رضا عموزادی در بخش اول گفتوگو با ایسنا، بازیهای دیجیتال (رایانهای، کنسولی، موبایلی و...) را نوعی کالای فرهنگی پرمصرف معرفی کرد که نه تنها یک سرگرمی صرف بلکه ابزاری قدرتمند در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی است و گفت: این بازیها در حوزه آموزش و یادگیری، ارتباطات اجتماعی، بروز استعداد و خلاقیت و در جهت توسعه فرهنگ و اقتصاد و همچنین رشد و توسعه فناوریهای نوین مورد استفاده قرار میگیرند. این موضوعات در جهان جدی گرفته شده و سرمایهگذاریهای کلان و هدفمندی هم در این حوزه انجام میشود.
رسانهای به وسعت بازیهای رایانهای
او بازیهای دیجیتال را متشکل از وجوه مختلف دانست و ادامه داد: بازیها به عنوان یک رسانه پرقدرت و موثر شناخته میشوند که میتوانند اثرگذاری مخصوص به خود را در ضمنِ پر کردن اوقات فراغت به همراه داشته باشند. این بازیها در ایران متناسب با روند جهانی رشد چشمگیری داشتهاند چنانچه به لحاظ تولید بازی و بازیسازی و تعداد گیمر(بازیکنان) رشد قابل توجهی داشتیم که در لیگها و مسابقات بینالمللی حضور فعال دارند. بر اساس آخرین آمارها بیش از ۴ میلیون نفر از جمعیت جوان و نوجوان ایرانی گیمر حرفهای هستند.
عموزادی با بیان اینکه در تولید بازی از توان علمی و فنی قابل توجهی برخوردار هستیم و بازیسازان جوان ما از استعداد و خلاقیت بالای برخوردار هستند، اظهار کرد: حتی میتوان گفت برخی از بازیهایی که در کشور تولید میشوند توانایی رقابت با نمونههای خارجی را دارند.
به گفته او بر اساسآخرین پیمایشها، کاربران ایرانی روزانه بین یک ساعت و نیم تا دو ساعت بازی میکنند و بیشترین مصرف بازیها نیز بر بستر موبایل انجام میشود.
چالشهایی از جنس سیاستگذاری
مدیر امور رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حوزه سیاستگذاری بازیهای دیجیتال با مشکلات و موانعی روبرو هستیم، تصریح کرد: جایگاه حکمرانی صنعت بازیهای دیجیتال در کشور یکپارچه نیست، رویکردهای مشخصی وجود ندارد و عواملی همچون ضعف رویکردی، تعارض نهادی، نامشخص بودن نقش نهادی و حاکمیتی بازیهای رایانهای و همچنین متناسب نبودن زیرساختهای فناوری ... از جمله مشکلات است.
بیشتر بخوانید:
آنچه بر تدوین «سند ملی توسعه بازیهای رایانهای» گذشت
عموزادی درباره روند تدوین «سند ملی توسعه بازیهای رایانهای» نیز توضیح داد: حوزه تنظیمگری بازی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر این اساس بنیاد ملی بازیهای رایانهای زیرمجموعه این وزارتخانه تشکیل شد. سال ۱۳۹۳ که نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شد، در اقدامات ملی، راهبرد کلان ۱۰ سند مهندسی فرهنگی آمده است که سند راهبردی توسعه صنعت بازیهای رایانهای در کشور تدوین شود. رویکردهایی هم آنجا مشخص شد که مبتنی بر ارزیابی و کنترل محتوا، نظارت بر مصرف، حمایت از فرایند تولید تا توزیع، نظارت بر واردات، صادرات، آموزش و تربیت نیروی انسانی ... است.
او با اشاره به اینکه از سال گذشته تدوین سند ملی بازی های رایانهای به شکل جدیتر دنبال شد، اظهار کرد: در ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با رویکرد قرارگاهی موضوع بازیهای رایانهای جدیتر پیگیری شد. مسئولیت میز بازیهای رایانهای در ستاد فرهنگی و اجتماعی هم به بنیاد ملی بازیهای رایانهای داده شد. بنیاد در اولین فرصت پیشنویسی را آماده و ارائه کرد. پیرو آن نیز تاکنون جلسات مختلفی با نمایندگان دستگاههای مرتبط با موضوع و با تعدادی از صاحب نظران، بازیسازان و ذینفعان و ... برگزار شد و متن پیشنویس سند در اختیار آنها قرار گرفت و نظرات آنها شنیده و یا به صورت مکتوب دریافت شد و در نهایت ناظر بر مباحث و پیشنهادهای ارائه شده، پیشنویس سند مجدد مورد بازنگری و ویرایش قرار گرفت و اصلاحاتی روی نسخه اولیه صورت گرفت. در حال حاضر نیز روند بررسیهای کارشناسی را طی میکند.
وعده ۳ ماهه برای تصویب سند
عموزادی در خصوص طولانی شدن روند نگارش و تدوین سند ملی بازیهای رایانهای گفت: ما اگر بخواهیم سندی داشته باشیم که صرفا به کلیات نپردازد و قابل اجرا باشد باید دقت نظر بیشتری داشته باشیم و تمامی ابعاد و مولفههای این زیستبوم را مدنظر قرار دهیم. این موضوع پیچیدگی خاصی دارد و امیدواریم با نگاه همگرایی و همافزایی و بهرمندی از مشارکت همه ذینفعان طی حدود ۳ ماه آینده سند بازیهای رایانهای نهایی شده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.
او با بیان اینکه در سند ملی بازیهای رایانهای به حکمرانی بازیهای رایانهای به صورت جدی توجه شده است، اظهار کرد: در پیشنویس تلاش شده چالشهای اصلی این موضوع دیده شود و متناسب با آن تکالیف و سیاستها معطوف به مسائل نوشته شود.
تاکید سند بر تقویت بخش خصوصی
عموزادی در خصوص توجه به بخش خصوصی و سرمایهگذاری کسب و کارهای بازیهای رایانهای در سند، بیان کرد: در پیشنویس سند بازیهای رایانهای تلاش شده است رویکردی اتخاذ شود تا سرمایههای لازم در این زمینه به خوبی تامین شود و قواعد و قوانینی وضع شود تا بهبود این کسب و کار را تهسیل کند و مشوقهایی ایجاد شود تا سرمایهگذاران راحت و بدون دغدغه در این بخش سرمایهگذاری کنند. حمایت از بخش خصوصی و حمایت از بازارپردازی بازیهای رایانهای در جهت رشد و توسعه این هنر و صنعت در پیشنویس سند مورد توجه قرار گرفته است.
یک شرط مهم برای اجراییسازی سند ملی بازیهای رایانهای
مدیر امور رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ضمانت اجرایی سند اظهار کرد: یکی از مواردی که در بخش الزمات اجرایی سند هم به آن اشاره شده است، ارتقاء ساختار بنیاد ملی بازیهای رایانهای و نقش آن در تنظیمگری و اجراییسازی سند است. در وهله اول بنیاد ملی بازیهای رایانهای باید به لحاظ ساختار به درستی جایابی شود به نحوی که پاسخگوی نیاز حکمرانی در حوزه سرگرمیهای نوین باشد چرا که اگر ساختار تغییر نیابد و بنیاد ارتقاء پیدا نکند با وضعیت فعلی عملا سند در اجرا با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.
پینوشت: عموزادی در بخش دوم گفتوگو با ایسنا درباره ماجراهای اصلاح اساسنامه بنیاد ملی بازیهای رایانهای توضیحاتی ارائه داده است که در روزهای آتی منتشر خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات