• سه‌شنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401061511766
  • منبع : نمایندگی قزوین

اختصاص ۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل خانگی قزوین

اختصاص ۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل خانگی قزوین

ایسنا/قزوین معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مبلغ تسهیلات مشاغل خانگی استان قزوین در سال جاری ۸۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که اگر این مبلغ تخصیص پیدا کند می‌توانیم مجدد این رقم را از تهران دریافت کنیم.

محمدمهدی رحیمی نیارکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مصوب ۱۳۸۹ است، پس از تصویب این قانون بلافاصله دستورالعمل اجرایی این قانون تنظیم و سیاست‌های آن اعمال شد؛ در این قانون ۵۱۵ رسته اولویت‌دار داریم که از این تعداد ۴۸۸ رسته ثبت‌محور و ۲۷ رسته تأیید محور هستند.

وی ادامه داد: مجوز رسته‌های ثبت‌محور بلافاصله بعد از بارگذاری مدارک هویتی، مهارتی و تجربی صادر می‌شود و متقاضی می‌تواند مجوز خود را از سامانه دریافت کند. رسته‌های تأییدمحور رسته‌های خاصی هستند که مجوز این رسته‌ها از طریق دستگاه اجرایی و اداره کار شهرستان به عنوان دبیرخانه صادر می‌شود؛ این مجوزها با توجه به نوع فعالیت از طریق سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان غذا و دارو صادر می‌شود.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: سامانه مشاغل خانگی به درگاه ملی مجوزها متصل و اعتبار مجوزها نیز ۲ ساله و پنج ساله است؛ در سامانه مشاغل خانگی پنج دستگاه اجرایی و چهار بانک وجود دارند که دستگاه‌های اجرایی شامل سازمان صمت، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل ارشاد و اداره کل بنیاد شهید بوده و بانک‌ها نیز توسعه تعاون، رفاه کارگران، بانک کشاورزی و پست بانک است.

وی بیان کرد: فرآیند به این صورت است که متقاضی در ابتدا مجوز خود را از طریق سامانه دریافت و سپس به دستگاه اجرایی مراجعه می‌کند و بررسی‌های لازم انجام می‌شود؛ اگر متقاضی درخواست تقویت کسب و کار داشته باشد دستگاه اجرایی به همراه نماینده فرمانداری و نماینده اداره کار شهرستان طی بازدید از فعالیت، ظرفیت کسب وکار را بررسی کرده و مبلغ تسهیلات را تصویب می‌کنند. نظارت‌های اداره کار نیز قبل از اعطای تسهیلات، حین تسهیلات و پس از تسهیلات صورت می‌گیرد تا به یک اشتغال‌زایی پایدار برسیم.

رحیمی نیارکی اشاره کرد: مبلغ تسهیلات مشاغل خانگی استان قزوین در سال جاری ۸۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که اگر این مبلغ تخصیص پیدا کند می‌توانیم مجدد این رقم را از تهران دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه ۲ نوع فعالیت مستقل و پشتیبان در مشاغل خانگی وجود دارد، اضافه کرد: در فعالیت مستقل فرد، خود اشتغال است و در مشاغل دارای پشتیبان نیز فردی به عنوان پشتیبان با شخصیت حقیقی یا حقوقی چند نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد: سیاست ما در حوزه مشاغل خانگی تقویت پشتیبان‌هاست چون پایداری اشتغال در این حوزه بیشتر است؛ در استان پشتیبان‌هایی مثل شیرینی سنتی قزوین، کفش دانسفهان، قالی، خیاطی، گلخانه، میوه خشک، پرورش قارچ، زنبورداری را دراولویت حمایت خود قرار دادیم و در این حوزه به‌دنبال شبکه‌سازی، برندسازی و اتصال به بازار بوده و در تلاشیم بخش خصوصی را تقویت کنیم تا این موارد اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: در حوزه مشاغل خانگی آموزش و مشاوره، ایجاد کسب‌وکار و راهبری را در برنامه داریم؛ در حوزه بازار نیز به دنبال ایجاد بازار فیزیکی و مجازی هستیم که مقدمات آن نیز پیگیری شده است.

رحیمی در خصوص جامعه هدف طرح توسعه مشاغل خانگی گفت: جامعه هدف در مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار مناطق شهری و روستایی، جوانان و علاقه‌مندان کارآفرینی هستند و در روستاها دنبال رسته‌هایی هستیم که منطبق بر زیست‌بوم منطقه، ظرفیت‌های منطقه و خلأهای موجود باشد.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان سخنانش یادآور شد: اتصال به بازار، اعطای تسهیلات و بیمه روستایی و مشاغل آزاد تأمین اجتماعی ازجمله مزایای طرح توسعه مشاغل خانگی است و متقاضیان در بخش‌های صنایع‌دستی، فرهنگی و هنری، تولیدی در عرصه صنعت و خدمات و تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی، تکمیلی و تولیدات گیاهی و کشاورزی می‌توانند اشتعال‌زایی داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha