مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن مهمترين پيام ماه رمضان و روزهداري را، توجه انسان به مبداء عالم و ارتباط بيشتر با آن عنوان كرد.
حجتالاسلام والمسلمين يوسفيمقدم در گفتوگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: در ميان ماههايي كه خداوند در طول سال قرار داده، ماه رمضان ماه مهماني خداست كه بندگان خدا به روزهداري ميپردازند كه داراي آثار فردي، خانوادگي و اجتماعي بسيار زيادي دارد.
وي با اشاره به اينكه «يكي از آثار ماه رمضان و روزهداري اين است كه روحيه تعامل، تعاون و همزيستي مسالمتآميز در انسان تقويت ميشود» تصريح كرد: از آنجا كه انسان متوجه خلاءهاي موجود در خود ميشود و نواقص اجتماعي خود را درك ميكند، روحيه تعامل، همزيستي، مساعدت و تعاون در او تقويت ميشود.
مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن يادآور شد: يكي ديگر از آثار روزهداري، ايجاد امنيت بيشتر يا افزايش امنيت اجتماعي است كه انسان را به خدا نزديك ميكند و روحيه انساندوستي و نوعدوستي را در او تقويت ميكند؛ بنابراين افرادي كه به رفتارهاي بزهكارانه متمايل شدهاند در ماه رمضان از آن رفتارها فاصله ميگيرند.
يوسفيمقدم با بيان اينكه «رشد مسووليت فرهنگي و اعتقادي از ديگر آثار روزهداري است» گفت: به دليل اينكه افراد در اين ماه با فرهنگ ديني و فلسفه روزهداري بيشتر آشنا شده و انس ميگيرند، در برابر تهاجم فرهنگي مخالفان اسلام نيز مسووليت بيشتري پيدا ميكنند.
وي خاطرنشان كرد: آماري كه در بحث امنيت اجتماعي و رشد اخلاقي پس از ماه رمضان اعلام ميشود آمار قابل توجه و ارزشمندي است كه نشان از ارتقاي معنويت و رشد اخلاقي فرد و جامعه دارد.
مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن ابراز اميدواري كرد: همانطوركه در محافل علمي بر روي مباحث مربوط به روزه گفتوگو و بحث ميشود به نقش روزه و ارتقاي ارزشهاي الهي نيز پرداخته شود.
اين استاد حوزه علميه همچنين مهمترين پيام ماه رمضان و روزهداري را، توجه انسان به مبداء عالم و ارتباط بيشتر با آن ارزيابي كرد و گفت: فلسفه اصلي روزهداري اين است كه تقواي الهي در وجود انسان تقويت شود و انسان بتواند با مبداء هستي ارتباط بيشتري پيدا كند.
يوسفيمقدم خاطرنشان كرد: در بين تمام تكاليفي كه خداوند براي انسان قرار داده همه آنها جايگاه خاص خود را دارند اما روزه يك جايگاه ويژه دارد كه در حديث قدسي خداوند ميفرمايند: روزه براي من است. بنابراين اين شرافتمندي روزه كه نسبت داده شده براي خداوند است به اين خاطر است كه انسان در روزه عمل خاصي انجام ميدهد و تنها دستورات را براي خدا امتثال ميكند.
وي افزود: خداوند ميفرمايد من خودم روزهدار را جزا ميدهم، يعني پاداش روزهدار با خداوند است و اين بيانگر هدف اصلي تشريع روزه است تا انسان به خدا نزديك شود و تقواي خدا در وجود او تقويت شود.
انتهاي پيام
نظرات