• دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۴ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1404071409099
  • خبرنگار : 71625

برگزیده‌های جشنواره «روح‌الله خالقی» به جشنواره فجر می‌روند

برگزیده‌های جشنواره «روح‌الله خالقی» به جشنواره فجر می‌روند

در نشست خبری «جشنواره آهنگسازی روح الله خالقی» برنامه‌ها و بخش‌های متنوع جشنواره شامل آهنگسازی باکلام و بی‌کلام، پژوهش و انتشار پارتیتور آثار برگزیده تشریح شد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری سومین «جشنواره آهنگسازی روح الله خالقی» امروز ـ ۱۴ مهرماه ـ با حضور محمدرضا عزیزی (دبیر جشنواره) و داوران این دوره از جمله کیوان ساکت، علی‌اکبر قربانی، محمدرضا تفضلی، بابک خضرایی، محمدرضا عزیزی، میرعلیرضا میرعلی‌نقی و ... برگزار شد.

سومین دوره «جشنواره آهنگسازی روح‌الله خالقی» آبان‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد. 

جشنواره خالقی تلفیقی از اندیشه موسیقی گلها و آهنگسازی معاصر است

در ابتدای این نشست، محمدرضا عزیزی، دبیر جشنواره، در سخنانی درباره روند برگزاری این رویداد گفت: سال گذشته این جشنواره به‌صورت ملی شکل گرفت و توانستیم مراسم اختتامیه را در ۲۱ آبان سال گذشته، هم‌زمان با سالروز درگذشت استاد روح‌الله خالقی، در برج آزادی تهران برگزار کنیم.

او ادامه داد: امسال از ابتدای سال برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کردیم و مذاکراتی با نهادها و دوستان داشتیم. با این حال، مسئله جنگ پیش آمد و تنها یک هفته پس از آغاز آن بود که با استاد ساکت صحبت کردم و اعلام کردم که قصد داریم این کار را انجام دهیم. خود استاد، با توجه به آسیبی که از شرایط جنگ دیده بودند، در همان وضعیت دشوار همراه ما شدند و برنامه‌ریزی برای دوره سوم جشنواره آغاز شد.

این هنرمند تصریح کرد: برگزاری جایزه خالقی در واقع دغدغه‌ای شخصی برای من بود و در دو سه سال گذشته، ایده‌های مختلفی به آن افزوده شده است؛ به‌گونه‌ای که اندیشه موسیقی گل‌ها و تفکر آهنگسازی معاصر ایرانی در آن درهم آمیخته‌اند. در این دوره، علاوه بر بخش‌های سال گذشته، با نظر اساتید محترم بخش‌های تازه‌ای افزوده شد. در کنار آهنگسازی باکلام و بی‌کلام و آثاری با الهام از ادبیات و اساطیر ایرانی، بخش پژوهش نیز به جشنواره اضافه شده است تا بتوانیم به آثار خالقی در زمینه آهنگسازی و تفکر موسیقایی بپردازیم.

عزیزی بیان کرد: این نخستین جشنواره‌ای است که به‌صورت مستقل صرفاً به دنبال تولید آثاری از نسلی در دوره معاصر است که شاید تا پیش از این، صدای آنان به گوش مخاطبان نمی‌رسید. افزون بر اهدای جایزه و معرفی برگزیدگان، آثار منتخب نیز اجرا خواهند شد.

وی در ادامه درباره شرایط سنی شرکت در جشنواره توضیح داد: این جشنواره محدودیت سنی ندارد. در روند داوری نیز آثار به‌صورت ناشناس بررسی می‌شوند؛ موضوعی که ما تأکید ویژه‌ای بر آن داریم. تنها در صورتی که هیات داوران صلاح بدانند، سن شرکت‌کننده اعلام می‌شود تا در جلسه داوری، آثار بر اساس محدوده‌های سنی مشخص مورد ارزیابی قرار گیرند. در غیر این صورت، تمرکز داوری کاملاً بر خودِ اثر و آهنگسازی آن خواهد بود.

عزیزی درباره جوایز و بخش‌های اجرایی جشنواره نیز گفت: برای برگزیدگان جشنواره، علاوه بر جوایز، امکان حضور پارتیتور آثارشان در یک کتاب فراهم شده است. در واقع، کتاب پارتیتور آثار برگزیده چاپ خواهد شد؛ چراکه ما در موسیقی ایرانی با کمبود پارتیتورهای چاپ‌شده روبه‌رو هستیم و حتی دسترسی به آثار بسیاری از اساتید بزرگ نیز بسیار دشوار است. این تولید نوشتاری به‌وسیله ارکستر خالقی و ارکستر ملی انجام می‌شود و احتمالاً در جشنواره موسیقی فجر امسال، آثار برگزیده نیز توسط این ارکسترها اجرا خواهند شد. 

او درباره بخش پژوهشی نیز گفت: درخصوص بخش پژوهشی نیز باید گفت از آن‌جا که پژوهش نیازمند بازه زمانی بلندمدت است، این بخش امسال بر پایه آثار پژوهشی دریافتی از سال گذشته شکل گرفته است. این آثار در قالب کتاب و مجموعه مقالات منتشر خواهند شد.

این هنرمند درباره اقداماتی که تاکنون در جشنواره صورت گرفته است گفت: کاری که ما انجام داده‌ایم، با وجود جسارتی که شاید در برابر اساتید بزرگ به حساب بیاید، تشکیل یک ارکستر به یاد استاد خالقی بوده است؛ ارکستری با ۱۵۰ نوازنده از نوجوانان و جوانان دهه هشتادی از سراسر ایران. ما صادقانه می‌گوییم که در برابر این بچه‌ها احساس مسئولیت و حتی شرمندگی می‌کنیم، چون از شهرهای مختلف مانند شیراز، اهواز و دیگر نقاط کشور می‌آیند، اما ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا برایشان محل اقامت، سالن تمرین و امکانات لازم فراهم کنیم. در این ارکستر، بچه‌ها با تنظیم آثار، رهبری ارکستر و نحوه‌ی همنوازی آشنا می‌شوند. سال گذشته این تجربه را داشتیم و امسال نیز تنها با یک فراخوان در صفحه شخصی خودم، ۱۵۰ نفر دیگر از صفر وارد شدند که در اختتامیه جشنواره هم اجرا خواهند داشت.

او ادامه داد: با این حال، دستیابی به چنین کاری آسان نبوده است. من به‌صورت شخصی و مداوم از سال گذشته تا امروز، به‌ویژه از تیرماه، برای تأمین محل تمرین پیگیری کرده‌ام. بارها به بنیاد رودکی مراجعه کرده‌ام، نامه نوشته‌ام، تماس گرفته‌ام و خواهش کرده‌ام تا فضایی مانند سالن دهلوی را در اختیار ما بگذارند. حتی در هفته‌هایی که جنگ بود، دو ماه وقفه داشتیم. هر هفته پیگیر بودم تا این بچه‌ها که از هفت سال تا حدود ۳۰ سال سن دارند بتوانند تمرین کنند.

خالقی از شریف‌ترین و تأثیرگذارترین چهره‌های موسیقی ایران است

همچنین کیوان ساکت، داور بخش آهنگسازی، در این نشست گفت: شاید اندک‌شمار باشند در عرصه موسیقی، هنرمندان بزرگی که نظر همه هنرمندان هم‌دوره و پسادوره‌شان درباره‌ آنها یکسان باشد، که البته یکی از این چهره‌های شریف و تأثیرگذار، زنده‌یاد روح‌الله خالقی است. او بی‌تردید از شریف‌ترین و بزرگ‌ترین شخصیت‌های موسیقی ایران است که موسیقی این سرزمین به او و زحماتش وامدار است.

مایه‌ی خرسندی فراوان است که نخستین جشنواره‌ای از این دست به نام ایشان برگزار می‌شود و اکنون به سومین دوره خود رسیده است. بی‌گمان، هر دوره نسبت به گذشته پربارتر خواهد بود و کاستی‌های احتمالی دوره‌های پیشین برطرف شده است.

او ادامه داد: یکی از پرسش‌هایی که برای من مطرح بود، این است که آیا این جشنواره، مانند جشنواره‌های نوازندگی که در نقاط مختلف ایران برگزار می‌شود، محدودیت سنی دارد یا خیر؟ این مسئله اهمیت زیادی دارد، زیرا نحوه داوری و حضور همه داوران در بررسی آثار نیز به آن وابسته است. از سوی دیگر، نکته‌ی بسیار مهم در جشنواره‌های آهنگسازی، نحوه‌ی ارسال و داوری آثار است. من بارها در جشنواره‌های مختلف آهنگسازی در تهران و دیگر شهرها داور بوده‌ام و در هیچ‌کدام، موضوعی مانند روابط شخصی یا توصیه‌نامه‌ها مطرح نبوده است. اما در این جشنواره، درخواست پارتیتور اقدامی ارزشمند است؛ چراکه فرهنگ نت‌نویسی فارسی و دقت در نگارش آثار موسیقایی می‌تواند موجب رشد و تعالی آهنگسازی شود.

