به گزارش ایسنا، این کتاب روایتی کامل و متفاوت از رخدادهای "جنگ نفتکشها" را به عنوان دومین نبرد هوایی و دریایی بزرگ جهان در جنگهای قرن بیستم ارائه میدهد.
در این کتاب مولفان به سراغ زوایای پیدا و پنهان این نبرد سرنوشتساز رفته و با تکیه بر منابع گوناگون مدون و مصاحبه با فرماندهان و نیروهایی که به طور مستقیم درگیر این کارزار بودند، رخدادها را روایت و تحلیل کردهاند.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
«از رادار بوشهر پرسیدم که سمت، ارتفاع و تعداد جنگندههای دشمن را اعلام کند. به محض ثابت شدن هواپیما در سمت دلخواه، تعداد سیزده فروند جنگنده متخاصم که به طرف بوشهر در پرواز در رادار تامکت نمایان شدند. منطقه واقعا به هم ریخته بود و صداهای مختلفی در اطراف کنترلر ایستگاه رادار شنیده میشد. علاوه بر اینها چراغ هشدار کمبود بنزین نیز روشن شده بود. اما تصمیم به ماندن گرفتم چون بیست فروند نفتکش با مخزنهای پر در اطراف جزیره خارک پراکنده بودند و امکان هدف قرار گرفتن آنها زیاد بود. نگاهی به نشانگر بنزین انداختم و پس از آن به بیرون از هواپیما نگاه کردم و آخرین هماهنگی را با خلبان کابین عقب انجام دادم. ناگهان متوجه بیست فروند موشک شدم که مستقیم به سوی ما میآمدند. صدای انواع آژیرها به گوش میرسید و چراغهای هشداردهنده یکی پس از دیگری چشمک میزدند.
چف و فلیر بود که برای انحراف موشکها پشت سر هم از زیر و انتهای هواپیمای تامکت شلیک میشد. تنها راه نجاتمان مانورهای سنگین بود. با دیدن این صحنه، جنگندههای عراقی بمبها و مهمات خودشان را در آب رها کردند و به سمت عراق گردش کردند. پس از فراری دادن جنگندههای متخاصم، سمت پایگاه هوایی خودی را گرفتم و شرایط جنگنده را به آن اعلام نمودم. در مسیر بازگشت به مکالمات رادیویی گوش میدادیم. براساس اطلاعات به دست آمده از سایتهای شنود نیروی هوایی و دریایی، خلبان دو فروند میگ ۲۳ و یک فروند میراژ اف ـ یک در راه بازگشت خروج اضطراری کرده بود و از کل ۱۳ فرونده جنگنده مهاجم عراقی، ۱۰ فروند سالم بازگشته بودند.
انتهای پیام
نظرات