نشست «آسيب شناسي مطالعه كودكان» در نمايشگاه كتاب؛ محبوبه نجف خاني پيشنهاد داد: باز بودن كتابخانه مدارس در ايام تابستان
نشست تخصصي «آسيب شناسي مطالعه كودكان» با حضور محبوبه نجفخاني و معصومه انصاريان در سراي اهل قلم كودك و نوجوان بيست و دومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين نشست معصومه انصاريان - منتقد - ابراز عقيده كرد: خواندن در كشور ما مقولهاي مشروط و فاقد استقلال است و عمدتا براي به دست آوردن اهداف مادي صورت ميگيرد نه صرفا براي كسب لذت.
اين منتقد ادبي تصريح كرد: نگاه متوليان فرهنگي و سيستم آموزشي به مقولهي خواندن مقولهاي نمايشي است. بنابراين صرفا با برگزاري مسابقات پي در پي تلاش ميكنند به مقوله خواندن بپردازند. در واقع سيستم آموزشي و نهادهاي مسوول متولي امور فرهنگي ما نگاهشان به مطالعه سطحي و مادي است.
وي تصريح كرد: از سوي ديگر جايگاه نويسندگان ما در تريبونهاي ملي جايگاه مناسبي نيست. بنابر اين شاهديم آن چنان كه به انعكاس اخبار ساير رشتهها همچون ورزش پرداخته ميشود، به مقولهي كتاب و اخبار مربوط به كتاب توجهي نميشود.
انصاريان افزود: ما از خواندن لذتي نميبريم و خواندن براي ما احساس بهترين به وجود نميآورد، بلكه كاملا مقولهاي استرسزا به شمار ميآيد. بنابراين به كرات شاهديم كه گفته ميشود بگذريم بچهام امتحانش را بدهد تا راحت شود.
وي گفت: لازم است ما مطالعه را امري دروني كنيم. خيلي از بزرگان ادب ما حتي در جهان معاصر همچون هوشنگ مرادي كرماني، با انگيزههاي دروني به مطالعه پرداخته اند. منتقدان ما ميتوانند با معرفي كتابهاي معاصر در اين حوزه نقش آفرين باشند اما متاسفانه تريبوني را در اختيار ندارند.
انصاريان به فضاي كانون پرورش فكري و كودكان و نوجوان در سالهاي اخير اشاره كرد و گفت: طرح كانون مدرسه،كتابهاي كانون را از حالت فضايي آزاد براي مطالعه خارج كرده است و اين به ضرر فرهنگ مطالعه تمام خواهد شد.در دههي 65 تا 70 يكي از مشكلاتي كتابهاي كانون اين بود كه بچهها جهت حضور در كتاب خانه نيازمند امضا و موافقت مديران مدرسههايشان بوده اند من فكر ميكنم اين مشكل همچنان باقي است، و ما بايد امروز اولياي مدرسه را متقاعد كنيم كه بچهها علاوه بر كتابهاي درسي نيازمند به مطالعه آزاد به منظور لذت بردن از مطالعه هستند.
به گزارش ايسنا، در ادامه محبوبه نجف خاني - مترجم - گفت: ما در مدارس مكان مناسبي را به كتابخانهها اختصاص نميدهيم و عمدتا فضاهاي مرده و بي روح به اين مهم اختصاص داده ميشود اين در حالي است كه برخي از سالنها مثل نمازخانهها ميتوانند به سالنهاي چند منظوره تبديل شوند و اين كار سختي نيست و با نصب چند كاروان امكان پذير است.
وي گفت: فضاي كتابخانه و شكل كتابها در جذب مخاطب كودك و نوجوان بسيار اهميت دارد متاسفانه 99 درصد كتابهايي كه در كتابخانههاي مدارس مورد استفاده قرار ميگيرند به كتابهاي كهنه اختصاص دارند، البته طرح «ياد يار مهربان»، طرح خوبي براي تشريح كتابخانههاست. اما متاسفانه مسؤولان مدرسه با ناآگاهي از اهميت كتابهايي كه انتخاب ميشوند مسؤولان امور تربيتي را كه عمدتا شخصيتهاي منفعلي هستند را براي انتخاب كتابها گزينش ميكنند.
نجفخاني افزود: اگر در جامعه شاهد هستيم كه بچهها بعد از دوم و سوم دبستان گرايششان به كتابخواني كم ميشود علت اين است كه آنان هنوز در خوانش متن نوشتاري روان نشدهاند بنابراين شايد بهتر باشد كتابهاي صوتي براي آنها ايجاد شود و از سي ديها براي مطالعه آنان استفاده شود.
وي افزود: يكي ديگر از مشكلات جامعه ما بي توجهي به مقوله طنز است، در حالي كه اين ژانر ادبي در علاقهمند كردن كودكان و نوجوانان نقشي انكارناپذير دارد عدم توجه به كتابهاي مورد علاقه بچهها سبب ميشود تا مخاطبان نوجوان پس از مدتي دست به آثاري همچون آثار مودب پور، شوند كه عملا فاقد ارزشهاي ادبي است از سوي ديگر وزارت ارشاد با اعمال مميزي شديد بر روي آثار نويسندگان كودك و نوجوان عملا بچهها را به سمت چنين آثاري پرت ميكند.
نجف خاني، با انتقاد از تعطيلي كتابخانه مدارس در ايام تابستان گفت: من فكر نميكنم اگر در ايام تابستان يك روز از هفته به مقولهي كتاب و كتابخواني در مدارس توجه شود و اگر كتابخانههاي مدارس براي اين منظور باز باشند مشكلي در نظام آموزشي ما پديد آيد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات