به گزارش ایسنا، در چند وقت اخیر مطالب گوناگونی درباره بخش تعزیه از سوی تعدادی از تعزیهخوانان و نیز بعضی از اعضای هیات انتخاب بخش تعزیه بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی مطرح شد و هر یک دیدگاههایی را درباره طرف مقابل داشتند. تعدادی از تعزیه خوانان بویژه آنان که در شهرهایی خارج از تهران زندگی می کنند، گلهمند بودند که جشنواره تئاتر آیینی سنتی پاتوق گروههای خاصی شده که در دورههای گوناگون آن حضور دارند و گروههای دیگر مجال حضور در این جشنواره را نمییابند. از سوی دیگر سید عظیم موسوی، عضو هیات انتخاب بخش تعزیه و شبیه خوانی این دوره از جشنواره تئاتر آیینی سنتی هم معتقد است که کفگیر تعزیه خوانان به ته دیگ خورده و آثار گروههای معترض، کیفیت لازم را برای شرکت در جشنواره نداشته است.
حالا اسماعیل مجللی تعزیهخوان و مولف کتاب «شبیهنامه» که اثر پیشنهادیاش برای شرکت در بخش تعزیه این دوره از جشنواره پذیرفته نشده است، با نگارش یادداشتی، دیدگاههای خود را درباره این اظهارنظرها مطرح کرد.
او در این یادداشت که آن را در اختیار ایسنا گذاشته، نوشته است: پس از بازبینی هیئت بازبین از آثار متقاضی شرکت در بخش شبیهخوانی بیستمین جشنواره آیینی و سنتی ، واکنشهایی از طرف برخی از شبیه خوانان نسبت به انتخاب آثار ایجاد شد و اصل این واکنشها مربوط به این است که آثار راه یافته در دوره فعلی بیش از ۷دوره است که به صورت متوالی (یعنی از دوره ۱۳الی۲۰) به این جشنواره راه پیدا میکنند . این روند و اعتراض در دورههای پیشین نیز وجود داشت اما در دوره فعلی کار به رسانهها کشیده شد و از طرف دبیرخانه جشنواره لیست تعزیههای تمام دورهها اعلام شد.
البته این لیست فقط شامل ۱۲دوره اول یعنی تا سال ۸۶میباشد و مابقی ادوار که موجب ایجاد جنجال شدهاند، از طرف دبیرخانه معرفی نشد. این نکته در حالی است که یکی از آثار راه یافته به این جشنواره مربوط به یکی از اعضای هیئت بازبین است اما نکته قابل توجه در این است که ماجرا فقط به همین جا ختم نشده و اعضای هیات بازبین اقدام به مصاحبههایی کردهاند که در کلام این عزیزان جملات عجیبی دیده میشود . اگر اذعان میشود که آثار با توجه به کیفیت انتخاب شدهاند این امر کاملا معمول و غیر قابل انکار است که هیچ کسی خواهان راهیابی اثر فاقد کیفیت به هیچ جشنوارهای نیست ولی اظهارات دیگری هم هست که کاملا قابل تامل است و میبایست به آنها رسیدگی شود . در اظهارات دوستان دلیل رد شدن آثار کیفیت پایین متن اعلام شده جالب اینجاست که دبیرخانه قبل از بازبینی آثار متون را دریافت کرده و متنهای پذیرفته شده را برای اجرا و ارسال فیلم در تیرماه سال جاری معرفی کردند بنابراین بعد از ارسال فیلم چگونه متون مورد واکاوی قرار داده شده و نقص فنی در آنها اعلام میشود ؟ اتفاقا بنده به عنوان یک تحصیلکرده تئاتر و فعال در عرصه شبیهخوانی و همچنین آشنایی نسبی با متون تعزیه، متنی که ارسال کرده بودم، علاوه بر اینکه از قوت نمایشی بالایی برخوردار بود، شاخصههای سینمایی و حتی تدوین فیلم نیز در آن دیده میشد و از نظر ساختار شعری نیز بسیار قوی بود بنابراین چنین دلیل و توجیهی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست .
کسانی که در این جشنواره شرکت کردهاند و آثارشان به اصطلاح مورد پذیرش قرار نگرفت، چند دهه است که عمرشان را صرف این کار کردهاند اما متاسفانه هیئت بازبین دلایل بسیار پیش پا افتادهای از قبیل رنگ لباس، نماد و نشانه و ... را برای رد آثارشان اعلام کردهاند که این موضوع عملا توهین به ساحت شبیهخوانان است . یکی دیگر از اعضای محترم هیئت بازبین آثار با آشپزخانهای کردن این هنر و استفاده از ابزاری همچون کفگیر و ملاقه عملا به پیچاندن نسخهی این هنر اهتمام ورزیده که متاسفانه تا به حال چنین موردی را شاهد نبودهایم ، اینکه دوستان اظهار میکنند عملا این هنر به پایان خط رسیده و هیچ راهی برای حفظ آن وجود ندارد، امری کاملا نادرست است . اتفاقا موج علاقه جوانان به این هنر خیلی به چشم میخورد حتی در بحث پژوهش نیز آثار قابل توجهی برای اخذ مدارج دانشگاهی در حال ارائه است .
به هر حال ضمن تبریک به گروههای راه یافته به این جشنواره با توجه به اینکه روابط عمومی جشنواره ، فقط لیست ۱۳ دوره را اعلام نموده تا افکار عمومی را تنویر نماید و همچنین شبیهخوانان گلایهمند را محکوم به نقص فنی اثر نمودهاند. لذا لیست مابقی دورههای جشنواره که راهیافتگان دوره بیستم در ادوار پیشین حاضر شدهاند، به شرح ذیل اعلام میشود.
احمد عزیزی ۱۱دوره ( دورههای ۱۰،۱۱،۱۲،۱۳،۱۴،۱۵،۱۶،۱۷،۱۸،۱۹،۲۰)
مهدی دریایی۷دوره (دوره های ۱۴،۱۵،۱۶،۱۷،۱۸،۱۹،۲۰)
علی عزیزی۶دوره (دوره های ۱۴،۱۵،۱۶،۱۷،۱۸،۱۹،۲۰)
امیر سلیمانی مقدم ۳دوره(دوره های ۱۸،۱۹،۲۰)
قوام الدین قاسمی ۳دوره (دوره های ۱۳،۱۵،۲۰).
انتهای پیام
نظرات