• سه‌شنبه / ۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 1400090906818
  • خبرنگار : 71995

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

متولیان وزارت علوم جزئیات سند الگو را برای دانشجویان تبیین کنند

متولیان وزارت علوم جزئیات سند الگو را برای دانشجویان تبیین کنند

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که کار سختی پیش‌روی متولیان حکومتی، دولتی و رسانه‌ای است تا گفتمان سند الگو به درستی بین آحاد جامعه نهادینه شود، گفت: بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اطلاعی از کلیات و جزئیات سند الگو ندارند، بنابراین متولیان وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق مشاوران و اساتیدشان باید ابعاد و جزییات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای میلیون‌ها دانشجو و طلاب سراسر کشور تبیین کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامعلی افروز ضمن تشریح عملکرد یک دهه گذشته مرکز الگو در بررسی جزییات سند الگو، درباره علت انتخاب نام اسلامی ایرانی برای سند الگو آن هم در شرایطی که رهبر فقید انقلاب اسلامی در سخنانشان همواره بر جمهوری اسلامی تاکید داشتند و این که این نام‌گذاری چه پیامی در بردارد، اظهار کرد: یکی از دلایل تقدم واژه اسلامی بر کلمه ایرانی در نام‌گذاری مرکز الگو، فراگیرتر بودن اسلام در جهان است. اسلام به دلیل تکیه بر فطرت، معنویت و منطق، دینی جهان‌شمول است. پیامبر اسلام هم رحمت‌العالمین است، به همین دلیل است که وقتی در نام‌گذاری مرکز الگو گفته می‌شود «اسلامی» به مفهوم جهانی و جهان‌شمولیت اندیشه و راهی است که قرار است طی ۵۰ ساله آینده کشور طی شود.

وی ادامه داد: خاتم پیامبران الهی فردی بسیار اخلاقی، معنوی، منطقی و عقلانی بودند، به عبارت دیگر ایشان اسوه‌ای بی‌نظیر برای بشریت در طول تاریخ هستند و این یعنی اندیشه ایشان فرازمانی، فراسرزمینی و جهان‌شمول است. بنا به فرمایش پیامبر (ص) «دیانت همان عقلانیت است» به عبارت دیگر هر کس دیانت داشته، می‌تواند ادعا کند که صاحب خرد و عقلانیت است و  هر کس عاقل است می‌تواند ادعا کند که متدین و دیندار واقعی است. پس دین و عقل لازم و ملزوم و درهم تنیده هستند. هوش، ابزار و عقل حکمت، درایت و بصیرت است.

افروز یادآور شد: به دلیل جهان‌شمول بودن اسلام، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌تواند به نسخه‌ای برای استفاده همه جهانیان تبدیل شود. وقتی این سند چنین کشش و سطحی دارد، طبیعتا می‌تواند برای کشورهای اسلامی و عربی هم الگو و مبنا باشد. علت به کار رفتن واژه «ایرانی» در نام‌گذاری مرکز الگو این است که گفته شود این سند مختص سرزمینی نوشته شده است که دارای ویژگی‌ها و مقتضیات منحصر به فرد، زیستی، فرهنگی و بومی در جغرافیای سرزمینی ایران است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای اجرای سند الگو در کشورهای اسلامی چه تغییراتی در این سند باید اعمال شود، گفت: اگر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بخواهد در کشورهای اسلامی یا سایر کشورهای جهان پیاده شود، قابلیت تغییر، اصلاح و تبدیل در چارچوب فرهنگ، زیست‌بوم و محدوه جغرافیایی و تمدنی کشورهای هدف را دارد و مثلا می‌تواند به سند الگوی اسلامی عراقی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی مالزی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی کنیایی پیشرفت تغییر نام پیدا کند.

وی درباره این که آیا سند الگو یک کلان نظریه یا سندی راهبردی است یا نوعی گفتمان اجتماعی، تصریح کرد: سند الگو از دیدگاه‌ها، تجارب جهانی و سایر اسناد ملی و جهانی استفاده کرده است. همچنین متخصصان آینده‌پژوه و صاحب‌نظران علوم مختلف به خصوص علوم اجتماعی و خانواده با توجه به وضعیت موجود، وضعیت مطلوب را در قالب تحقیقات آینده‌پژوهانه پیش‌بینی می‌کنند.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در طراحی و پردازش سند الگو نظریه‌های مختلفی مبنای تحقیق و بررسی‌های عمیق کارشناسی قرار گرفت و حالا که این سند در آستانه ابلاغ قرار دارد، باید سراغ گفتمان‌سازی و بسترسازی برای اجرای جدی سند هم در بخش دستگاه‌های متولی و هم در سطح جامعه برویم.

وی یادآور شد: البته سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صرفا محدود به نظریات محض دانشمندان تدوین نشده است که مورد خدشه آراء و نظریات سایر اندیشمندان قرار بگیرد، بلکه فوندانسیون محکمی دارد که متکی بر ارکان و اصول محکمی چون مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر تدوین شد که اصول جهان‌شمولی است. در تدوین و نگارش مفاد مربوط به بخش مبانی صدها نفر ساعت زمان اختصاص یافت تا مبانی محکم و جهان‌شمول مبتنی بر واقعیات جاری کشور نوشته شود. نیاز امروز کشور و خانواده‌ها، اجرای تدابیر متعدد سند الگوست.

افروز خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و گفتمان‌سازی درباره جزییات سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نباید صرفا به رادیو و تلویزیون یا رسانه‌ها محدود شود، چون مشخص نیست که عموم مردم چقدر تلویزیون می‌بینند یا چند دقیقه رادیو گوش می‌کنند یا چقدر روزنامه می‌خوانند. باید به نحوی تدبیر شود تا جزییات سند الگو از طریق حدود ۷۵۰ هزار معلم و حدود ۲۵۰ هزار مشاور مدرسه در ۱۰۸ هزار کلاس درس برای دانش‌آموزان سراسر کشور به نحوی تبیین شود که این سند به گفتمان ملی تبدیل شود.

به نقل از دفتر ارتباطات و گفتمان‌سازی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی با بیان این که کار سختی پیش‌روی متولیان حکومتی، دولتی و رسانه‌ای است تا گفتمان سند الگو به درستی بین آحاد جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اطلاعی از کلیات و جزئیات سند الگو ندارند، بنابراین متولیان وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق مشاوران و اساتیدشان باید ابعاد و جزییات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای میلیون‌ها دانشجو و طلاب سراسر کشور تبیین کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.