به گزارش ایسنا، به کارکنان چندین کارخانه این خودروساز در سراسر انگلیس اعلام شده است که در خانه بمانند تا این شرکت به یک حمله سایبری مخرب پاسخ دهد، اما روند بهبودی از چند روز به چند هفته کشیده شده است.
دولت انگلیس، جمعه گذشته، اذعان کرد که حمله سایبری علیه جگوار لندرور، تاثیر قابل توجهی بر این شرکت و زنجیره تامین گستردهتر خودرو داشته است. همزمان، اتحادیهها و مقامات هشدار دادهاند که هزاران شغل در زنجیره تامین این خودروساز ممکن است از بین برود و برخی از شرکتهای کوچکتر ممکن است ورشکسته شوند. گزارشها حاکی از آن است که خود این خودروساز در طول این توقف تولید، ممکن است تا ۵۰ میلیون پوند (۶۷ میلیون دلار) در هفته ضرر کند.
جیمی مککول، محقق ارشد در اندیشکده امنیت و دفاع «راسی» (RUSI) میگوید: «به نظر میرسد که این سطح از اختلال به دلیل حمله سایبری یا حمله باجافزاری در انگلیس بیسابقه باشد. این که هزاران شغل ممکن است به طور موقت یا دائمی در معرض خطر قرار گیرند، از نظر بزرگی، با حوادث قبلی متفاوت است.»
جگوار لندرور که که متعلق به شرکت هندی تاتا موتورز است، یکی از بزرگترین کارفرمایان انگلیس است که حدود ۳۲ هزار و ۸۰۰ نفر را به طور مستقیم در این کشور استخدام کرده است. طبق آمار موجود در وبسایت جگوار لندرور، این شرکت همچنین از ۱۰۴ هزار شغل دیگر از طریق زنجیره تامین انگلیس و ۶۲۹ هزار و ۹۰۰ شغل دیگر از طریق هزینههای ناشی از دستمزد، پشتیبانی میکند.
این خودروساز در آغاز سپتامبر، تائید کرد که هدف یک حمله سایبری قرار گرفته و در حال انجام اقدامات فوری و خاموش کردن فعال سیستمهای خود است که عملا کارخانهها و فرآیندهای تولیدش را متوقف میکند. این شرکت همزمان با بررسی این حمله، فاش کرد که برخی دادهها، تحت تاثیر قرار گرفتهاند، اما مشخص نکرد که این دادهها چه هستند.
با وجود تلاشها برای بازگرداندن سیستمها به حالت آنلاین، جگوار لندرور، چهارشنبه گذشته، تائید کرد که توقف تولید تا چهارشنبه ۲۴ سپتامبر تمدید شده است.
تقریبا بلافاصله پس از حمله سایبری، گروهی در تلگرام به نام «اسکترد لپسوس هانترز»، مسئولیت این هک را بر عهده گرفت. این گروه، عامل شماری از مشهورترین حملات سایبری در سالهای اخیر بوده و اعضای آن، اغلب از مجرمان سایبری جوان و انگلیسیزبان تشکیل شدهاند که شرکتهای بزرگ را هدف قرار میدهند.
تولید خودرو؛ فرآیند پیچیده
ساخت وسایل نقلیه یک فرآیند بسیار پیچیده است. صدها شرکت مختلف قطعات، مواد، قطعات الکترونیکی و موارد دیگر را برای تولیدکنندگان خودرو فراهم میکنند و این شبکههای گسترده زنجیره تامین اغلب به تولید درست و به موقع متکی هستند. این به معنای آن است که آنها قطعات و خدماتی را سفارش میدهند که در مقادیر خاص مورد نیاز و دقیقا در زمانی که به آنها نیاز دارند، تحویل داده شوند.
در حالی که مشخص نیست کدام سیستمهای خاص جگوار لندرور تحت تاثیر هکرها قرار گرفتهاند و این خودروساز کدام سیستمها را به طور پیشگیرانه غیرفعال کرده است، احتمالا بسیاری از آنها برای جلوگیری از بدتر شدن حمله غیرفعال شدهاند.
هر زمان در هر بخشی از زنجیره تامین - خواه تولیدکنندهای در بالای هرم باشد یا خواه شرکتی در پایین زنجیره تامین - هکی رخ دهد، ممکن است ارتباطات دیجیتال بین شرکتها قطع شود تا از گسترش نفوذ مهاجمان از یک شبکه به شبکه دیگر جلوگیری شود.
بر اساس گزارش وایرد، پیچیدگی زنجیرههای تامین دیجیتال و فیزیکی که در دهها کسب و کار و سیستمهای تولید به موقع وجود دارد، به معنای آن است که احتمالا بازگرداندن همه امور به حالت آنلاین و رسیدن به سرعت کامل، ممکن است زمانبر باشد.
انتهای پیام
نظرات