• شنبه / ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8903-08449
  • خبرنگار : 71133

گفت‌وگو ايسنا با بهروز افخمي درباره‌ي «فرزند صبح»: فيلم در ايران قابل چاپ نيست آماده سازي «فرزند صبح» زير نظر خودم نباشد، نام خود را برمي‌دارم

گفت‌وگو ايسنا با بهروز افخمي درباره‌ي «فرزند صبح»:
فيلم در ايران قابل چاپ نيست
آماده سازي «فرزند صبح» زير نظر خودم نباشد، نام خود را برمي‌دارم

بهروز افخمي گفت: اگر قرار باشد مراحل آماده‌سازي «فرزند صبح» زير نظر من نباشد، ترجيح مي‌دهم نام خودم را از فيلم بردارم.

اين کارگردان که اين روزها در کانادا به سر مي‌برد، در گفتگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره طولاني شدن زمان آماده سازي فيلم «فرزند صبح» اظهار داشت: فيلمبرداري حدود دو سال و نيم پيش تمام شد و از آن موقع تا به حال معطلي فيلم به خاطر مشكلات مالي است.

او توضيح داد:چون فيلم با تكنيك سوپر 35 ميلمتري ساخته شده است كه اين روند در ايران قابل نمايش و كار نيست، بنابراين كارهاي لابراتواري‌اش براي اينكه كيفيت خوبي داشته باشد، بايد خارج از كشور انجام شود و به تبع آن صداگذاري،دوبلاژ و ساخت موسيقي هم باقي مانده است.

افخمي تاكيد كرد:تبديل صداي فيلم به سيستم دالبي هم بايد خارج از كشور انجام شود و براي تامين هزينه‌هاي مالي اين مرحله كه بعد از فيلمبرداري است، مشكلات زيادي پيش آمد و موسسه‌ تنظيم و نشر آثار، ظاهرا نمي‌توانست آن مبلغ لازم را فراهم كند و جلسات زيادي هم برگزار شد.

اين كارگردان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به تدوين «فرزند صبح» توسط زنده‌ياد سيف‌الله داد تصريح كرد: تدوين مرحوم داد كه حدود 96 دقيقه است، براي سينما خوب است و تدوين مجددي هم براي نسخه نمايش خانگي در 120 دقيقه‌ توسط هادي نائيجي دستيارم انجام شده است كه هنوز آن را نديدم. در واقع صحنه‌هايي كه "سيف‌اله" حذف كرده است، قرار شد در دي‌وي دي باشد اما هيچكدام از اين دو به مرحله برش نگاتيو نرسيده است و نسخه نهايي وجود ندارد كه نگاتيو بر اساس آن بريده شود.

به گفته‌ي افخمي؛كار به مراحلي رسيده است كه خارج از كشور بايد انجام شود.

وي افزود: نسخه تدوين شده سيف‌الله داد را حجت السلام سيدحسن خميني ديدند و ظاهرا خوششان آمده و گفتند نسخه بلندتري هم فراهم شود.

بهروز افخمي با اشاره به وضعيتي كه براي فيلم «فرزند صبح» در چند سال اخير بوجود آمده است،ادامه داد: من از اين وضعيت خسته شدم و ديدم بايد دنبال زندگي خودم بروم و بعد از دو سال كه کار بلاتكليف بود، براي ساخت فيلم به کانادا آمدم و شنيدم خود تهيه‌كننده فيلم را دوبله كرده است كه اگر اين موضوع واقعيت داشته باشد، نامم را از فيلم برمي‌دارم.

او معتقد است:مرحله صداگذاري، دوبلاژ و ساخت موسيقي به اندازه خود فيلمبرداري اهميت دارد و هر فيلم خوبي را مي‌توان در اين مراحل كاملا از بين برد. مخصوصا اين فيلم كه صدابرداري مستقيم ندارد و صدا كاملا با استفاده از صداهاي شاهد سر صحنه جهت دوبله گرفته شده است تا بخشي از آن فضا با دوبله و صداگذاري به وجود آيد.

افخمي دوباره بر اين موضوع تاكيد كرد كه؛«فرزند صبح» در وضعيتي است كه حتما بايد براي كارهاي‌ لابراتواري‌اش به خارج بيايد و در واقع من نبايد بيايم.