ساکت تصریح کرد: این رویکرد نخستین‌ بار توسط استاد علینقی وزیری و سپس استاد روح‌الله خالقی بنیان گذاشته شد و امیدوارم این جشنواره بتواند گامی ارزشمند در جهت ارتقای سطح کیفی آهنگسازی، و نیز آشنایی مردم و جوانان با موسیقی هنری و بزرگان موسیقی ایران باشد.

بازخوانی چهره‌هایی چون خالقی افق تازه‌ای از «ایرانی بودن» می‌گشاید

همچنین محمدرضا تفضلی طی سخنانی گفت: در موقعیت ویژه‌ای که امروز در آن قرار داریم، اندیشیدن به چهره‌های تاریخی‌مان می‌تواند افق‌های تازه‌ای برای امروز ما بگشاید. بی‌تردید، چنین نگاهی جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر از منظر واژگان‌شناسی سنتی خودمان به موضوع نگاه کنیم، خالقی شخصیتی است بسیار جامع‌الاطراف. اگر بخواهیم با زبانی امروزی‌تر سخن بگوییم، او یک شخصیت «مالتی‌تسک» تمام‌عیار بود؛ انسانی چندوجهی که در حوزه‌های گوناگونِ موسیقی، فرهنگ و اندیشه فعالیت مؤثر داشت.

او ادامه داد: در زمانی که معنای تازه‌ای از «ایرانی بودن» در حال شکل‌گیری است، بازشناسی و بازخوانی چهره‌هایی چون خالقی می‌تواند ما را به اندیشیدن‌های عمیق‌تر و درک تازه‌تری از هویت امروزمان برساند. امیدوارم در کنار پروژه آهنگسازی و اجرای آثار، از کوچک‌ترین فرصت‌ها نیز برای یادکرد و شناخت دوباره‌ی این شخصیت‌های تاریخی بهره گرفته شود.

دانشکده موسیقی امتداد مرکز موسیقی ملی است 

پس از او بابک خضرایی بیان کرد: امروز دانشکده موسیقیِ دانشگاه هنر، در واقع یکی از دو مرکزی است که از دلِ نهادهای موسیقیِ عالی پیشین شکل گرفته است. پیش‌تر دو مرکز در حوزه آموزش موسیقی عالی فعالیت داشتند؛ یکی هنرستان عالی موسیقی و دیگری مرکز موسیقی ملی. نهایتاً، با گسترش آموزش موسیقی، دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تأسیس شد و خود را میراث‌دار آن مرکز موسیقی ملی می‌داند. این دانشکده امروز نه‌تنها از نظر آموزشی، بلکه از نظر حفظ اسناد و آثار تاریخی ادامه‌دهنده‌ی راه آن مرکز است؛ چنان‌که دست‌نوشته‌ها و حتی برگه‌های نمرات استادان بزرگ، از جمله روح‌الله خالقی، در آرشیو دانشکده نگهداری می‌شود. به‌بیان دیگر، امتداد مرکز موسیقی ملی را می‌توان در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر مشاهده کرد.

جزئیاتی از برگزاری جشنواره 

در پایان این نشست عطا نویدی، مدیر روابط عمومی جشنواره، درباره زمان و روند داوری جشنواره گفت: اختتامیه جشنواره در تاریخ بیست‌ویکم آبان‌ماه در تالار رودکی و در سالن کوچک این تالار برگزار خواهد شد. از دهم آبان، هم‌زمان با پایان مهلت ارسال آثار، مرحله داوری آغاز می‌شود. در واقع، از همین حالا روند ارسال آثار به داوران محترم در حال انجام است و پس از آن، امتیازدهی و رتبه‌بندی آثار در بخش‌های مختلف آغاز خواهد شد تا در نهایت بتوانیم برگزیدگان هر بخش را معرفی کنیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha