• دوشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99011809490
  • منبع : نمایندگی قزوین

افزایش قیمت میوه و کاهش قیمت مرغ طی دو هفته اخیر

افزایش قیمت میوه و کاهش قیمت مرغ طی دو هفته اخیر

ایسنا/قزوین طی دو هفته اخیر به‌دلیل شیوع یک میهمان ناخوانده به نام کرونا تعادل نظام عرضه و تقاضا کمی برهم خورده و قیمت گوشت مرغ از ۱۲هزار و ۸۰۰ به ۹۸۰۰ تومان رسیده و در برخی محصولات از جمله میوه و صیفی‌جات افزایش قیمت را شاهد هستیم.

همه ساله در روزهای پایانی سال کار و کاسبی همه صنوف از پوشاک و گردشگری گرفته تا موادغذایی و غیره رونق داشت و به قول معروف سکه بود ولی امسال یک ویروس کوچک به نام «کووید ۱۹» تمام معادلات کاسبان را به هم ریخت و بسیاری از صنوف از جمله هتل‌ها و رستوران‌ها تعطیلی شدند و تمام مراسمات از جمله مجالس عروسی نیز لغو شدند.

تعطیلی بسیاری از صنوف و لغو مسافرت‌ها و مراسم عزا و عروسی، سیستم عرضه و تقاضا و حساب‌وکتاب بسیاری از تولیدکنندگان را بر هم ریخت؛ همین امر موجب شد تا تغییر قیمت‌ کالاهای اساسی را در بازار شاهد باشیم.

دیدوبازدیدهای نوروزی و مسافرت‌ها به خاطر یک میهمان ناخوانده لغو شد، اکنون بیش از ۲ هفته‌ است از آغاز سال نو می‌گذرد و شاهد کاهش تقاضای مرغ در بازار هستیم به‌گونه‌ای که مرغ از کانال ۱۲ هزار تومان وارد کانال ۹۰۰۰ تومان شد؛ در این میان به‌دلیل شیوع کرونا مصرف میوه و سبزیجات افزایش پیدا کرد و موجب تغییر قیمت کالاهای مورد نیاز در بازار شد. البته ناگفته نماند که در ابتدای شیوع کرونا قیمت محصولاتی مانند لیموترش و زنجبیل به چند برابر افزایش پیدا کرده بود.

اکبر آقاجانی، رئیس اتحادیه مرغ و ماهی قزوین در گفت‎وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: کرونا باعث لغو مراسم عزا و عروسی و تعطیلی هتل‌ها و رستوران‌ها شده است به همین جهت تقاضای بازار به شدت کاهش پیدا کرد.

وی ادامه می‌دهد: برای شب عید مرغ زیادی کشتار شده بود ولی تقاضای بازار و مصارف خانگی نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده بود به‌گونه‌ای که شب عید سال‌های گذشته ۶۰۰ تُن مرغ کشتار می‌شد ولی این رقم در شب عید امسال به کمتر از نصف کاهش پیدا کرد و حتی روز آخر حدود ۱۴۰ تُن مرغ کشتار شد.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی قزوین تصریح می‌کند: در حال حاضر به‌دلیل کاهش تقاضا مرغ‌ها افزایش وزن پیدا کردند و فروش با قیمت پایین برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد چراکه در بهمن ماه جوجه را ۴۵۰۰ خریداری کردند.

آقاجانی اعلام می‌کند: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ در کشتارگاه ۸۸۰۰ و قیمت مصرف‌کننده نیز ۹۸۰۰ تومان است؛ در خصوص جوجه‌ریزی باید بگوییم در حال حاضر با کاهش قیمت مرغ، قیمت جوجه نیز کاهش پیدا کرده و هر جوجه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

خریداری مرغ از مرغداران به‌منظور کاهش ضرر

عیسی قبادی، معاون امور اقتصادی استاندار قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: هر ساله مرغداران از بهمن ماه در واحدها جوجه‌ریزی می‌کردند تا در شب عید بازار کمبودی نداشته باشد ولی عید امسال به‌دلیل شیوع کرونا تقاضا کاهش یافت بر همین اساس در استان قزوین سازمان جهادکشاورزی را مأمور کرده‌ایم تا مرغ‌های مازاد را از مرغداران خریداری و ذخیره کند تا تولیدکنندگان بیش از این متضرر نشوند.

