این هنرمند نقاش در یادداشتی به موضوع تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد هنر و تحولات مثبتی که در پیش داشته، پرداخته است.
متن یادداشت تارا نظمعلیزاده که در اختیار ایسنا قرار گرفته، به شرح زیر است:
«در خبرها آمده بود موزه متروپولیتن تعدادی از کارمندهایش از جمله ۸۱ کارمند را که مستقیما با مخاطبها در ارتباط بودند، اخراج کرده است. این روزها از این جنس خبرهای ناخوشایند کم نیستند و با پیشبینی کارشناسان اقتصاد هنر، با یک رکود اقتصادی در فروش آثار هنری و یا حتی روند مجموعهداری در جهان روبهرو خواهیم شد.
در ایران نیز مانند بسیاری از نقاط جهان، عرصه هنر در ماههای اخیر با چالشهای زیادی روبهرو شده است. سالهاست نمایشگاههای پررونقی در آخر سال برگزار میشود که با استقبال گالریدارهای حرفهای هم همراه بوده و هنرمندان نیز به شرکت در آن تمایل داشتند. این نمایشگاهها محفل مناسبی برای فروش آثار هنری و به چرخش درآوردن چرخهای اقتصاد هنر بود؛ اسفندماه هر سال افتتاحیه این نمایشگاهها بود که امسال این افتتاحیهها با اعلام حضور بیماری کووید ۱۹ در ایران همزمان شد. توقف این نمایشگاهها اولین ضربه به اقتصاد هنر بود و من از نزدیک شاهد بودم که هنرمندان بسیاری در پی این وضعیت، با مشکلات مالی مواجه شدند.
اما من نقاش و مدرس هنر هستم و اقتصاد هنر را به کارشناسانش وا میگذارم و از زاویه حرفه خودم به این ماجرا نگاه میکنم. هنرمندان همواره در سختترین شرایط و تاریکترین روزها به دنبال باز کردن روزنههای جدید و برافروختن روشناییها هستند.
در میان تیرگیهایی که ویروس کرونا خلق کرده است، میتوان به نکات مثبتی از این دوران قرنطینگی هم اشاره کرد. این قرنطینگی نوعی فراغت زمانی برای هنرمندان ایجاد کرده تا به خلق آثار جدید و به نتیجه رساندن پروژههای نیمهکارهشان بپردازند.
از سوی دیگر این جریان شروعی شده برای تولید آثاری با محوریت ویروس کرونا و شروع خوبی هم بوده است. شروعی که یادآور دوران شیوع طاعون است که از آن به عنوان مرگ سیاه یاد میشد، اما هنرمندان در آن شرایط سخت آثاری مرتبط با طاعون خلق کردند از جمله آثاری که در ونیز ایتالیا خلق شد. این روزها نیز در زمینه خلق آثار هم فرصت ویژهای برای تفکر، ایدهپردازی و خلق پیش آمده است. در فضایی که نگرانی سلامتی اطرافیان وجود دارد و هنرمندان گاهی صحبت از ترسهای پنهانی میکردند، اما با تکیه بر ابزار و ایدههایشان، خلقهای خیلی کنشداری انجام دادند.
از سوی دیگر موزهها و گالریهای جهان در حال خلق فرصتهای جدید برای مخاطبانشان هستند؛ فرصتهایی که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی خلق شده است. بازدید مجازی از موزهها و گالریهای مطرح جهان رونق گرفته است و به نظر میرسد فناوری به طور جدی وارد عرصه کار هنری شده است، گالریدارها از لایوهای اینستاگرامی و فضاهای آنلاین برای فروش آثار استفاده میکنند. با درایت گالریدارها که گاه فروشهای آنلاین با حداقل قیمتها را آغاز کردند یک حرکت مالی هم آغاز شده است که میتواند به تدریج فشارها را کمتر و کمرنگتر کند.
در زمینه آموزش هم بحثهای جدی و تخصصی به صورت آنلاین ایجاد شده است، برخی هنرمندان در یک حرکت جالب بررسی و روند تولید آثارشان را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند. هرچند قبلا هم این فضا وجود داشت، اما هیچگاه با این شدت و حجم نبود.
حقیقت این است که بسیاری از ما هنرمندان فکر نمیکردیم فضای مجازی بتواند تا این حد موثر باشد. اما این روزها با اپلیکیشنهای متفاوت کلاسها و کارگاههای متنوعی برگزار کردیم. خلاقیتهایی در بحث آموزشی کارگاهی در فضای مجازی دیده شد که اکثر هنرجوها و دانشجوها از این کارگاهها رضایت دارند؛ البته در کارگاهها حضور فیزیکی خیلی مهم است، اما با به کارگیری خلاقیتها حس خیلی جدا و کَندهشدهای به شرکتکنندگان در کارگاههای آنلاین دست نداده است.
بسیاری از هنرمندانی که قبلا در فضای مجازی منفعل بودند، حالا بسیار فعالانه در این فضا حضور یافتهاند. این اتفاق یک جریان سیال و روان را بین هنرمندان و مردم ایجاد میکند. گویا در فضای مجازی امکان گفتوگوها بیشتر شده و اگر پیشتر میان برخی هنرمندان و گالریدارها نوعی گارد وجود داشت، اکنون با فضای مجازی این فاصله کمتر شده است و هنرمندان تهرانی و شهرهای دیگر کشور هم فرصت ارتباط بیشتری با هم پیدا کردهاند و حتی هنرمندانی که از ایران مهاجرت کرده بودند اکنون با هنرمندان داخلی ارتباط بیشتری دارند.
کلام آخر اینکه این ویروس کرونا، بحران مالی شدیدی را برای هنر ایجاد کرده اما تا اینجا باعث ایجاد خلاقیت در آموزش، خلق اثر و بیزینسِ آرت هم شده و هنرمندان میتوانند از این روزنهها راه را به سوی افقهای تازه باز کنند.»
انتهای پیام
نظرات