• شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8707-13316

درپي جعل نام خليج فارس در سال‌نامه‌ي سازمان جهاني جهانگردي بيان شد: ضعف مديريت ملي يكي از دلايل رخ دادن چنين اتفاقي است

درپي جعل نام خليج فارس در سال‌نامه‌ي سازمان جهاني جهانگردي بيان شد:
ضعف مديريت ملي يكي از دلايل رخ دادن چنين اتفاقي است

مدرس دانشگاه شهيد بهشتي درباره‌ي جعل نام خليج فارس در سال‌نامه‌ي 2008 ميلادي سازمان جهاني جهانگردي، بيان كرد: يكي از دلايلي كه سبب مي‌شود، چنين اتفاق‌هايي درباره‌ي كشور ما رخ دهند، ضعف مديريت ملي ماست كه اجازه‌ مي‌دهد، سازمان‌هايي كه از طريق حق عضويت‌ها اداره مي‌شوند، حق‌مان را ضايع كنند.

حسين باهر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: تمام سازمان‌هاي بين‌المللي از ما و ديگر كشورها حق عضويت مي‌گيرند. بنابراين بايد تابع هنجار و نرم‌هاي بين‌المللي باشند، نه سياست‌هاي بين‌المللي؛ اما برخي از آن‌ها در اين‌باره نمك‌نشناسي مي‌كنند و كارهايي را انجام مي‌دهند كه در سطح بين‌المللي مقبول نيستند.

وي گفت: دليل ديگر نيز پرداخت‌هايي است كه كشورهاي عربي براي به‌وجود آوردن مسايلي، به سازمان‌ها مي‌دهند. بنابراين ديپلماسي ما بايد مراقب همه‌ي جوانب و سياست‌بازي‌ها باشد.

او ادامه داد: مهم‌ترين كار در اين زمينه، انجام فعاليت‌هاي فرهنگي و تقويت اقتدار حاكميت ملي است تا افراد سود‌جو اجازه پيدا نكنند، به مصلحت خودشان يا براساس مواردي كه به آن‌ها پرداخت مي‌شود، اين‌گونه با اعتبار جهاني كشورها برخورد كنند و آن‌ها را به بازي بگيرند.

وي بيان كرد: در گذشته نيز اهانت‌هايي به ارزش‌هاي ايران و اسلام شده‌اند؛ اما وقتي با قاطعيت با آن‌ها برخورد كرديم، سازمان ملل و يونسكو نيز پذيرفتند كه آن‌ها را محكوم كنند. براي مثال، اكنون هيچ‌كسي از سلمان رشدي يا اهانت‌هاي او به اسلام حمايت نمي‌كند.

باهر توضيح داد: اين موارد به ضعف نمايندگان كشور ما در مجامع بين‌المللي نيز مربوط مي‌شوند؛ براي مثال، سال پيش من در جلسه‌اي در كشور پاكستان بودم و يك بحث جدي درباره‌ي ترك يا ايراني بودن مولانا به‌وجود آمد و من از دفتر نمايندگي ايران خواستم كه دست كم در جلسه‌ حضور پيدا كنند؛ اما آن‌ها حتا اين زحمت را به خود ندادند كه در جلسه‌ حضور يابند و ببينند كه چه مي‌گذرد.

مدرس دانشگاه شهيد بهشتي افزود: ايران كشوري مقتدر و شايسته است و ما بايد حق‌مان را در حد شايستگي‌مان در مجامع بين‌ا‌لمللي دريافت كنيم.

لازم به ذكر است كه دبير كل سازمان جهاني جهانگردي در نامه‌اي به معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار تأسف خود را نسبت به جعل نام خليج فارس در سال‌نامه‌ي 2008 اعلام و از يادآوري اين سازمان براي به كار بردن نام واقعي اين منطقه تشكر كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha