جملات بالا بخشی از اظهارات رامین صادق طهرانی، هنرمند و طراح گرافیک است که به تازگی عنوان برترین طراح لوگوی آسیا و اقیانوسیه در wolda 2021 را از آن خود کرد.
WOLDA یا همان Worldwide Logo Design Award یکی از معتبرترین رقابت های جهانی در حوزه گرافیک است که به طراحی لوگو اختصاص یافته است.
امسال در دوازدهمین دوره این رقابتها، رامین صادق طهرانی موفق به کسب مقام اول و دریافت جایزه طلایی با به دست آوردن بیشترین آرا از هیات داوران شد.
در ادامه گفتوگوی این هنرمند با ایسنا درباره جایگاه هنر گرافیک در ایران و مشکلات پیشرو را میخوانید.
طهرانی با اشاره به این نکته که ایران با کشورهای پیشرفته صنعتی در زمینه گرافیک فاصله زیادی دارد، درباره علت این مساله گفت: «علت آن را می توان در نداشتن شناخت کافی از گرافیک معاصر جهان و استفاده نکردن از المانهای فرهنگ و هنر ایران در آثار هنرمندانمان جستجو کرد.»
این هنرمند درباره سطح لوگوهایی که در حال حاضر طراحی میشوند، چنین اظهار کرد: «گرافیک و طراحی لوگو به نوعی هنر کاربردی است و بخش گسترده ای از آن با تجارت و به تبع آن با تبلیغات سر و کار دارد و گاهی اعمال نظرهای غیرکارشناسانه و سلیقه ای سفارش دهندگان آثار نهایی را فاقد ارزش های هنری کرده که این خود یکی از چالش های دردسرساز طراحان است. از طرفی فقر آموزشی و کمبود اساتیدی که به دانش روز گرافیک مجهز هستند، موجب شده که هر روزه از تعداد لوگوهای استاندارد و باکیفیت هنری کاسته شود.»
او همچنین اظهار کرد: «البته هر پدیده ای را بایستی با در نظر گرفتن ویژگیهای زمان خودش مورد بررسی قرار داد. ایران متاسفانه در دهههای اخیر در زمینه گرافیک پیشرفتی نداشته و به روز نشده و لوگوهایی که توسط اساتیدی چون مرتضی ممیز و هنرمندان هم نسل او طراحی شده اند از لحاظ فرم و محتوا به مراتب زیباتر و به استانداردهای جهانی نزدیکتر بودند.»
طهرانی در ادامه به این سوال که آیا استفاده افراطی از نرمافزارهای طراحی باعث از بین رفتن خلاقیت شده است یا خیر؟ چنین پاسخ داد: «نرمافزارها را شاید بتوان قاتل خلاقیت هنرمندان گرافیک معرفی کرد. نرم افزارها برای سهولت کار و اجرای دقیق ایده ها طراحی شده اند ولی در عمل به خاطر عدم درک صحیح از این برنامه ها، در ایران افت کیفی طراحی گرافیک را باعث شدهاند.»
او ادامه داد: «در ایران طوری شده که هر شخصی که نرم افزاری را آموزش می بیند به تصور اینکه گرافیک می داند بلافاصله شروع به کار کرده و به این هنر صدمه می زند در صورتی که این مقوله زیرساخت های خود را لازم دارد؛ مثلا دانستن مبانی هنرهای تجسمی، فرم، محتوا، رنگ و ... .»
طهرانی درباره استقبال بیش از حد افراد به حوزه گرافیک اظهار کرد: «به نظر من این اتفاق ریشه در مسایل اقتصادی و اجتماعی جامعه کنونی ما دارد. یعنی زمانی همه میگفتند که اگر سراغ رشتههای هنری بروید نابود خواهید شد و از یک جایی به بعد بخاطر نیاز بخش صنعت و اقتصاد به تبلیغات توجهات به رشته گرافیک جلب شد و مطابق معمول بیش از نیاز، طراح به جامعه تزریق شد. طراحانی که بیشترشان به خاطر کسب درآمد جذب این حرفه شدند.»
این هنرمند با توجه به لزوم گذراندن دورههای گرافیک و آموزش های تخصصی، در آخر اظهار کرد: «برای کمک به وضعیت گرافیک ایران، درصدد برگزاری دوره های آموزشی و برپایی کارگاه های آموزشی در زمینه طراحی لوگو و خلاقیت در تبلیغات برای مشتاقان این رشته هستم.»
انتهای پیام
نظرات