• دوشنبه / ۳ تیر ۱۳۹۲ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92040301596
  • منبع : مطبوعات

اختتامیه همایش مهدویت

اراکی: اتمام نعمت به وسیله ظهور یک رهبر الهی، میزان و شاهد است

اراکی: اتمام نعمت به وسیله ظهور یک رهبر الهی، میزان و شاهد است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: بر مبنای نحوه تعامل جوامع با رهبران الهی، سنتی به عنوان سنت ظهور و غیبت شکل می‌گیرد و اتمام نعمت به وسیله ظهور یک رهبر الهی میزان و شاهد است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: بر مبنای نحوه تعامل جوامع با رهبران الهی، سنتی به عنوان سنت ظهور و غیبت شکل می‌گیرد و اتمام نعمت به وسیله ظهور یک رهبر الهی میزان و شاهد است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی در مراسم اختتامیه نهمین همایش مهدویت با اشاره به مساله ظهور منجی آخرین از نگاه فلسفه تاریخ اسلامی گفت: در منابع دینی قرآن و سنت به یک فلسفه تاریخی کاملی دست پیدا می‌کنیم که در آن هم پیدایش و حرکت جوامع و دولت‌ها و هم نحوه جایگزینی آنها نسبت به یکدیگر تبیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مساله منجی آخرین در فلسفه تاریخ اسلامی، چند اصل کلی همچون حرکت جامعه بشری به سوی جامعه عدل سراسری، تحولات جامعه بشری با اراده انسان‌ها، حرکت ارادی مبتنی بر اراده جمعی قانونمند و حاکم بودن سنت‌های الهی بر این حرکت‌ها و همچنین دستیابی به جامعه عدل کلان براساس سنت الهی و نحوه تعامل جوامع با رهبران الهی را باید مورد ارزیابی قرار دهیم.

دبیرکل مجمع جهانی تغریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که «یکی از سنت‌های الهی ضرورت وجود فرصت عدل در جامعه بشری است» گفت: این فرصت در دو حقیقت خلاصه می‌شود. حقیقت نخست وجود چیزی است که از آن به میزان، امام و شاهد تعبیر شده است، یعنی شخصیتی که امام و راهنما به سوی عدل بوده و شاهد است و براساس میزان عمل می‌کند.

اراکی ادامه داد: آنجا که مرزهای عدل و ظلم دچار تیرگی می‌شود، میزان، تشخیص عدل امام است و بعد از رسول اکرم (ص) کتاب و میزان ماندگار هستند.

وی خاطرنشان کرد: بخش اول فرصت عدل وجود امام شاهد میزان و بخش دوم آن وجود امت همراه، همکار و پذیرا است، یعنی امت باید دعوت او را اجابت کند یا بستر را برای پیدایش چنین نسلی فراهم نماید و اگر این ویژگی نباشد، این امت محکوم به انقراض خواهد شد.

اراکی با اشاره به یکی دیگر از سنت‌ها در فلسفه تاریخ اسلامی مبنی بر حرکت به سوی جامعه عدل کلان گفت: این حرکت بر مبنای سه خلافت فردی، خلافت جمعی صغیر و خلافت جمعی کبیر که همان عدل جهانی است، صورت می‌گیرد و در این مسیر در صورتی که امت دو میثاق طاعت و نصرت را بپذیرد، تبدیل به یک امت واحده برخوردار از ولایت عرضی و طولی خواهد شد اما اگر چنین نباشد، سنت استبدال حاکم خواهد شد و اگر عزت و قدرت و تمدنی وجود داشته، از آنها سلب شده و به امت دیگر منتقل خواهد شد.

اراکی ادامه داد: این سنت استبدال بر مبنای نحوه تعامل جوامع قدرتمند با رهبران الهی و اساس دستگردانی قدرت است.

وی در ادامه با اشاره به مساله نعمت تامه در آیات و روایات افزود: نعمت تامه، نعمت برگزیدگی برای اجرای حکومت عدل در جامعه بشری است که رهبری الهی در جامعه بشری ظهور می‌کند و خداوند رهبران الهی را بر جوامعی که بر وظایف خود عمل می‌کند، حاکم می‌کند.

وی با بیان این‌که «اتمام نعمت به وسیله ظهور یک رهبر الهی، میزان و شاهد است» تصریح کرد: اگر جامعه از این نعمت شکرگزاری نکند، سه نوع غیبت در آنها حاکم خواهد شد. اول غیبت تعلیق، دوم غیبت مکانی امام و سوم غیبت زمانی است که رهبر الهی برای مدتی از جامعه غایب می‌شود تا شرایط اجتماعی به گونه‌ای برای بازگشت امام به جامعه فراهم شود.

همچنین در این مراسم رییس انجمن معارف اسلامی حزب‌الله لبنان بر مقابله با اندیشه‌های انحرافی در عرصه مهدویت و لزوم ارائه چهره صحیح از نهضت امام عصر (عج) تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، شیخ خلیل الرزق با اشاره به این‌که «اندیشه‌های انحرافی در عرصه مهدویت تلاش می‌کنند مسلمانان را منحرف کنند» گفت: آنها می‌خواهند بگویند عصر انتظار دوران کشت و کشتار بین مسلمانان است. در حالی که این اندیشه در تضاد با ایده‌های ما و آموزه‌های اسلامی درباره مهدویت است.

مسوول انجمن اسلامی حزب‌الله لبنان تصریح کرد: در آموزه‌های اسلامی عصر مهدویت و انتظار پر از عدالت، محبت و رحمت است و حضرت مهدی (عج) حق را به حقدار می‌دهد و دوستی و وحدت بین بشریت گسترش پیدا می‌کند.

وی افزود: در چارچوب حکومت ایشان، دشمنان بشریت و اسلام از بین می‌رود و ما باید تلاش کنیم این نهضت که ضد ظلم و ستم است را به خوبی ارائه دهیم.

شیخ خلیل الرزق افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران به امامت ولی امر مسلمین امام خامنه‌ای این اندیشه را در جهان گسترش می‌دهد و مردم مومن و انقلابی ایران و رهبری عزیز الگوی واقعی آزادگان جهان و مستضعفین هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha