي مطالعاتي در حوزه‌ي مناطق نمونه‌ي گردشگري به‌پايان رسيده‌اند كه اين اقدام دستاورد بسيار مهمي براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري محسوب مي‌شود.

رحيم‌مشايي هم‌چنين از صدور 74 موافقت‌نامه‌ي اصولي براي ايجاد مناطق نمونه‌ي گردشگري خبر داد و گفت: تا پايان سال، 350 موافقت‌نامه‌ي ديگر نيز صادر مي‌شوند تا بخش خصوصي و سرمايه‌گذار براي اجراي آن‌ها فعاليت خود را آغاز كند.

طرح سامان‌دهي فلزياب‌ها براي طرح در هيأت دولت تهيه شده است

معاون رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايسنا درباره‌ي معضل خريد و فروش فلزياب و تأثير مخرب آن در افزايش حفاري‌هاي غيرمجاز، گفت: ما چندبار به موضوع فلزياب‌ها معترض شده‌ايم و آن‌را در هيأت دولت مطرح كرده‌ايم؛ اما طرح موضوع آن به‌دليل كاربري فلزياب‌ها در برخي بخش‌ها، مورد اعتراض تعدادي از دستگاه‌هاي دولتي قرار گرفته است.

وي از تهيه‌ي طرح سامان‌دهي فلزياب‌ها در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي طرح در هيأت دولت خبر داد و بيان كرد: درباره‌ي موضوع فلزياب‌ها با موانع حقوقي مواجه‌ايم كه بايد هرچه سريع‌تر و با راهكاري منطقي آن‌ها را برطرف كنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اين‌كه حفاري‌هاي غيرمجاز و سرقت آثار تاريخي كاهش يافته‌اند، اظهار داشت: با افزايش سطح افكار عمومي نسبت به ارزش‌گذاري ميراث فرهنگي و هم‌چنين افزايش تعداد يگان حفاظت و تجهيزات آن‌ها، براساس آماري كه اعلام شده است، 30 درصد در جرايم چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پيش كاهش داشته‌ايم. براساس همين آمار، تاكنون 130 باند قاچاق اشياي عتيقه منهدم شده و 900 نفر دستگير شده‌اند.

به گفته‌ي او، سرقت اشياي تاريخي 52 درصد و حفاري‌هاي غيرمجاز 35 درصد كاهش يافته‌اند و در مقابل آن، كشفيات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري 42 درصد افزايش داشته است.

موضوع تعطيلات فصلي با رييس‌جمهور در ميان گذاشته شده است

معاون رييس‌جمهور در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تعيين طرح تعطيلات فصلي كه قرار بود، ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به هيأت دولت فرستاده شود، گفت: سازمان براي توسعه‌ي گردشگري در مرحله‌ي نخست به صنعتي كردن اين حوزه و پس از آن، ارزان‌سازي عناصر سفر و تنوع مكاني و مسيرهاي گردشگري پرداخت. خوشبختانه امروز بيش از يك‌هزار مسير گردشگري براي استفاده‌ي علاقه‌مندان در كشور پديد آمده‌اند.

وي با بيان اين‌كه موضوع تعطيلات فصلي با رييس‌جمهور در ميان گذاشته شده است، ادامه داد: در مرحله‌ي نخست با همكاري معاونت گردشگري، مقرر شد كه دولت تعطيلاتي تشويقي را براي كارمندان در فصول مختلف سال درنظر بگيرد. البته اجراي اين طرح چندان آسان نيست و به هماهنگي همه‌ي دستگاه‌ها نيازمند است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: مطالعه‌ي چگونگي اجراي طرح تعطيلات فصلي كارمندان دولت را به يك مشاور خصوصي سپرده‌ايم تا روند اجرايي شدن آن‌را طراحي كند.

رحيم‌مشايي اضافه كرد: علاوه بر تعطيلات تشويقي براي كارمندان، روي تعيين تعطيلات اختصاصي براي همه‌ي مردم در فصول مختلف و هدايت جريان سفر به مناطق مختلف در زمان‌هاي مختلف متمركز شده‌ايم.

سكوت دربرابر حراج ميراث فرهنگي ايران گناه كبيره است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي بيانيه‌ي اخير اين سازمان مبني بر حضور نيافتن در حراجي‌هاي اشياي تاريخي متعلق به ايران و تأثير آن در پرونده‌سازي‌هاي آسان كشورهاي مختلف درباره‌ي آثار تاريخي، گفت: واكنش ما نسبت به اين حراجي‌ها صددرصد است؛ اما ما براي اين‌كه نشان دهيم، چنين حراجي‌هايي را به رسميت نمي‌شناسيم و قبول نداريم، در آن‌ها حضور نمي‌يابيم.

وي سكوت دربرابر حراج آثار تاريخي و ميراث فرهنگي ايران را گناه كبيره دانست و ادامه داد: ما درباره‌ي هيچ پرونده‌اي سكوت نمي‌كنيم و كسي حق ندارد كه بگويد نبايد نسبت به چنين حراجي‌هايي اعتراض كنيم. ممكن است، در فرآيند اعتراض به حراج يك اثر تاريخي مانند سر سرباز هخامنشي به نتيجه‌ي مثبت نرسيم، اما نسبت به حراج هر اثر تاريخي كه مطلع شويم، اقامه‌ي دعوا مي‌كنيم.

شركت‌هاي هلدينگ صنايع دستي در كشورهاي هدف راه‌اندازي خواهند شد

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي نابه‌ساماني بازار جهاني صنايع دستي و ناكارآمدي فعاليت‌هاي كنوني معاونت صنايع دستي در توسعه‌ي بازارهاي فروش اين محصولات، گفت: توليد صنايع دستي بدون سفارش عمده و راه‌اندازي خط توليد امكان‌پذير نيست.

وي مشتريان اصلي صنايع دستي را گردشگران خارجي دانست و بيان كرد: علاوه بر توسعه‌ي گردشگري خارجي و مهيا‌ كردن زمينه‌ي ورود گردشگران به كشور بايد به سمت توليد عمده‌ي صنايع دستي پيش رويم و با كاهش هزينه‌هاي توليد، بازار فروش اين محصولات را گسترده كنيم.

به گفته‌ي او، راه‌اندازي شهرك‌ها و بازارچه‌هاي صنايع دستي كه در هشت استان كشور در دست انجام است، در كنار سامان‌دهي بازار داخلي فروش صنايع دستي زمينه‌ي توجه و توسعه‌ي بازارهاي جهاني را فراهم مي‌كند.

رحيم‌مشايي اضافه كرد: حضور در نمايشگاه‌هاي جهاني و ايجاد بازارهاي فروش ثابت صنايع دستي مهم‌ترين اولويت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در امسال است كه به اين منظور تأسيس شركت‌هاي هلدينگ صنايع دستي با همكاري كانون اتومبيل‌راني و جهانگردي را در دستور كار قرار داده‌ايم. شركت‌هاي هلدينگ صنايع دستي با اولويت ايجاد محل فروش دايمي صنايع دستي در كشورهاي هدف و ديگر مناطق جهان راه‌اندازي خواهند شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha