سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور دربارهي آنچه پيش از قرار گرفتن منشور كوروش در محفظهي شيشهيي با عنوان «اعتبارسنجي» و «تعيين اصالت» مطرح شد، توضيح داد: در اينباره «اعتبارسنجي» منشور مد نظر ما نيست و اين موضوع را به معني «تعيين اصالت» منشور برداشت نكنيد.
حسن محسني در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: «تعيين اصالت» معناي خود را دارد و به يك پروسهي طولانيمدت نياز دارد كه بايد آزمايش دقيق ساليابي براي آن انجام شود؛ اما بحثي را كه ما مطرح كرديم، «ارزيابي وضعيت» براساس گفتههاي گرفته شده بود كه اين كار نيز طبق عرف بينالملل و براساس اعتماد دو طرف انجام شده است.
وي تأكيد كرد: آنچه بهعنوان «اعتبارسنجي» مطرح شده، در واقع، «ارزيابي وضعيت» گزارششده از منشور كوروش بود و «اعتبارسنجي» منشور مد نظر ما نبوده است. اين بحثها نيز دربارهي اصالت يا اعتبارسنجي بياهميت است، زيرا اصلا شبههاي وجود ندارد.
او با بيان اينكه در اينباره برداشت اشتباه رسانهها وجود دارد، گفت: همهچيز طبق روال بينالمللي و با تكيه بر تفاهم و اعتماد دو طرف انجام شده است.
به گزارش ايسنا، محسني چهار روز پيش و هنگامي كه كارشناسان در حال بررسي منشور كوروش بودند، در جمع خبرنگاران گفت: «تعيين اصالت يك پروسهي خاص خود را دارد و اينجا اعتبارسنجي ميشود كه معناي خود را دارد. براي بحث اعتبارسنجي به هر حال، طبق تفاهمي كه اتفاق افتاده، طرف بريتانيا شرايطي را فراهم كرده كه اين منشور را براي ما ارسال كنند و انتقال پيدا كرده، براساس گفتهها و اين تفاهمنامهاي كه انجام شده، اين اعتبارسنجي اينجا انجام ميشود، با حضور كارشناسان تا در محفظه قرار گيرد».
پس از انتشار مطالبي مبني بر «اعتبارسنجي» و «تعيين اصالت» منشور كوروش در رسانههاي مختلف، برخي كارشناسان در تماس با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) پرسشهايي را مطرح كردند، از جمله اينكه چرا مديريت سازمان ميراث فرهنگي با پيشفرض بدل بودن منشور کوروش براي «تعيين اصالت» آن، هيأتي را گرد هم آورد و معيار تشخيص اصل يا بدل بودن منشور کوروش چيست و هيأت يادشده چگونه «تعيين اصالت» کرده است؟
براي «اعتبارسنجي» بايد با ابزارهاي بسيار حساس به مقدار بسيار کمي (چند ميکرون) بهگونهاي كه اثر آسيبي نبيند، نمونهبرداري و به شيوهي ترمولومينيسانس آن را تاريخگذاري کرد. در اين آزمايش، جنس اثر نيز بررسي ميشود.
همچنين يكي از كارشناسان حوزهي موزهداري به خبرنگار ايسنا توضيح داد كه همواره براي امانت دادن يك اثر به كشوري ديگر، گزارشي با نام «گزارش وضعيت» از اثر در پشت درهاي بسته و با حضور كارشناسان تهيه ميشود. همين گزارش پس از انتقال و باز كردن بستهبندي اثر، با تأييد كارشناسان دو طرف امضا ميشود. منظور از اين اقدام اين است كه اثر سالم تحويل داده و سالم تحويل گرفته شود. در عرف نمايشگاهها در سراسر جهان نيز مناسبات بر مبناي اعتماد است و رايج نيست كه اشيا «تعيين اصالت» يا «اعتبارسنجي» شوند. همانطور كه اشياي نمايشگاه «شکوه پارسي» در موزهي کشورهاي ديگر، «تعيين اصالت» و «اعتبارسنجي» نشدند.
انتهاي پيام
نظرات