به گزارش ایسنا، نهم اردیبهشت سال ۹۷ اعلام شد که موزه هنرهای معاصر تهران نیاز به بازسازی دارد و به دلیل تعمیرات گسترده تا آخر تابستان همان سال تعطیل است که البته وعده بازسازی شش ماهه این موزه به بیش از دو سال افزایش یافت. موضوعی که علت آن از سوی مسوولان پروژه اهمیت این پروژه و تمرکز بر انجام کار با کیفیت عنوان شده است.
هادی مظفری، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی صبح روز سهشنبه (۲۱ مردادماه) در جریان بازدید خبرنگاران از فرآیند باسازی موزه و تکمیل فضای گنجینه درباره علل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی با بیان اینکه "هماکنون در مرحله پیشرفت ۹۱ درصدی هستیم"، اظهار کرد: آخرین وعده تکمیل پروژه تا پایان تابستان بود که تلاش شبانهروزی همکاران باعث شد تا به این مهم نزدیک شویم. حدود دو سال پیش کار مرمت موزه شروع شد که به مرور جزئیات و اهمیت پروژه بیشتر مشخص شد. طولانی شدن این فرآیند به دلیل خلف وعده نبود، بلکه به دلیل اهمیت کار و انجام کار کیفی بود.
او توضیح داد که فرآیند بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران در ۱۲ جبهه اصلی و در دو فاز آغاز شد که در فاز دوم پیشرفت ۹۸ درصدی و در مجموع پیشرفت ۹۱ درصدی حاصل شده است.
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی انتقال آثار گنجینه و انجام تستهای لازم را از جمله مراحل پایانی پروژه بازسازی موزه عنوان و اظهار کرد: سختترین بخش این پروژه بازسازی گنجینه بود که تازگی به پایان رسیده است. هر سه بخش گنجینه مرمت شده و علاوه بر آن فضای امنیتی این بخش نیز ارتقا پیدا کرده است. همچنین تعداد ریلهای بخش اول گنجینه از ۸۶ به ۱۰۶ ریل افزایش پیدا کرده است.
او همچنین حفظ اصالت موزه را از مهمترین اولویتهای فرآیند بازسازی برشمرد و یادآور شد: شاید در ظاهر به نظر برسد که کاری انجام نشده، اما در زیرساختها کارهای بسیار مهمی صورت گرفته است که در ماههای آینده فیلمهای آن منتشر میشود. در واقع یکی از مهمترین اهداف ما این بود که اگر کسی قبلا موزه را دیده و بعد از بازسازی، دوباره از موزه بازدید میکند، احساس نکند که کلا موزه تغییر پیدا کرده است.
در ادامه صحبتهای مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، مجید حبیبینژاد ـ مدیر کنترل پروژه ـ نیز در سخنانی از اقدامات صورت گرفته در پروژه بازسازی و مرمت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران سخن گفت. او خاطرنشان کرد که گنجینه موزه به سه بخش اصلی، آثار کاغذی و مجسمه تقسیم میشود که در بخش اصلی که تابلوها در آن نگهداری میشدند، ظرفیت برای ورود آثار جدید و تعداد قفسههای ریلی افزایش پیدا کرد. هماکنون ۱۰۶ قفسه ریلی وجود دارد که ۱۳ قفسه ریلی متحرک دارد و باقی قفسهها ثابت هستند.
حبیبینژاد بهسازی کف، نورپردازی و هوادهی را از دیگر اقدامات صورتگرفته در جریان بازسازی موزه عنوان کرد و گفت: برای ما بسیار مهم بود که اصالت موزه حفظ شود و در همین راستا کاملا موزه را به اصالت اولیه خودش بازگرداندهایم. ریلهای قبلی کاملا فرسوده شده بود که الان تمامی آنها جایگزین شده است. ریلهایی نیز برای آثار بزرگ در نظر گرفته شده است که قبلا نمونههای آن را در گنجینه نداشتیم. در این میان این نکته را نیز باید در نطر داشت که کلیه ریلها و ماشینری این پروژه توسط مهندسان ایرانی انجام شده و تمام قطعات در کشور خودمان ساخته شده است.
او همچنین اعلام کرد که گنجینه موزه هنرهای معاصر به حفاظت آتشنشانی مجهز شده و ۱۵ تشخیصدهنده آتش در محیط گنجینه استفاده شده است. همچنین برای هر سه بخش گنجینه درهای ضد سرقت نصب شده است تا میزان امنیت موزه و آثار گنجینه افزایش پیدا کند.
حبیبینژاد درباره گنجینه آثار مجسمه نیز توضیح داد: با توجه به وجود مجسمههای خاص در گنجینه، بخش مجزایی برای آنها در نظر گرفته شد که این بخش نیز به تمام امکانات همانند سیستم هوادهی مجهز شده است. برای مجسمهها پایه در نظر گرفته شده است، که همه آنها روی پایه در قفسهها قرار بگیرند.
در ادامه میتوانید ویدئوی این بازدید را مشاهده کنید:
انتهای پیام
نظرات