او در عين حال گفت:نكته‌اي كه باعث مي‌شود زياد نگران فيلم نباشم، اين است كه کار به گونه‌اي فيلمبرداري شده است كه اصلا در ايران قابل چاپ نيست و اين موضوع را ظاهرا كساني كه فيلم را به هر قيمتي دارند آماده مي‌كنند، فراموش كردند و براي انجام اين مرحله بايد تامين مالي شود تا به لابراتوري كه امكان تبديل سوپر 35 دارد، منتقل بشود.

افخمي يادآور شد: روز اولي كه ساخت اين پروژه پيشنهاد شد، گفتم كه حساسيت‌ها به گونه‌اي است كه مشكلات مالي اصلا نبايد مطرح باشد و در نظر من بيايد كه آنها نيز قبول كردند. فيلم هم با در نظر گرفتن همه مخارجش كه در حال حاضر حدود صد و پنجاه ميليون نياز دارد باز هم هزينه نهايي‌اش كمتر از دو ميليارد تومان مي‌شود.

وي همچنين گفت:اين در شرايطي است كه چيزي شبيه به موزه با معماري كامل، مدل خانه امام (ره) را در خمين در نزديكي تهران ساختيم كه پنج هزار متر زيربنا و بيست هزار متر زمين دارد كه آن زمان در حدود 30 ميليون تومان خريداري شد و ما با هزينه حدود صد و شصت ميليون تومان دكور ساختيم و امروز بيشتر از يك و نيم ميليارد تومان شده است. اين مكان الان مي‌تواند تبديل به موزه‌ يا سالن نمايش شود كه اين موضوع هم باعث كشمكش بين سازمان‌هاي سرمايه‌گذار فيلم شده كه اين مكان به كدامشان تعلق دارد.

اين کارگردان فضاي «فرزند صبح» را در ميان آثارش به «گاوخوني» و «روز فرشته» نزديک دانست و به ايسنا گفت: اين فيلم يك فضاي مبهم و شاعرانه دارد و به همين دليل بر روي صدا و موسيقي حساب كردم و حساسيت دارم. اين فيلم بيشتر متكي به صداست و آنچه كه فيلمبرداري ‌شد بيشتر پايه‌اي است تا آن فضاي صوتي، سكوت و ابهامي كه با صدا مي‌شود به وجود آورد را به آن اضافه كنيم. به خاطر همين نمي‌توانم مطمئن باشم فيلم نهايي چه درمي‌آيد، گرچه نظر نهايي را بايد تماشاگر بدهد.

بهروز افخمي در پايان اين گفت‌وگو مطرح كرد:مراحل نهايي فيلم بايد با دقت كار شود تا نتيجه نهايي خوب شود بنابراين با اين وضعيتي كه پيش مي‌رود فكر نمي‌كنم «فرزند صبح» امسال آماده شود.

وي همچنين در پاسخ به اينكه آيا درباره‌ي روند آماده‌سازي فيلم با وي تماس گرفته نشده نيز گفت:هيچ خبري از اينكه بخواهند تماسي با من بگيرند نيست، مگر اينكه خودشان بخواهند فيلم را ناقص و از شكل افتاده براي نمايش حاضر كنند كه ديگر آن فيلم من نيست و مسئوليت كارگرداني را از روي دوش خودم برمي‌دارم.

به گزارش ايسنا، چندي قبل،شرف‌الدين درباره وضعيت فيلم «فرزند صبح» نيز اظهار داشت: هنوز منتظرعملي‌شدن قول‌هاي مساعدي هستيم كه از قبل از جشنواره‌ي فجر به ما داد‌ه‌اند.

اين تهيه‌كننده پيش از اين درباره‌ي عدم ارايه‌ي «فرزند صبح» به‌ جشنواره‌ي فيلم فجر گفته بود:براي آماده‌ي نمايش شدن «فرزند صبح» به حدود 300 ميليون تومان نياز داريم و در صورت فراهم‌شدن آن طي پنج روز كار را آماده خواهيم كرد.

«فرزند صبح» تولد تا هفت سالگي حضرت امام خميني(ره) و هم‌چنين بخش‌هايي از 63 سالگي امام (ره) بعد از 15 خرداد ماه را به تصوير مي‌كشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha