• دوشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400060805585
  • خبرنگار : 71415

مک کانل: ما مشکلی را که برای حلش ۲۰ سال قبل به افغانستان رفتیم باقی می‌گذاریم

مک کانل: ما مشکلی را که برای حلش ۲۰ سال قبل به افغانستان رفتیم باقی می‌گذاریم

در ضمن تداوم روند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، سناتور جمهوری خواه میچ مک‌کانل در مصاحبه‌ای گفت، دلیل اولیه رفتن آمریکا به افغانستان یعنی جلوگیری از به حکومت رسیدن طالبان اکنون از دست رفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پولتیکو، میچ مک کانل در مصاحبه با کریس والاس مجری شبکه فاکس نیوز گفت: ما به افغانستان رفتیم تا نگذاریم طالبان حکومتی داشته باشد که به تروریست‌ها اجازه بازسازی خودشان و ضربه زدن به ما در اینجا در خانه ما را بدهد. این یک موفقیت تمام عیار بود.

وی ادامه داد: با تداوم استقرار ۲۵۰۰ نیرو به طور موثر وضعیت را مهار کرده و اجازه نمی‌دادیم که تروریست‌ها خودشان را بازسازی کرده و حضوری کوچک در این کشور داشته باشند. این سیاست کارایی داشت.

آمریکا چند هفته بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرده و حکومت طالبان در این کشور را سرنگون کرد. نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۱ همچنین مشغول تعقیب اسامه بن لادن معمار حملات سال ۲۰۰۱ و رهبر القاعده بودند اما او توانست به پاکستان فرار کند. با این حال در سال ۲۰۱۱ محل اختفای بن‌لادن کشف شده و نیروهای ویژه سیلز متعلق به نیروی دریایی آمریکا او را کشتند.

میچ مک کانل در ادامه این مصاحبه، تصمیم برای خارج کردن آمریکا از افغانستان را یکی از بدترین تصمیمات سیاست خارجی در تاریخ آمریکا خوانده و اضافه کرد: ما دقیقا در پشت سر خود داریم مشکلی که برای حل کردنش  ۲۰ سال پیش به افغانستان رفتیم را باقی می‌گذاریم.  

این اظهارات مک کانل مشابه صحبت‌های بسیاری از جمهوری‌خواهان هم حزب با وی است که استدلال می‌کنند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با خارج کردن آمریکایی‌ها از خاورمیانه مرتکب اشتباهی بزرگ می‌شود.

همچنین سناتور میت رامنی که او نیز جمهوریخواه است به جیک تپر، مجری سی‌ان‌ان گفت: این مهم است که تصدیق کنیم دلیل وضعیتی که هم اکنون در آن قرار داریم تصمیمات وحشتناک اتخاذ شده از سوی دو دولت بوده است.

 اشاره رامنی به دولت‌های بایدن و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق است.

مک کانل در ادامه مصاحبه‌اش با مجری فاکس نیوز تصریح کرد: تصمیم برای خارج شدن از افغانستان بعد از حدود ۲۰ سال حضور در آن بدتر از پایان جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۵ زمانی که شهر سایگون به دست نیروهای کمونیست ارتش خلق ویتنام، ویت‌کنگ‌ها سقوط کرد، بوده است.

وی افزود: ما چشم به در خروج داریم و در دو روز آینده ارتش قهرمان ما نهایت تلاشش را برای اجرای یک تصمیم سیاسی وحشتناک انجام میدهد. این یکی از بدترین تصمیمات حوزه سیاست خارجه در تاریخ آمریکا و خیلی بدتر از سایگون است.

به گفته مک کانل، خروج از افغانستان خیلی خطرناک‌تر از خروج از ویتنام است زیرا همچنان تهدید تروریستی در این کشور به مجرد ترک آمریکا باقی خواهد ماند.

او اظهار کرد: بعد از اینکه ما سایگون را ترک کردیم تروریست‌های ویتنامی که برای حمله به ما در اینجا در خانه برنامه بریزند وجود نداشتند. ما دقیقا چیزی که برای حل کردنش ۲۰ سال پیش وارد افغانستان شدیم را پشت سر باقی بگذاریم و من نگران آینده و تداوم جنگ با تروریسم هستم. شما می‌دانید صرفاً به خاطر اینکه ما تصمیم به ترک درگیری گرفتیم به معنی اینکه تروریست‌ها ناپدید می‌شوند، نیست. آنها همچنان در آنجا حضور دارند و تقویت می‌شوند. آنها با مشاهده موفقیت در به زانو در آوردن آمریکا در افغانستان، جسور و تهییج می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha