• سه‌شنبه / ۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400090907204
  • خبرنگار : 50473

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

مهارت‌آموزی بر آموزش‌های نظری اولویت یابد

مهارت‌آموزی بر آموزش‌های نظری اولویت یابد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یکی از بهترین ساماندهی‌ها و آمایش‌ها در آموزش عالی کشور حرکت به سمت ارائه آموزش‌های مهارتی اولویت‌بخشی به آن است. در واقع این آموزش‌ها باید بر تعالیم نظری ارجحیت پیدا کند.

ابراهیم صالحی عمران امروز در نشست سراسری مسئولان کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص چالش‌های نظام آموزش عالی کشور اظهار کرد: در این نظام نقش دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسیار کلیدی و اساسی است. در این مدت تلاش بسیاری شد نقش آموزش عالی مهارتی در نظام آموزش کشور گسترش یابد. باید توجه داشت نظام آموزش عالی‌ مدرن حدود ۱۰۰ سال است که در ایران تشکیل شده اما با چالش‌های اساسی روبه‌رو است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: در حال حاضر اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از معضلات اصلی تامین نیروی انسانی است زیرا شرایط کنونی به گونه‌ای است که کشور هم مازاد و هم کمبود نیروی انسانی دارد. یکی دیگراز مشکلات نرخ پایین بهره‌وری نیروی کار است. در کنار همه این شرایط هر سال حدود یک‌ میلیون نفر به جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور اضافه می‌شود.

صالحی عمران تصریح کرد: بارها وزرای کار اعلام کرده‌اند اکثر جویندگان کار فاقد هر گونه مهارتی هستند. در واقع شرایط به گونه‌ای است که کشورمان از یک طرف با کمبود نیروی انسانی ماهر و از طرف دیگر با مازاد فارغ‌التحصیلان بیکار روبه‌رو است.

وی درباره راهکارهای بین‌المللی و تجربه شده حل این معضل خاطرنشان کرد: دنیا برای فائق آمدن بر این مشکل به منظور کمک به اقتصاد کشور از آموزش‌های مهارتی کمک می‌گیرد. در حال حاضر جهت‌گیری آموزش عالی در دنیا مبتنی بر توسعه سیستم‌های مهارتی شده و حرفه‌گرایی اولویت قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: در نظام آموزشی کشور ما هنوز نسبت به این تغییر مسیر تردید وجود دارد. در واقع نمی‌دانیم باید مهارتی‌سازی در سیستم آموزش عالی کشور پیاده شود، برنامه درسی تغییر کند و نیاز به نیروی انسانی متخصص باید برگرفته از نیازهای حرفه‌ای و شغلی جامعه باشد یا خیر. اگر تصمیم بر مهارت‌آموزی باشد، باید از تجربه کارفرمایان و بخش خصوصی در سرفصل‌های درسی استفاده کرد.

صالحی عمران ادامه داد: برای حل این معضل و رشد اقتصادی کشور باید سه اقدام را در اولویت قرار داد. بخشی از این اقدامات مربوط به داخل دانشگاه و بخشی هم مرتبط با اعمال اصلاحات در سیستم آموزشی است.

وی اضافه کرد: در این مسیر ابتدا باید برنامه‌های درسی و آموزشی اصلاح شود و تحلیل‌ دقیقی از رشته‌ها و نیازهایشان ارائه شود چون رشته‌ها سیگنال‌های خود را نه از درون سیستم‌های آموزشی بلکه از بازار کار ‌می‌گیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: در حال حاضر در این زمینه اقداماتی انجام شده و طبق تلاش‌های صورت گرفته طی دوره‌ای ۲۰ ساله تمام سرفصل‌ها را تغییر داده و با کمک آموزش و پرورش اصلاح کرده‌ایم.

وی گفت: در حرکت به سمت مسیر مهارت‌آموزی تجهیزات و بهبود آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سطح کشور حدود ۳۴۰۰ کارگاه و آزمایشگاه در اختیار دارد و ۶۰ الی ۷۰ درصد ساعات آموزشی عملی است و باید در محیط کارگاهی باشد. این مساله نیاز به تجهیزات را بیش از پیش نمایان می‌کرد که خوشبختانه بر همین اساس برخی از  کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای تجهیز شد زیرا محیط‌های عملی دارای اهمیت فراوانی است. در کنار این موارد توانمندسازی و جذب استاد نیز الزام دیگری در توسعه آموزش‌های مهارتی است.

صالحی عمران خاطرنشان کرد: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود ۱۸ هزار استاد به صورت حق‌التدریس و ۱۰۰۰ کادر آموزشی ثابت مشغول فعالیت هستند که حدود ۹۰ رشته کاردانی و ۶۰ رشته کارشناسی را با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار دانشجو مدیریت می‌کنند. علاوه بر این دانشگاه فنی و حرفه‌ای موفق به جذب بیش از ۲۵۰‌ عضو هیات‌ علمی‌ جدید از اساتید بسیار توانا شده است. در حال حاضر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نسبت تعداد اساتید به دانشجویان بیشتر است.

آموزش مهارتی باید با اشتغال و ‌رشد اقتصادی آشتی کند

وی‌ با بیان اینکه تاکید دانشگاه آشتی دادن بین آموزش‌های مهارتی با اشتغال و ‌رشد اقتصادی است، افزود: در همین راستا طی سال‌های اخیر ۱۰۰۰ کدرشته جدید به رشته‌های دانشگاه افزوده شده است. البته برخی رشته‌ها نیز به منظور حفظ آمایش و آموزش‌های مهارتی به صورت داوطلبانه حذف شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر اینکه این دانشگاه دنبال رشد و توسعه تحصیلات تکمیلی نیست، عنوان کرد: برنامه درسی رشته‌های فی و حرفه‌ای عمدتا به صورت پیوسته از سه سال تحصیل در هنرستان و ۲ سال تحصیل در مقطع کاردانی تشکیل ‌شده است. در واقع به اعتقاد گردانندگان دانشگاه پنج سال زمانی کافی برای فراگیری یک مهارت برای آغاز تولید است. البته لازم است دانشجویان هم با محیط بیرون از دانشگاه همکاری و ارتباط برقرار کنند تا بتوانند موجب شکل‌گیری اتفاقات مثبت در عرصه اقتصادی کشور باشند.

وی ضمن گلایه از سطح حمایت‌های عملی دولتمردان از دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: دانشگاه در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور نیازمند حمایت است و لازمه این حمایت برخورداری از اعتقاد عملی در دولتمردان است.‌ یکی از نمونه‌های این حمایت‌های ناچیز مربوط به انتقال دفتر آموزش دانشگاه است که حدود ۲ سال پیش از وزارت آموزش و پرورش به آموزش عالی منتقل شد. با این حال بودجه اختصاص یافته به‌ دانشجویان ‌این دانشگاه بسیار کمتر از بودجه هنرستان‌های کار و دانش بود. استناد این آمار طبق جدول‌های سالانه سازمان برنامه و بودجه است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور خاطر نشان کرد: در هنرستان‌های کار و دانش بودجه اختصاصی برای هر دانش‌آموز حدود هشت میلیون تومان است در حالی که این رقم در دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای به ازای هر دانشجو پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. باید توجه داشت به دلیل بالا بودن هزینه‌های آموزش عالی با این مقدار بودجه نمی‌توان کیفیت آموزش را ارتقا داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.