به گزارش ایسنا، در این نشست که در سالن نشستهای مدیرعامل کانون برگزار شد، به اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص، توسعه رویدادهای مسابقهای و خلق محصولات بومی در صنعت اسباببازی پرداخته شد.
اهمیت نگاه جدی به طراحی اسباببازی
لیلا بابایی ـ مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون ـ با اشاره به وضعیت فعلی طراحی اسباببازی در ایران، گفت: اگرچه رشتههای مختلف دانشگاهی گهگاه به حوزه اسباببازی توجه دارند، اما هنوز آموزش طراحی اسباببازی به شکل آکادمیک و عملیاتی پیاده نشده است.
او افزود: امروز دانشگاه هنر اسلامی تبریز با پیشگامی در راهاندازی رشته طراحی اسباببازی، مسیر همکاری دانشگاه و کانون را هموار کرده است.
بابایی تأکید کرد: برگزاری رویدادهایی مانند مسابقههای طراحی اسباببازی با مشارکت جامعه دانشگاهی، میتواند نگاه جدی به این حوزه ایجاد کند و بلوغ و بالندگی طراحی اسباببازی را به دنبال داشته باشد.
مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری همچنین به مشکلات بازار اسباببازی داخلی اشاره کرد و گفت: بیشتر محصولات داخلی از نمونههای موفق خارجی اقتباس شدهاند و محتواهای فرهنگی بهصورت مستقیم منتقل میشوند که میتواند آسیبزا باشد. طراحی اسباببازی، ابزار مهمی برای انتقال فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به کودکان و نوجوانان است.
بابایی در پایان توضیح داد: فراخوان مسابقه طراحی اسباببازی از طریق سایت «بانو» منتشر شده و آثار زیادی در حال دریافت است و تا پایان مهر فرصت شرکت در این فراخوان تمدید شده است.
ضرورت حمایت دانشگاهها از حوزه اسباببازی
در ادامه محمدرضا کریمیصارمی ـ معاون تولید کانون پرورش فکری ـ با اشاره به تجربه همکاری چند سال گذشته کانون با دانشگاه هنر اسلامی تبریز، گفت: چهار تا پنج سال پیش، بخشی از جشنواره در این دانشگاه برگزار شد و تجربه بسیار موفقی بود. اکنون با راهاندازی رشته طراحی اسباببازی، امکان توسعه آموزشی و پژوهشی این حوزه فراهم شده است.
او با تأکید بر وضعیت کنونی بازار اسباببازی ایران افزود: ۹۹ درصد اسباببازیهای ایران نمونه یا رونوشتی از آثار خارجی است. این وضعیت باعث شکنندگی در صنعت و محدود شدن خلاقیت میشود و حضور دانشگاهها میتواند این روند را تغییر دهد.
کریمیصارمی به اهمیت تربیت نیروهای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: نسل جدید تحصیلکرده و پژوهشگر، با توان علمی و خلاقیت خود، میتواند کنش و واکنشهای لازم در صنعت ایجاد کند. دانشگاهها باید با برنامهریزی و حمایت از رویدادهای رقابتی، محیطی مناسب برای رشد و نوآوری فراهم کنند.
او همچنین درباره نحوه مشارکت دانشگاهها، توضیح داد: در گذشته، برخی دانشگاهها فرصت حضور در جشنواره را نداشتند، اما اکنون دانشگاه هنر اسلامی تبریز با ارائه امکانات علمی و پشتیبانی، بستر مناسبی برای آموزش، پژوهش و توسعه فراهم کرده است. تقسیم کار و مدیریت مشارکتی، کیفیت و اثرگذاری رویدادها را افزایش میدهد و انگیزه دانشجویان و شرکتکنندگان را تقویت میکند.
کریمیصارمی در پایان تأکید کرد: با توجه به تعامل مستمر دانشگاه و کانون، میتوانیم در دهه آینده شاهد تحولات اساسی در صنعت اسباببازی ایران باشیم و پژوهشگران و ایدهپردازان جدید وارد میدان شوند.
بیشتر بخوانید:
تفاهمنامه و توسعه تخصصی طراحی اسباببازی
سیدعلی فارغ ـ دانشیار و رئیس دانشکده طراحی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ـ با بیان سابقه ۲۰ ساله فعالیت خود، گفت: تاکنون چنین همکاری گستردهای با کانون در حوزه طراحی اسباببازی مشاهده نکرده بودم. دانشجویان کارشناسی ارشد اکنون میتوانند به شکل تخصصی در این حوزه آموزش ببینند و ما قصد داریم گرایشهای تخصصی بیشتری ایجاد کنیم.
او با اشاره به طرحها و فعالیتهای جاری دانشکده اظهار کرد: موضوعهایی مانند روانشناسی بازی، آموزش از طریق بازی و درمان از طریق بازی، از زمینههای پژوهشی و آموزشی مهم هستند. برخی سندرومهای روانشناختی میتوانند از طریق بازی بهبود یابند یا پیشگیری شوند. ما با ورود به طراحی و ایدهپردازی، زمینه تولید محصولات بومی و متنوع را فراهم کردهایم.
فارغ درباره همکاری دانشگاه و کانون، گفت: تفاهمنامه فرابخشی، امکان همکاری گسترده علمی و پژوهشی را فراهم میکند. ما میتوانیم از طریق دانشکده و مرکز رشد دانشگاه، پس از ایدهپردازی و طراحی، تولید تیراژ محصولات اسباببازی را نیز انجام دهیم. این اقدامها موجب جریانسازی، پژوهش مستمر و ارتقای کیفیت محصولات خواهد شد.
بنا بر اعلام روابط عمومی و امور بینالملل کانون او در پایان با تأکید بر اهمیت رویدادهای رقابتی، گفت: وقتی دست به دست هم دهیم و عجول نباشیم، نتایج بسیار ارزشمندی حاصل خواهد شد. دانشجویان و شرکتکنندگان با انگیزه و خلاقیت خود، میتوانند مسیر توسعه صنعت اسباببازی ایران را رقم بزنند و این همکاری نقطه عطفی در مسیر آموزش، پژوهش و تولید محسوب میشود.
انتهای پیام
نظرات