• چهارشنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060907617
  • خبرنگار : 50569

 رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی:

رویداد اربعین زمینه را برای تمدن نوین اسلامی فراهم خواهد کرد

رویداد اربعین زمینه را برای تمدن نوین اسلامی فراهم خواهد کرد
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: رویداد عظیم اربعین با استفاده از مغناطیس امام حسین(ع) زمینه را برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بر اساس وحدت امت اسلام، فراهم خواهد کرد.

عبدالحمید طالبی امروز، نهم شهریور ماه، در افتتاحیه همایش سلسله نشست‌های اربعین‌شناسی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: اربعین حسینی به تعبیر مقام معظم رهبری یک رویداد جهانی است و جهانی‌تر هم خواهد شد. البته که شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نیاز به همکاری تمام ملت مسلمان دارد.

وی اضافه کرد: ما در این راهپیمایی شاهد حضور تمام ادیان و مذاهب مختلف هستیم که در این راه با عشق گام بر می‌دارند و با یک هدف مشترک در این رویداد عظیم شرکت می‌کنند.

طالبی گفت: تمدن‌سازی فرایندی است که از زمان شهادت امام حسین(ع) تا زمان ظهور امام عصر(عج) ادامه خواهد داشت. در حقیقت هدف اول امام حسین(ع) از قیام احیای دین پیامبر اکرم(ص) بود. هدف ما نیز از تمدن‌سازی و تحقق تمدن نوین اسلامی حاکمیت نگاه اصیل اسلامی بر جهان است.

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: تمدن‌سازی نیاز به یک جغرافیای مشترک دارد که اربعین نیز جغرافیای مشترک را برای حضور مسلمانان فراهم کرده است. در نتیجه امیدواریم بتوانیم از مواردی که رهبر انقلاب اسلامی در خصوص تمدن نوین اسلامی بر اساس گفتمان انقلاب فراهم کرده‌اند، بهره ببریم.

طالبی با اشاره به فرمایش حضرت علی(ع) که تفرقه زمینه انحراف جامعه اسلامی را مهیا می‌سازد، اضافه کرد: ما باید برای رسیدن به هدف کامل که همان تمدن نوین اسلامی است، دنبال ایجاد وحدت باشیم تا زمینه تمدن‌سازی نیز فراهم شود.

نقش امام حسین(ع) تفسیر اسلام منطبق با اقتضائات زمانه بود

آیت‌الله سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی، همچنین اربعین‌شناسی را برابر با عاشوراشناسی دانست و افزود: در واژه شهادت ۲ معنا وجود دارد که یکی خون و دیگری پیام است. بر این اساس عاشورا به معنای شهادت کسی است با یک پیام مشخص و روشن کشته شده است.

وی ادامه داد: در حماسه تاریخی و بی‌نظیر عاشورا ۲ رکن به خوبی دیده می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد و برای احیای مکتب عاشورایی این ۲ رکن باید به سمت یک حرکت عقلانی سوق داده شود تا آرمان‌هایی که امام حسین(ع) در قیام خود دنبال می‌کرد، تحقق یابد.

عاملی عنوان کرد: رکن اول این حماسه تاریخی حماسه عاشورایی است که خوشبختانه در این زمینه انصافا فعالیت‌های فراوان علمی، آموزشی و پژوهشی انجام شده است. البته در این زمینه می‌توان اقدامات بیشتری انجام داد.

مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی با اشاره به رکن دوم حماسه عاشورا اضافه کرد: اما رکن دوم این حماسه پیام است که تجلی آن را می‌توان در اربعین شاهد بود. بنابراین مرور ماجرای اربعین یا همان اربعین‌شناسی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است تا بتوان عقلانیت را در هر ۲ رکن تکمیل کرد.

عاملی تصریح کرد: ماهیت‌شناسی و شناخت اربعین منهای رکن اول که اصل حماسه عاشوراست، امکان‌پذیر نیست. باید توجه داشت هویت، ماهیت، هدف و پیام در رکن اول در روز عاشورا تجلی پیدا می‌کند و در قالب یک پیام با پرچم‌داری امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) به سمت جامعه‌ روانه می‌شود و نهایتا در اربعین از یک تجلی کامل برخوردار می‌شود.

وی اظهار کرد: شناخت ماهیت حماسه عاشورا مبتنی بر شناخت ماهیت جریان امامت، خود یک رسالت محسوب می‌شود.  

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان رضوی ادامه داد: برای رفع سوءبرداشت‌ها از رویداد اربعین باید از مبدا شروع کرد؛ به این معنا که لازم است ماهیت‌شناسی جریان حرکت امام حسین(ع) مورد توجه قرار گیرد. باید بدانیم ائمه(ع) همگی در جریان امامت نقش‌هایی چون تفسیر، تطبیق و زعامت جامعه که از اهمیت بسزایی نیز برخوردار است را بر عهده داشته‌اند.

عاملی نقش امام حسین(ع) را تفسیر اصیل و ناب منطبق با وحی خداوند دانست و افزود: در طول تاریخ در قالب نحله‌های مختلف و متضاد برداشت‌های تحریف‌گونه‌ای از اسلام شده است اما بر اساس دیدگاه امام حسین(ع) اسلام یک دین جهانی و ابدی است و این استعداد را دارد که در هر شرایط و زمانی منطبق با آن شرایط و زمان، برنامه خاصی را به جامعه ارائه کند و به عبارتی الگوی انسان در تمام ابعاد زندگی باشد.

وی عنوان کرد: در حقیقت نقش امام حسین(ع) این بود که اسلام را منطبق با اقتضائات زمان تفسیر کند و اجازه ندهد که مردم احساس کهنگی کنند؛ به عبارتی اسلام همیشه برنامه‌های نو و خلاقانه‌ای را در اختیار جامعه قرار می‌دهد. به تعبیر مقام معظم رهبری امام حسین(ع) در یک دست قرآن و در دست دیگر زمام جامعه را دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha