• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1402060100561
  • خبرنگار : 71619

معاون میراث فرهنگی ایلام خبر داد

کاوش سه تپه و ثبت یادمان‌های دفاع مقدس ایلام

کاوش سه تپه و ثبت یادمان‌های دفاع مقدس ایلام
تپه چشمه ماهی، شهرستان هلیلان

معاون میراث فرهنگی ایلام، برخی اقدامات مرمتی این استان را تشریح کرد و از گمانه‌زنی سه تپه باستانی و شناسایی آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس ۹ شهرستان ایلام و همچنین تشکیل پرونده برای ثبت یادمان‌های دفاع مقدس خبر داد.

رائد ناصری‌فر در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت مرمت آثار تاریخی این استان در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در حوزه مرمت تاکنون قلعه والی با اعتبار دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مرمت شده است، که یک میلیارد تومان آن از محل مسؤولیت‌های اجتماعی، یک میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر از محل اعتبارات ملی تأمین شده است. همچنین مرمت «امامزاده پیرمحمد» در شهرستان بدره، «قلعه هزار درب» در آبدانان، «قلعه پوراشرف» در دره‌شهر و «آتشکده موشکان» در چرداول  و «کوشک قینفر» در ملک‌شاهی به پایان رسیده است.   

او افزود: سنگ‌فرش حیاط «قلعه کهره» در هلیلان در حال انجام و در آستانه اتمام است.  همچنین مرمت نمای کامل «موزه باستان‌شناسی دره‌شهر» نیز با اعتبار دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حال انجام است که حدود یک ماه تا ۴۰ روز دیگر به پایان می‌رسد. مرمت «قلعه شیاخ» دهلران نیز در حال انجام است و مرمت شهر تاریخی شیروان هم در دستور کار قرار گرفته که ظرف این ماه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد.  

معاون میراث فرهنگی استان ایلام همچنین درباره اقداماتی که در حوزه گمانه‌زنی و کاوش باستان‌شناسی در حال انجام است، اظهار کرد: «تپه چغا پهنک» در شهرستان ایوان به منظور بازنگری عرصه و حریم در حال انجام است و دو «تپه عُضِیر» در شهرستان مهران و «تپه چشمه ماهی» در شهرستان هلیلان که تاکنون عرصه و حریم مشخصی نداشتند، کاوش شده‌اند که مراحل کاوش «تپه عضیر» به پایان رسیده است. علاوه‌بر این، کاوش و گمانه‌زنی  آسیاب‌های آبی دهلران نیز به منظور تعیین عرصه و حریم در حال انجام است.  

ناصری‌فر افزود: تاکنون تعرضی در محدوده آثاری که فاقد حریم و عرصه بودند، صورت نگرفته است و اگر هم تخلفی انجام شده باشد، میراث فرهنگی سریع اقدام‌های لازم را برای حفاظت از آن‌ها انجام داده است و تعیین حریم و عرصه این آثار بیشتر به منظور کمک به مردمی است که زمین‌های آن‌ها در محدوده آثار قرار دارد و مجوز ساخت‌وساز ندارند. با این اقدام علاوه‌بر حفاظت از این آثار باستانی، وضعیت زمین‌های مردم نیز مشخص می‌شود.  

معاون میراث فرهنگی همچنین از بررسی و شناسایی آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در ۹ شهرستان‌های بدره، چرداول، دره‌شهر، هلیلان، ایوان، چوار، مهران، ایلام و دهلران خبر داد و گفت: این اقدام با اعتبارات استانی انجام شده و از هر شهرستان بین ۱۰ تا ۳۰ پرونده در حال تدوین است. همچنین چهار پرونده یادمان‌های دفاع مقدس هم در شهرستان مهران شناسایی شده است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha