به گزارش ایسنا، ۱۷ چاپ از مجموعه «فرا رسیدن بهار در ولدگیت»، بزرگترین مجموعه از آثار آیپدی «دیوید هاکنی» هستند که تاکنون وارد بازار هنر شدهاند و به زودی به حراج گذاشته خواهند شد.
«گاردین» نوشت، وقتی «دیوید هاکنی» از کار در زیر آفتاب سوزان «بورلیهیلز» به آفتاب گهگاهی شهر «بریدلینگتون» نقل مکان کرد، با یک مشکل روبهرو شد: چگونه میتوان در منطقهی «ایسترایدینگ» در «یورکشایر»، در ماه ژانویه، در حالی که در دههی هفتاد زندگی هستی و سرمای هوا را حس میکنی، در فضای باز نقاشی کرد؟
او قصد داشت رسیدن تدریجی بهار را در فضای باز و پشت سهپایهی نقاشی ثبت کند، اما متوجه شد که «وقتی در سرمای زمستان در بیرون ایستادهای، این کار کمی دشوار است».
راهحل او استفاده از «آیپد» بود؛ او طراحیهایی انجام داد که سال بعد، در نمایشگاه بزرگ سال ۲۰۱۲ در آکادمی سلطنتی هنرهای لندن به نمایش درآمدند.
خانهی حراج ساتبیز اکنون اعلام کرده که ۱۷ چاپ از همان مجموعه، با عنوان «فرارسیدن بهار در ولدگیت» را برای فروش عرضه میکند. این آثار، بزرگترین گروه از طراحیهای آیپدی هاکنی هستند که تاکنون وارد بازار شدهاند و قرار است این ماه، در هفته برگزاری نمایشگاه بینالمللی هنر Frieze در لندن که یکی از مهمترین رویدادهای هنری جهان است، به فروش برسند.
«یسیکا مارکس»، رئیس بخش چاپهای ساتبیز، گفت که فروش چاپهای آیپدی امری نسبتا نادر است و گرد آمدن این تعداد در یک حراجی، اتفاقی واقعاً قابل توجه محسوب میشود.
او گفت: «برای مقایسه، در نزدیک به یک دهه فعالیت ساتبیز در سراسر جهان، فقط ۲۴ طراحی آیپدی از هاکنی فروختهایم و فقط نیمی از آنها مربوط به همین مجموعه هستند. پس دیدن ۱۷ اثر از این مجموعه در یک حراج، بیسابقه است و بازار تاکنون چنین چیزی را ندیده است. ما فوقالعاده هیجانزدهایم.»
«مارکس» افزود که تصاویر چاپها حق مطلب را ادا نمیکنند و باید آنها را از نزدیک دید تا «حضور و تاثیرشان» را درک کرد.
او با اشاره به این که این چاپها پرانرژی، درخشان و سرشار از زندگی هستند، گفت: «صادقانه بگویم، دلیل اینکه ما اغلب آنها را برای فروش نمیبینیم، این است که مردم بهسادگی حاضر نیستند از آنها جدا شوند. این آثار بسیار ارزشمند و گرانمایهاند.»
«مارکس» همچنین با اشاره به اینکه «هاکنی» رابطهای طولانیمدت با فناوری داشته است، افزود: «از دههی ۱۹۸۰ او با ابزارهایی که معمولا در یک اداره پیدا میشوند، نه در استودیوی هنرمندان، آزمون و خطا میکرد و از دستگاه فتوکپی، فکس و نرمافزار فتوشاپ استفاده میکرد.»
«هاکنی» همچنین یکی از نخستین کسانی بود که «آیپد» که در سال ۲۰۱۰ توسط اپل عرضه شد را به کار گرفت و به سرعت به ظرفیتهای آن پی برد.
این هنرمند متولد «بردفورد»، حدود دو دهه پیش محل زندگیاش را از لسآنجلس به بریدلینگتون منتقل کرد و از زیباییهای اغلب نادیدهگرفتهشدهی تپههای یورکشایر وولدز الهام گرفت.
او در سال ۲۰۱۱ میلادی قصد داشت «رسیدن بهار» را در جادهی روستاییای به نام «ولدگیت» نقاشی کند. او برنامه داشت از ژانویه پشت سهپایه نقاشی کند، اما هوای غیرقابل پیشبینی زمستانی این کار را دشوار ساخت.
گفته میشود که هاکنی از سرما رنج میبرد، اما مشکلاتی که او تجربه کرد، همانهایی بودند که نقاشان قرنها با آن روبهرو بودهاند. منتقدی به نام «مارتین گیفورد» نوشت: «در فضای باز، بهویژه در اروپای شمالی، صحنه دائماً تغییر میکند چون شرایط نوری بهندرت برای مدت طولانی ثابت میماند. خورشید حرکت میکند، ابرها از آسمان میگذرند، اما نقاشی زمان میبرد ـ ممکن است تکمیل یک تابلو ساعتها یا روزها طول بکشد.»
«هاکنی»، در کاتالوگ نمایشگاه سال ۲۰۱۲، دربارهی طرز فکر خود چنین توضیح داد: «من یکی از نخستین آیپدها را گرفتم، بنابراین پیش از شروع این طراحیهای منظرهی فصلی، حدود هفت ماه با آن طراحی کرده بودم. چند ماه طول کشید تا تکنیکش را یاد بگیرم، اما تا آن زمان تقریباً میدانستم چطور هر چیزی را که میخواهم به دست آورم. این نوع نقاشی برای بعضی چیزها فوقالعاده است. ترنر عاشقش میشد. میتوانی با لایههای شفاف، بسیار بسیار ظریف کار کنی.»
«هاکنی»، که اکنون ۸۸ سال دارد، همچنان از آیپد استفاده میکند و طراحیهای او از دوران اقامتش در نرماندی در سال آینده در نمایشگاهی در گالری «سرپنتاین لندن» به نمایش درخواهند آمد.
چاپهایی که ساتبیز برای فروش عرضه میکند از یک مجموعهی خصوصی واحد آمدهاند و بهصورت جداگانه فروخته خواهند شد. تخمین قیمتها از ۸۰٬۰۰۰ تا ۱۲۰٬۰۰۰ پوند تا ۱۲۰٬۰۰۰ تا ۱۸۰٬۰۰۰ پوند است. این آثار در تاریخ ۱۷ اکتبر به فروش خواهند رسید.
انتهای پیام
نظرات