• یکشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۷ / ۰۳:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97102211868
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی شهید بهشتی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

ایجاد دانشگاه پزشکی خصوصی منافاتی با عدالت آموزشی ندارد

امیرمحسن ضیایی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اعتراضات صورت گرفته نسبت به ابلاغ آیین نامه جدید وزارت بهداشت مبنی بر ایجاد مراکز خصوصی آموزش علوم پزشکی، با بیان اینکه این آیین نامه هنوز اجرایی نشده و اعتراضات در این شرایط مبنای صحیحی ندارد، اظهار کرد: ایجاد مراکز و راه‌اندازی دوره‌های آموزش علوم  پزشکی در بخش خصوصی منافات و تعارضی با عدالت آموزشی ندارد.

دکتر سید امیرمحسن ضیائی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: در حال حاضر به اندازه کافی صندلی دولتی در کشور فراهم بوده و عدالت آموزشی نیز تامین شده است، بنابراین اگر ظرفیت‌هایی در کشور وجود داشته و امکان ارائه آموزش عالی با کیفیت نیز در جامعه وجود دارد، چرا نباید از این امکان و مزیت استفاده شود؟

وی با بیان اینکه ضرورتی ندارد که کل آموزش عالی کشور دولتی باشد، اظهار کرد: می‌توان بخشی از آموزش عالی کشور را در قالب دوره‌ها و مراکز خصوصی ارائه کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه امروزه در اکثر کشورها بخش خصوصی متولی توسعه آموزش عالی است، عنوان کرد: بخش خصوصی بر اساس نیاز بازار و در رشته‌های دارای متقاضی نسبت به راه اندازی رشته و پذیرش دانشجو اقدام می‌کند، چراکه وجود صندلی خالی در بخش خصوصی از نظر اقتصادی به صرفه نبوده و سیستم را با مشکل روبرو می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ کیفیت و صلاحیت آموزش در بخش خصوصی، ادامه داد: وزارت بهداشت در جلسه قبل شورای گسترش مجوز فعالیت یک بخش خصوصی را صادر کرد که با وجود دارا بودن امکانات و شرایط مساعد، باید ۱۰ سال اول را زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت کند.

دکترضیائی با بیان این که آموزش عالی ما یک مزیت برای کشور است، عنوان کرد: چه اشکال دارد که با استفاده از این مزیت، هم برای دانشجویان داخلی و هم متقاضیان خارجی ظرفیت ایجاد کرده و آموزش عالی کشور را متناسب با نیاز جامعه توسعه دهیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تقویت نظارت بر سیستم آموزش عالی چه در بخش خصوصی و چه دولتی مهم ترین مساله است، گفت: نبود نظارت در هر سیستمی آسیب زاست، به عبارت دیگر ایجاد یک سیستم و واگذاری آن به یک بخش دیگر بدون نظارت و ارزیابی دقیق ، سیستم را دچار آسیب می کند، مانند همان اتفاقی که در آموزش عالی بخش غیرپزشکی رخ داده ، آموزش‌های بی‌کیفیت به شدت توسعه یافته و سیستم را گرفتار کرده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه وزارت بهداشت در زمینه توسعه آموزش عالی با محدودیت و رعایت استانداردهای خاصی عمل می کند، گفت: آموزش پزشکی بخش خصوصی تاکنون تنها در دانشگاه آزاد ارائه می‌شد ولی این بار برای اولین بار این مجوز در قالب ایجاد دانشگاه علوم پزشکی و با راه‌اندازی رشته های اصلی وزارت بهداشت صادر شده است. البته شرایط، منابع مالی و استانداردهای خاصی برای ایجاد این دوره‌ها و مطرح شدن تقاضا در جلسه شورای گسترش و در نهایت کسب موافقت اصولی در نظر گرفته شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با بیان اینکه ایجاد دانشگاه خصوصی در اصول کار مثبتی برای آموزش عالی کشور است، اظهار کرد: بخش خصوصی سالهاست که فعال شده و افراد زیادی برای استفاده از این امکان هزینه می کنند و این مساله هیچ تعارضی با عدالت آموزشی ندارد، به عبارت دیگر در رابطه با این مساله باید به صورت علمی و منطقی شفاف سازی شده و به دور از جوزدگی و هیجانات صحبت کنیم، البته آغاز هر کار بزرگ در ابتدا با عوارضی همراه است که در این موضوع خاص می‌توان با نظارت‌های مستمر از بروز آسیب و عوارض جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا، اظهارات معاون دانشگاه شهید بهشتی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این دانشجویان پزشکی مواردی از نارضایتی و شکوائیه خود را نسبت به آیین‌نامه خصوصی سازی آموزش پزشکی در قالب نامه‌ای به سرپرست وزارت بهداشت اعلام کرده‌ بودند و دکتر سعید نمکی در نامه‌ای به دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم بازنگری در آیین‌نامه خصوصی‌سازی رشته‌های پزشکی تاکید کرد و روزگذشته نیز  دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه‌ای به شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی خواستار  بازنگری آیین‌نامه مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت بازنگری شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۰۸:۵۰

وجود تعارض بین منافع فردی و سازمانی پزشکانی که متولی وزارت بهداشت بوده و هستند یک ریشه‌ی مهم بسیاری از آسیب‌های فعلی این حوزه است و شکستن انحصار آموزش قطره چکانی پزشکی (مسلما با رعایت نظارت مناسب) قدم اول برای بهبود این وضع است.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۰۹:۰۳

اینم کم کم بزنید عین مهندسی نابود کنین بره

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۰:۱۵

به مخالفین بکویید از دانشگاههای قبرس و بلاروس و... که بدتر نخواهند بود.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۴ ۱۹:۵۵

بادرود خدمت شما اولا که مردم اون کشورهانسبت به پزشکاشون که اکثراباپول رفتن دکترشدن کاملا بی اعتمادهستن وترجیح میدن برن خارج ازکشورخودشون درمان بشن.ثانیا زیرساخت های چنین طرحی توی اون کشورها با ایران زمین تاآسمون تفاوت داره. تجربه ی تلخ خصوصی سازی فنی-مهندسی و علوم انسانی هم یه طرف که باعث شدبازارکار اون رشته ها به کلی خراب بشه وخیلیاشون به امیدوضعیت مناسبی که رشته های علوم پزشکی داره تغییر رشته ومجددا کنکور داده اند.ما ملت بیچاره ومظلوم بایدهمواره تاوان اشتباهات مسوولین رابپردازیم!! اللهم انا نشکو الیک فقدنبیناو غیبه ولینا...

avatar

دکتر ضیایی به هیچ عنوان در جایگاهی نیستند که بخواند در این خصوص اظهار نظر کنند.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۲:۲۱

در کشوری که فساد سیستماتیک وجود دارد، چنین خصوصی سازی هایی مانند دادن بره به دست گرگ هست.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۲:۳۶

یخته چشم هایت را باز کن و ببین با همین صندلی های خالی موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی الکی چه طلبکاری رندانه ای از وزارت علوم برای پر کردن صندلی های خالیشان دارند( دانشگاه خصوصی یعنی صندلی و اتاق و تخته سیاه) و حاضر هم نیستند که صندلی ها را به ظروفچی سر محل برگردانند!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۳:۲۸

بدترین کار بعد انقلاب بعد از نابودی مهندسی رو به نابودی علوم پزشکی با رشد قارچ گونه آورده اند دانشگاه های دولتی درجه یک مشکل دارن چه از لحاظ استا چه جسد و ...حالا خصوصی کنیم با کیفیت شود مثل خصوصی سازی های قبلی تان پالایشگاه ها یادمان است هر روز راستی کدام مورد با خصوصی سازی بهتر شد بگویید فقط دنبال پولیم وبس همه خفه شوید

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۳:۲۸

بدترین کار بعد انقلاب بعد از نابودی مهندسی رو به نابودی علوم پزشکی با رشد قارچ گونه آورده اند دانشگاه های دولتی درجه یک مشکل دارن چه از لحاظ استا چه جسد و ...حالا خصوصی کنیم با کیفیت شود مثل خصوصی سازی های قبلی تان پالایشگاه ها یادمان است هر روز راستی کدام مورد با خصوصی سازی بهتر شد بگویید فقط دنبال پولیم وبس همه خفه شوید

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۴:۲۷

اقلا بگذارین 6 ماه از طرح شکست خورده تاسیس بین الملل ها بگذره بعد دوباره یک بامبول دیگه سر هم کنید. قرار بر این بود که با واسطه دلال ها دانشجوی خارجی بیارن! بعد هم از اساتید دعوت کردند برای تدریس به زبان انگلیسی آماده بشوند!بعد 10 - 20 تا افغانی و عراقی آمدند و این ها را چپاندند توی کلاس های پزشکی ها! دقیقا همین قول را قبلا برای پردیس ها داده بودند! آخه چقدر بی چشم و رو هستید شماها!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۴ ۱۹:۳۷

تورو خدایکی بره به ضیایی یادبده عدالت آموزشی چیه اصلا؟!!! اون بدبختی که توی محرومترین مناطق کشور بااستعدادخوب وتلاش وپشتکارمضاعف وسختی فراوان برای خودش وخانواده اش تونسته باهزارویک مصیبت پزشکی وعلوم وابسته قبول بشه حالا بایدشاهداین باشه که عده ای آقازاده و سرمایه دار ومرفه بی درد بیان وبراحتی بدون کمترین استعدادی همون رشته روتحصیل کنن.اون بدبخت اگه بره بمیره بهترازاینه که این روز رو ببینه.