• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400012413549
  • خبرنگار : 71560

سوال نماینده مردم زابل از دستگاه دیپلماسی درباره حقابه رودخانه هیرمند

سوال نماینده مردم زابل از دستگاه دیپلماسی درباره حقابه رودخانه هیرمند

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی دستگاه دیپلماسی کشور را درباره حقابه رودخانه هیرمند مورد سوال قرار داد.

به گزارش ایسنا، محمد سرگزی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس، خطاب به وزیر امور خارجه با یادآوری این توصیف که سیستان به مثابه تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است سوال کرد: آقای ظریف برنامه و دیپلماسی وزارتخانه شما در طول سالیان گذشته درخصوص پیگیری حقابه رودخانه هیرمند که حیات و معیشت بیش از یک میلیون نفر از ساکنین تنگه احد جمهوری اسلامی به آن وابسته است و دریاچه هامون و جلوگیری از احداث سدهای نامتعارف بر روی رودخانه هیرمند چه بوده است؟

وی اظهار کرد: همانطور که می دانید براساس معاهدات بین المللی و نظارت بهره برداری معقول و منصفانه، کشورها حق ندارند بر روی رودخانه های مشترک به طور خودسرانه دخل و تصرف کنند و حقوق کشورهای پایین دست رودخانه های مشترک را تضییع نمایند. متاسفانه تاکنون مسئولان دیپلماسی ما نسبت به سیاست سدسازی و انحراف آن به سمت گودزره افغانستان واکنش موثری نشان نداده اند. آیا در این موضوع اقدام هر چه سریعتر دستگاه دیپلماسی را نباید انتظار داشت؟ آقای وزیر امور خارجه، این همه انفعال و سکوت در دستگاه دیپلماسی پیرامون حقابه هیرمند به چه علت است؟

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در تذکری دیگر به وزرای نیرو و صمت تصریح کرد: درخصوص اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به شهرهای استان سیستان و بلوچستان و روش های جلوگیری از تبخیر آب چاه نیمه ها به منظور اتمام وابستگی به آب افغانستان، باید اقدام عاجل صورت گیرد.

وی در تذکری دیگر به وزیر کشور، تاکید کرد: اجرای طرح رزاق و فعال شدن بازارچه های مرزی در سیستان یک آرزو شده و خواسته عموم مردم است. هنوز بازارچه ای که چند سال قبل افتتاح کرده اید، فعال نشده است. 

سرگزی در پایان خطاب به رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تنگه احد جمهوری اسلامی، نسبت به ایجاد منطقه آزاد سیستان اقدام عاجل کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha