• چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99073021950

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران:

تغییر نگرش مدیران، لازمه توسعه پایدار صنعت گردشگری است

تغییر نگرش مدیران، لازمه توسعه پایدار صنعت گردشگری است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: تغییر نگرش مدیران نسبت به گردشگری به عنوان صنعتی موثر بر توسعه پایدار استان خراسان رضوی بسیار مهم است که به نظر می‌رسد با احقاق این امر مشکلات پیش‌رو حل خواهد شد. 

صادق کاظمیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نکات قابل توجه و مهم در زمینه توسعه گردشگری و لزوم توجه استاندار به این مسائل اظهار کرد: در دنیا از گردشگری به عنوان صنعت دوم ویا سوم یاد می‌شود اما در کشور ما این نگاه و نگرش به گردشگری وجود نداشته‌ است. بودجه‌ غیرقابل‌مقایسه‌ای که به وزارت‌خانه تازه‌تأسیس گردشگری در مقایسه با سایر وزارت‌خانه‌ها اختصاص می‌یابد، دلیلی بر اثبات این حرف است. نگاه و نگرش کلی متولیان امر نیز همین‌گونه است. به این معنی که علی‌رغم تأثیرگذاری بسیار زیاد گردشگری بر مباحث اقتصادی، پیوستگی اجتماعی، زمینه‌های فرهنگی، آشنایی و مقابله با ایران‌هراسی ها، متاسفانه تاکنون چنین نگاهی وجود نداشته‌ است.

وی ادامه داد: ضمن تشکر از زحمات استاندار سابق استان خراسان رضوی اما در طول زمانی که ایشان استاندار بود، تنها یک جلسه با موضوع صنعت گردشگری برگزار شد، در حالی که ایشان جلسات بسیار زیادی با صنایع و تولیدکنندگان دیگر داشته‌اند. برگزاری این جلسات نیز ضروری است ولی استاندار صرفا یک جلسه با متولیان و فعالان حوزه گردشگری، برگزار کرده‌ است. البته از آقای براتی، معاون استاندار، باید به دلیل برگزاری جلسات ثابت و مداوم تشکر کنیم اما به هر حال به نظر می‌رسد نگاه استانداری به گردشگری به عنوان یک صنعت تأثیرگذار نبوده‌ است.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران بیان کرد: گردشگری بر بسیاری از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی کشور تأثیرگذار خواهد بود و می‌تواند آن‌ را حل کند. من فکر می‌کنم برای رونق گردشگری لازم است همگرایی و هماهنگی بین کلیه ادارات و سازمان‌های متولی و مؤثر در بخش گردشگری ایجاد شود اما به نظر می‌رسد این اتفاق آن‌گونه که باید، رخ نداده‌ است. در واقع دستگاه‌های زیادی بر گردشگری مؤثر هستند. به عنوان مثال می‌توان متولیان حمل‌ونقل جاده‌ای و بین‌شهری، شهرداری‌ها و ادارات آب، برق و گاز، مخابرات، بخش‌های پزشکی و بهداشتی و... را نام برد اما به نظر می‌رسد میان این دستگاه‌ها و ادارات انسجام و همگرایی لازم وجود ندارد؛ در حالی که وجود و ایجاد این انسجام ضرورت دارد.

کاظمیان خاطرنشان کرد: نکته دیگر در این خصوص این است که به نظر من حتما باید از تأسیسات گردشگری که دارای مجوز است، حمایت صورت گیرد و با فعالیت مراکز غیرمجاز مقابله شود. شاید نگاه این باشد که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود دارد و به تعبیری متولی این امر است ولی استاندار به عنوان نماینده حاکمیت باید بر این مجموعه‌ها نظارت داشته‌ باشد؛ این چیزی که در حال حاضر و تحت عنوان سفر وجود دارد، در واقع ارتباطی با گردشگری پیدا نمی‌کند. تاسیسات گردشگری دارای مجوزی مانند راهنمایان گردشگری، حمل‌ونقل، آژانس‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها و... وجود دارد اما چیزی که تحت عنوان سفر انجام می‌شود، نه ورودی به صنعت گردشگری داشته و نه تأسیسات گردشگری می‌تواند از آن استفاده کند.

وی تصریح کرد: به این ترتیب علاوه بر آنکه این اتفاقات در مراکز غیرمجاز صورت می‌گیرد، موجب بروز مشکلاتی نیز خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد حمایت واقعی از تأسیسات دارای مجوز نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. نکته بعدی این است که استاندار باید صحبت فعالان گردشگری را بشنود. فعالان گردشگری که غالبا در بخش خصوصی هستند و با استفاده از راهکارهای آنان می‌توانیم در شرایط فعلی که درگیر کرونا هستیم اطلاعات لازم کسب کرده و از آن‌ استفاده کنیم.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران افزود: موضوع دیگر مساله توانمندی‌ها و خراسان بزرگ است. شاید ایرانی‌ها آنچنان که شهر به شهر استان‌های فارس، اصفهان، یزد و. .. را می‌شناسند، با استان خراسان آشنایی ندارند. در حالی که ما آثار و ثبت جهانی مانند قنات قصبه، توس، رادکان و... داریم اما در حقیقت خراسان و مسیرهای گردشگری آن نیازمند حمایت و عزم جدی برای معرفی به عنوان مقصد گردشگری است. در غیر این صورت گردشگری تنها در مشهد متمرکز می‌شود و علاوه بر عدم سوددهی برای استان گاهی مشکلات فراوانی نیز ایجاد می‌کند. 

کاظمیان عنوان کرد: امکان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی واقعی از امکانات و توانمندی‌های استان خراسان رضوی یکی دیگر از نکات حائز اهمیت است. به هر حال باید بپذیریم که مباحث فرهنگی، زیست‌محیطی و مباحث مربوط به آب بسیار جدی هستند و حتما باید در نظر گرفته‌ شود. توسعه اسمی، کمی و تعدادی تأسیسات گردشگری ممکن است با اصول امکان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی همخوانی نداشته‌ باشد و لازم است واقعیت را سنجیده و پایداری کسب‌وکارها و توسعه پایدار را مد نظر داشته‌ باشیم.

وی تشریح کرد: ایجاد کارگروه دائمی در استانداری در زمینه گردشگری از دیگر نکات مهم است. به طوری که با نظارت شخص استاندار و با حضور معاونین و دستگاه‌های مرتبط با گردشگری انجام شود. این نکته به‌ ویژه در دوران و شرایط شیوع کرونا بسیار اهمیت دارد اما متأسفانه در چنین شرایطی که صنعت گردشگری با مشکلات فراوانی مواجه شده‌ است. بیشترین فشارها از ادارات مختلف به هتل‌ها و مراکز داخل شهر و مراکز و اقامتگاه‌های واقع در روستاها وارد می‌شود. 

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: رفع موانع تولید اگر صرفا به مفهوم تسهیل و تسریع در صدور مجوزها باشد، به نظر می‌رسد که نقض قرض است. یعنی رفع موانع تولید تنها صدور مجوز در ۷۲ ساعت نیست بلکه رفع موانع به این معنی است که از افرادی که کسب‌وکارهایی راه‌اندازی کرده‌اند، حمایت شود تا کسب وکار افراد پایدار شده و توسعه و رونق پیدا کنند اما به نظر می‌رسد رفع موانع تولید صرفا به صدور مجوزهای سریع و بدون امکان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی لازم تقلیل یافته‌ است.

کاظمیان اضافه کرد: در شرایط و دوران کرونا باید موضوع گردشگری مسئولانه مطرح شود. به این معنی که تعطیل کردن گردشگری و سفر به نظر می‌رسد با منطق اقتصادی و حتی منطق مبارزه با کرونا سازگار نخواهدبود. بنابراین باید حمل‌ونقل، سفر، اسکان و تغذیه افراد با عایت پروتکل‌های بهداشتی و از طریق دفاتر خدمات مسافرتی،اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و تأسیسات گردشگری دارای مجوز صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha