نشست «طنزنويسي براي كودكان ـ ويژگيها و دشواريها» در نمايشگاه كتاب؛ «طنز كودكان به واسطه نگاه تخيلي و بازيهاي كلامي شكل ميگيرد»
نشست تخصصي «طنزنويسي براي كودكان ـ ويژگيها و دشواريها» با حضور جعفر توزنده جاني، محمدرضا يوسفي و فرهاد حسنزاده در سراي اهل قلم كودك و نوجوان نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد.
***
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست محمدرضا يوسفي، نويسنده گفت: طنز ادبيات كودك و نوجوان نسبت به مسايل متنابه اين گروه سني بيتوجه است و بيشتر به سمت طنز ژورناليسم سوق دارد.
اين نويسنده ادبي گفت: درحاليكه بچهها نيازمند آن هستند كه در آثارشان مشكلات خود را ببينند از اين نظر سيستم آموزش و پرورش ميتواند موضوع خوبي براي نگارش طنز كودك و نوجوان به شمار آيد. اما به اين مساله كمتر توجه شده است.
وي افزود: در زمينه تأليف كتابهاي تئوريك با موضوعيت طنز آثار متعددي وجود دارد، اما هيچ كتاب تئوريكي در زمينه طنز كودك و نوجوان نداريم.
يوسفي افزود: اگر دايي جان ناپلئون ماندگار شد به دليل آن است كه اين اثر بعد از مدتي تصويرسازي شد، اما ما در مورد شخصيتهاي فولكلوريك مثل حسني كاري نكردهايم.
وي گفت: نويسندگان ما بايد ارجاع مجددي به نمونههاي تيپيك مكتوب در حوزه طنز داشته باشند، چون ساختار، فرم و چگونگي چينش واژهها در يك اثر طنزآلود مهم است و با رعايت اين موضوعات ميتوان مجددا همان شخصيتها را در قالب اثري طنز نو به مخاطب عرضه كرد.
***
جعفر توزنده جاني نويسنده، نيز با محوريت دشواريهاي طنز گفت: ما بايد به طنز به صورت كلانتر نگاه كنيم مدتي است كه طنز در جامعه ما جايي ندارد، البته اين مقوله، مقوله تازهاي نيست و تاريخ ادبيات ما آثار كمي را داراست.
وي گفت: يكي از عمدهترين دلايل كم بودن آثار طنز پايينبودن قدرت تحمل ماست در جامعه ما و در بين ما نقد و نقادي جايگاه خود را از دست داده است، طنز پديدهاي است كه نوش را در كنار نيش داراست.
توزنده جاني افزود: از سوي ديگر نشريات ما كمتر به مقوله طنز پرداختهاند و اگر در حوزه ادبيات بزرگسال افرادي همچون كيومرث صابري با نوشتن «دو كلمه» توانست گلآقا را پديد آورد اشخاصي همچون فرهاد حسنزاده، هنوز نتوانستند در اين زمينه كاري كنند.
***
در ادامه اين نشست فرهاد حسنزاده گفت: يكي از دلايل شكلنگرفتن طنز نداشتن نهادهاي مسوول در اين زمينه است. ما در تمامي حوزهها جشنوارههاي متعددي را دارا هستيم؛ جشنواره قصهگويي، جشنواره تئاتر، جشنواره سينما، درحالي كه در حوزه طنز هيچ جشنوارهاي تاكنون شكل نگرفته است و مرادي كرماني كه بنا بود جشنواره قاقا را با اعطاي يك سكه برگزار كند نيز پا نگرفته يتيم شد.
وي تصريح كرد: من معتقدم طنز كودكانه با طنز نوجوانانه ماهيتا تفاوت دارد، طنز كودكان به واسطه نگاه تخيلي آنان و لذتي كه از تكرار واژهها نصيب آنان ميشود با بازيهاي كلامي شكل ميگيرد؛ اما در طنز بزرگسال گاه به سمت مسايل اجتماعي و سياسي سير ميكنيم. البته منظور من از مباحث سياسي مباحث سياسي است كه در حد نوجوان قابل پذيرش باشد.
فرهاد حسنزاده تأكيد كرد: ما در نگارش طنز براي كودكان و نوجوانان با محدوديتهاي زيادي مواجه هستيم اغلب با اين توجيه كه طنز ميتواند بدآموزي را در مخاطب ايجاد كند با اين مقوله مخالف ميكنند درحاليكه نويسنده طنز خوب ميداند چگونه مطالب طنز را به گونهاي بنويسد كه هدف والاي آن كه همان ارتقاي ارزشهاست زايل نشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات