• یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۲:۲۲
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 98111913996
  • خبرنگار : 71469

حرکات اصلاحی برای "کج‌ گردنی"

حرکات اصلاحی برای "کج‌ گردنی"

به انحراف طرفی ستون مهره‌های گردنی همراه با چرخش سر به یک طرف، کج‌گردنی یا سرکج می گویند؛ همچنین به این ناهنجاری اسکولیز نیز گفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، این اختلال ممکن است مادرزادی، اکتسابی، حاد، موقت و یا مزمن باشد و معمولا این ضایعه در سمت راست اتفاق می افتد و موجب کج شدن سر به یک طرف و چرخش چانه به سمت مخالف می‌شود.

علل کج گردنی شامل کوتاهی و ضعف عضلات گردن (عضله جناغی چنبری پستانی)، سوختگی، اختلالات شنوایی در یک گوش، غده‌های چرکی، وضعیت‌ها و عادات غلط، پارگی دیسک بین مهره‌ای گردن، آرایش یک طرفه موها، ضربه به ستون مهره‌ای گردن، اختلالات بینایی(از دست دادن یک چشم)، گرفتگی عضلات گردن دریک طرف و سل ستون مهره های گردنی است.

عوارض کج گردنی

اکبرچاوشیان-مدرس حرکات اصلاحی- ضمن ارائه این مطلب در حوزه کج‌گردنی، در مورد عوارض کج گردنی بیان کرد که فشار روی ستون مهره‌های گردن، ظاهر ناخوشایند، گردن درد، کشیده شدن برخی از عضلات و کوتاهی برخی دیگر، فشار بر ریشه‌های عصبی گردنی در دراز مدت، خستگی در ناحیه گردن، اختلالات بینایی(میدان دید کاهش می‌یابد) و بروز اشکالاتی در مفاصل گردنی از جمله این عوارض در دراز مدت است که می‌توان به آن اشاره کرد.

طریقه تشخیص

با استفاده از خط شاغولی در نمای قدام یا خلف متوجه می‌شویم که خط شاغولی از نقاط شاخص عبور نمی کند و سر به یک طرف خط شاغولی منحرف شده است، یا اینکه از ناحیه پشت زوائد شوکی مهره های گردنی و پشتی را علامت می‌گذاریم و سپس آنها را بهم وصل می کنیم. در حالت طبیعی یک خط عمود تشکیل می‌شود و اگر عارضه گردن کج وجود داشته باشد این خط در ناحیه گردن به صورت مایل خواهد بود.

حرکات کششی اصلاحی

۱- ابتدا در وضعیت ایستاده سعی کنید سر را به سمت محور بدن و در راستای ستون فقرات نگه دارید، در این حالت عضله کوتاه شده را کشش دهید.

۲- در حالت ایستاده در حالی که به روبرو نگاه می‌کنید سر را به آرامی به عقب خم و به آسمان یا سقف نگاه کنید و به وضعیت شروع بازگشته و حرکت را تکرار کنید.

۳- گردن را به هر سمتی که کج شده باشد دست همان سمت را بالای گوش و در پهلوی سر قرار دهید و آن ‌را به سمت مخالف فشار دهید، تنها مقاومت موجود مقاومت عضله کوتاه شده است.

۴- یک نیم دایره فرضی را با حرکت دادن سر در فضا ترسیم کنید و جهت چرخش را به تناوب تغییر دهید.

۵- در حالی‌که به روبرو نگاه می‌کنید جهت نگاه را به سمت چپ برده تلاش کنید چانه را به شانه چپ نزدیک کنید. چانه کاملا در خط افقی به موازات شانه‌ها حرکت می کند و همین تمرین را در سمت شانه راست انجام دهید.

۶- فرد روی صندلی نشسته پشت سر او می ایستیم و با یک دست چانه و دست دیگر سر او را گرفته ابتدا سر را به طرف مقابل خم کرده و سپس به سمت مخالف می‌چرخانیم. (آرام، آرام)

حرکات تقویتی اصلاحی

۱-  بادکنک کوچکی را در طرفی که عضله کش آمده قرار داده و با کنار سر بادکنک را تحت فشار قرار دهید.

۲- توپی را به صورت معلق در کنار سمت عضله کش آمده قرار دهید و با کنار سر(نه پیشانی) به توپ ضربه بزنید.

۳- حرکت نفس‌گیری در آب با استفاده از کلاه تردی کولی(شبیه به کلاه دوچرخه سواران) که به زیر بغل او بسته می‌شود.

۴- در حالت خوابیده به پهلوی موافق سمت عضله کوتاه شده قرار می‌گیریم در حالی‌که سر هیچ‌گونه اتکایی ندارد، پس از آن تلاش می‌کنیم برخلاف نیروی جاذبه سر را از پهلو به شانه بالایی نزدیک کینم. (استفاده از نیروی جاذبه)

۷- دست موافق سمت عضله کش آمده را به پهلوی سر قرار می‌دهیم تا از این طریق مقاومتی را ایجاد می‌کنیم، اکنون با فشار سربه دست تلاش کرده تا سر را به شانه نزدیک کنیم.

۸- تمرین فوق را با اعمال مقاومت توسط دست یا وزنه انجام می‌دهیم و علاوه بر نیروی کشش جاذبه از مقاومت نیز استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.