• پنجشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 98061407459
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

نادر برهانی مرند:

در نمایشنامه‌نویسی خیلی توانمند نیستیم

نادر برهاني‌مرند

نادر برهانی مرند می‌گوید: به دلایل بسیاری در حوزه نمایشنامه‌نویسی خیلی توانمند نیستیم.

به گزارش ایسنا، این نویسنده و کارگردان تئاتر در نشست رسانه‌ای اولین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» که در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، بیان کرد: علی‌رغم این‌که ما در حوزه ادبیات داستانی، ید طولایی داریم، در حوزه نمایشنامه‌نویسی خیلی توانمند نیستیم و یکی از دلایل وجود این جشنواره، رفع نواقصی از این دست است.

او افزود: در تمام کشورهایی که هنرهای تجسمی بالنده‌ای دارند و اساسا هنر کنش‌گر است، اقتباس جاری است. ما سنت اقتباس را خیلی زنده و پویا نداریم و باید اعتراف کنیم که بلدش نیستیم. این تعداد کفایت نمی‌کند و در حال حاضر جریان پویایی در تئاتر نیاز داریم. گمان می‌کنم جشنواره «گام دوم» تاثیرات شگرفی در حوزه اقتباس خواهد گذاشت.

برهانی مرند با بیان این‌که در طرح‌های رسیده جای امیدواری است، ادامه داد: اما باید بگوییم یک اقتباس‌گر در وهله اول باید نمایشنامه‌نویس خوبی باشد؛ نمایشنامه‌نویس مبتدی اقتباس‌گر قهاری نخواهد شد و باید از دانش کافی و وافی برخوردار باشد. باید معرفت رمان‌شناسی داشته‌ باشیم و بتوانیم آنالیز کنیم، به همین دلیل به دوستان خودم در ستاد این جشنواره توصیه می‌کنم که حداقل در بقیه راهی که پیش‌ رو داریم به این خلا هم فکر کنیم که چگونه می‌شود به دانش و تکنیک‌های اقتباس مجهز شد و شاید لازم باشد در ادامه راه به این ماجرا فکر کنند تا شرکت‌کنندگان را تا حدی که بتوانیم کمک کنیم. 

او افزود: نشست‌های پژوهشی در این جشنواره را الزامی می‌دانم و حالا که استان خراسان بانی ماجرا است بهتر است در این حوزه هم فعالیت کند تا شرکت‌کنندگان از برکاتش بهره‌مند شوند. مطمئنم که در گام‌های بعدی یکی از بهترین جشنواره‌ها خواهد بود، چون مسئله را خوب شناسایی کرده‌اند.

در ادامه این نشست سعید تشکری در سخنانی اظهار کرد: اتفاق بزرگی در حوزه ادبیات نمایشی کشور در حال افتادن است. این اتفاق نه در حوزه شهر مشهد که با حضور نمایشنامه‌نویسان کل کشور رقم خورده‌ است.

این نویسنده افزود: معمولا در جشنواره‌های اجرایی بیشتر با کارگردان‌هایی روبه‌رو هستیم که متون را به صحنه می‌برند اما در این‌جا با محور اقتباس در مورد نمایشنامه به گفت‌وگو می‌پردازیم.

تشکری با اشاره به این‌که صحنه‌های ما در حال حاضر به شدت آسیب‌پذیر شده بیان کرد: علاوه‌ بر آن رابطه جزیره‌ای پیدا کرده‌ است. حقیقتی در حوزه ادبیات نمایشی در کشور باید می‌افتاد که افتاده‌ است و آن هم اتفاق نظر برای انتخاب آثار برای این جشنواره است.

عضو هیات داوران جشنواره «گام دوم» بیان کرد: برای تمام نویسندگانی که از فیلتر این جشنواره عبور کرده‌اند مایه مباهات است. به شخصه دوست داشتم در روزگار جوانی چنین اتفاقی برای من می‌افتاد و می‌توانستم در چنین جشنواره‌ای شرکت کنم. این اتفاق و حرکت نمایش‌نامه‌نویسی ما را تضمین خواهد کرد.

تشکری گفت: در جشنواره‌ها باید بتوانیم ماهیت علمی‌ را بالا ببریم. جشنواره‌هایی که سنت بومی و یا اداری دارند به جواب‌های منفی رسیده‌اند. خوشحالم که در این جشنواره، پای طرح‌هایی را امضا می‌کنم که اصلی‌ترین مقاله آن جنس دراماتیک دارد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.