• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92070704327
  • خبرنگار : 71021

نجفی در پی طرح برخی شبهه‌ها:

شیردال «اصل» است/ ممنوعیت انتقال اشیاء موزه‌یی بین ایران و آمریکا حل می‌شود

شیردال «اصل» است/ ممنوعیت انتقال اشیاء موزه‌یی بین ایران و آمریکا حل می‌شود

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره شائبه‌های مطرح شده نسبت به تقلبی بودن جام شیردال گفت: در سال 2003 میلادی سه نفر از متخصصان و کارشناسان آمریکایی تأیید کردند که این جام اصل است. برای همین هم بخش مبارزه با قاچاق عتیقه در گمرک آمریکا، آن‌را توقیف کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره شائبه‌های مطرح شده نسبت به تقلبی بودن جام شیردال گفت: در سال 2003 میلادی سه نفر از متخصصان و کارشناسان آمریکایی تأیید کردند که این جام اصل است. برای همین هم بخش مبارزه با قاچاق عتیقه در گمرک آمریکا، آن‌را توقیف کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی نجفی - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - اظهار کرد: وقتی جام شیردال را به اداره کل موزه‌ها و موزه ملی ایران تحویل دادیم بنا شد اولین کاری که انجام می‌شود، هیأتی از باستان‌شناسان تعیین شود تا درباره اصل بودن این اثر، تاریخ شکل‌گیری آن و دیگر مسائل مربوط مطالعه کنند.

وی ادامه داد:‌ اینکه عده‌ای در ایران نسبت به اصل بودن این جام تردید دارند به این دلیل است که این شیء با داشتن سه جام، منحصر به فرد است و تا به‌حال در هیچ یک از دوره‌های تاریخی از زمان مادها به این طرف، چنین شیئی نبوده است، شاید تردید آن‌ها به این خاطر باشد. انشاالله بعد از مطالعات، موضوع روشن می‌شود.

معاون رئیس جمهور که در حاشیه افتتاح نمایشگاه گردشگری سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که طبق قوانین آمریکا هر کالایی از ایران به این کشور فرستاده شود، توقیف است، چگونه با موزه متروپولیتن آمریکا برای برپایی نمایشگاه در این موزه قرار گذاشته شده است؟ گفت: آن‌ها باید این موضوع را حل کنند. البته این ممنوعیت برای کالاهای مختلف فرق می‌کند. کالاهای موزه‌ای ارزش معنوی دارد، مثل الواح هخامنشی. بحثی که ما الان در دادگاه آمریکا داریم، این است که الواح هخامنشی چون ارزش معنوی دارد، کالا تلقی نمی‌شود که دادگاه بخواهد آن‌ها را توقیف کند و مشمول آن قانون آمریکا نمی‌شود که اموال ایران را توقیف می‌کند. احتمالا اشیاء موزه‌یی هم جزو این بحث است.

وی ادامه داد: قرار شده است خودشان این موضوع را حل کنند و گفتند که حل می‌کنیم. ابتدا حکمی را که صراحتا اعلام کند اشیاء موزه‌یی مشمول قانون آمریکا نمی‌شود، از دادگاه می‌گیرند. آنقدرها هم بی‌گدار به آب نمی‌زنیم.

به گزارش ایسنا، نجفی همچنین درباره اظهارات قبلی‌اش درمورد تعیین رابطانی بین ایران و آمریکا برای پیگیری نتیجه مذاکراتی که در سفر به‌ آمریکا با بخش‌های مختلف انجام داده است و اینکه این رابطان چگونه و از چه بخش‌هایی تعیین خواهند شد و یا از طرف دو دولت خواهند بود،‌ توضیح داد: من «رابطان» نگفتم. قرار شد آن‌ها، یعنی موزه متروپولیتن، مؤسسه آمریکایی مطالعات ایران، مؤسسه آمریکایی مطالعات خاورمیانه و ارکستر سمفونیک پیتسبورگ که پیشنهاد فعالیت مشترک را به صورت مشخص برای ما بفرستند. ما اینجا، هم خودمان بررسی می‌کنیم و هم با ارگان‌هایی که باید در این مورد تصمیم بگیرند، هماهنگی می‌کنیم و سپس اطلاع می‌دهیم.

او تأکید کرد: بنابراین این‌طور نیست که رابط تعیین کنیم، بلکه ارتباطمان همیشه برقرار خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۷-۰۷ ۱۳:۱۰

رئيس سازمان ميراث فرهنگي بايد بداند چنين آثار تاريخي ارزشمندي را بدون دستکش نبايد در دست گرفت زيرا چربي دست براي آن مضر است. بعلاوه بايد با رعايت کليه اصول ايمني آن را در دست گرفت مبادا سهوا ضربه به آن وارد شود

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۰۷ ۱۴:۰۴

آقا يا خانم ناشناس! در پاسخ شما عرض کنم که ميلياردها پول و سرمايه در زمان تصدي فلان آقا به تاراج رفت چيزي نگفتي. حالا به چربي دست که روي اثر تاريخي بمونه گير دادي؟