قبادی تصریح می‌کند: در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در حال خرید مرغ‌های مرغداران است و هیچ محدودیتی برای خرید نیز وجود ندارد.

میوه فروشان در حق مشتری اجحاف می‌کنند

مهدی‌زاده نایب رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان می‌کند: در بازار میوه و تره‌بار تغییر قیمتی نسبت به هفته گذشته شاهد نبودیم؛ البته باید بگوییم خرده‌فروشان در حق مشتریان اجحاف کرده و به دورغ می‌گویند که قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است و از آب گل‌آلود کرونا برای خود ماهی می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: قیمت میوه در میدان میوه و تره‌بار عمده است و خرده‌فروشان با افزایش ۳۰ درصدی قیمت، محصول را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. قیمت هر کیلوگرم پرتقال در میدان میوه و تره‌بار ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم کیوی ۶۶۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم موز ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان و هر کیلوگرم سیب ۳۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان است.

نایب رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار قزوین اعلام می‌کند: میزان مصرف هفتگی سیب استان قزوین ۲۰۰ تُن، پرتقال حدود ۴۰۰ تُن، کیوی ۱۰ تُن و موز نیز ۱۰۰ تُن است.

وی در خصوص قیمت سبزی و صیفی‌جات نیز توضیح می‌دهد: قیمت هر کلیوگرم سیب‌زمینی در میدان میوه و تره‌بار ۴۸۰۰، پیاز ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰، گوجه‌فرنگی ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰، فلفل دلمه ۷۰۰۰ تا ۱۱ هزار، کاهو ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰، خیار ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰، کلم ۸۰۰ تا ۱۲۰۰، هویج ۲۵۰۰، سبزی ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ و ریحان نیز ۴۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

در کالاهای اساسی هیچ کمبودی نداریم

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین با اعلام اینکه میوه تنظیم بازار تا پایان فروردین ماه توزیع خواهد شد، اضافه می‌کند: قیمت هر کیلوگرم سیب ۵۷۰۰ تومان و هر کیلوگرم پرتقال ۴۳۰۰ تومان است که از ۱۲۰۰ تُن پرتقال ۷۵۰ تُن به فروش رفته و از ۷۰۰ تُن سیب نیز ۳۰۰ تُن آن به فروش رفته است و باقیمانده میوه‎ها نیز تا پایان فرودین‌ماه در جایگاه‌ها عرضه خواهد شد.

وی بیان می‌کند: تا به امروز هیچ خللی در بازار اقلام اساسی به وجود نیامده است و در انبارها به اندازه کافی کالای اساسی ذخیره‌سازی شده است؛ در بازار نیز توزیع کالاهای اساسی ادامه دارد و محدودیتی برای توزیع قائل نشدیم اگر هم عرضه و تقاضای کالایی با مشکل مواجه شود کالا وارد بازار خواهیم کرد تا عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

معاون استاندار قزوین خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر افزایش قیمت میوه و تره‌بار، فصلی و متأثر از کرونا است و بسیاری از اقلام از جمله سیر تقاضای زیادی پیدا کرده که این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت محصول شده است.

وی تصریح می‌کند: در خصوص کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز ، گوشت مرغ، برنج، شکر، روغن و تخم مرغ بر اساس برنامه‌ریزی و تصمیمات ستاد تنظیم بازار به میزان کافی ذخیره شده است و نیاز بازار را تأمین خواهیم کرد.

قبادی می‌گوید: سلامت و تأمین نیاز مردم هر دو مهم هستند و مقرر شده واحدهای تولیدی با رعایت پروتکل بهداشتی فعال شوند تا در بازار با کمبود مواجه نباشیم.

به گزارش ایسنا، با توجه به حضور مردم در منازل و تعطیلی بسیاری از اصناف درآمد بسیاری از خانوارها کاهش پیدا کرده که با نظارت دولتمردان بر بازار می‌توان فشار اقتصادی وارد شده به خانوارها را کم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha