• شنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400091309461
  • خبرنگار : 71129

بلینکن نسبت به "تبعات وحشتناک" حمله چین به تایوان هشدار داد

بلینکن نسبت به "تبعات وحشتناک" حمله چین به تایوان هشدار داد

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه هرگونه اقدام چین برای حمله به تایوان ممکن است "تبعات وحشتناکی" در پی داشته باشد، به رهبران چینی توصیه کرد تا درباره "عدم مشارکت در یک بحران" در سراسر تنگه تایوان با دقت فکر کنند.

به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه در کنفرانس "رویترز بعدی" (Reuters Next) گفت، چین برای تغییر وضعیت کنونی تایوان خودگردان که آن را از اراضی خود میداند، تلاش کرده است و ایالات متحده "عمیقا متعهد" است تا اطمینان یابد این جزیره از ابزارهای لازم برای دفاع از خود برخوردار است.

بلینکن گفت: اما بار دیگر اینجا تکرار میکنم که امیدوارم رهبران چین درباره این و درباره عدم مشارکت در بحرانی که به اعتقاد من تبعات وحشتناکی برای خیلی از مردم خواهد داشت و به نفع هیچ طرفی نیست، از جمله خود چین، با دقت فکر کنند.

بلینکن در پاسخ به اینکه آیا در صورت وقوع یک حمله به این جزیره ایالات متحده نیروی نظامی اعزام میکند یا خیر گفت: ما در طول سال‌های متمادی بسیار واضح و پیوسته گفته‌ایم که متعهد هستیم که مطمئن شویم تایوان ابزارهایی برای دفاع از خود دارد و ما به اجرای این تعهد ادامه خواهیم داد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تلاش دارد تا فضای بیشتری در سیستم بین‌المللی برای تایوان فراهم کند و این کار در بحبوحه آنچه آنها تلاشهای نظامی و دیپلماتیک قلدرمآبانه پکن برای انزوای این جزیره دموکراتیک مینامند، انجام میشود.

آنتونی بلینکن همچنین در این مصاحبه به دیگر چالشهای سیاست خارجی دولت بایدن از جمله تلاش برای احیای برجام، ‌تقویت حضور نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین و درگیری در اتیوپی پرداخت.

بلینکن همچنین در پاسخ به اینکه آیا چین قصد حمله به تایوان را دارد، گفت: این یک تصمیم بالقوه فاجعه‌بار خواهد بود و  من بار دیگر موضع واشنگتن را تکرار می‌کنم که «قاطعانه متعهد است» تا مطمئن شود تایوان ابزارهایی برای دفاع از خود دارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش گفت، ایالات متحده تحریم‌هایی دارد که میتواند برای طرف‌هایی که درگیری در اتیوپی را تداوم می‌بخشند، استفاده کند.

در همین حال بلینکن پنجشنبه گذشته از سفر به اروپا بازگشت و در جریان دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نسبت به تقویت حضور نظامی روس‌ها در نزدیکی اوکراین هشدار داد. بلینکن گفت، بایدن در آینده نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه صحبت خواهد کرد و به رهبر روسیه هشدار میدهد که واشنگتن مصمم به مقابله با "هرگونه اقدامات بی‌مهابا یا تهاجم" است.

او گفت، ایالات متحده یک روابط قابل پیش‌بینی‌تر با روسیه میخواهد. بلینکن گفت: حوزه‌هایی وجود دارد که در آن منافع ما همپوشانی دارند و اگر بتوانیم مقداری ثبات و قابلیت پیش‌بینی در رابطه داشته باشیم، میتوانیم با هم کار کنیم. اقدامات روسیه و تهدید به تجاوز بیشتر علیه اوکراین دقیقاً در جهت مخالف حرکت میکند.

بلینکن همچنین در کنفرانس رویترز بعدی گفت که زمانی که رهبران روسیه و آمریکا صحبت کنند، بلینکن همچنین برای پوتین مشخص میکند که آمریکا مایل است قابلیت پیش‌بینی بیشتر و ثبات در روابط با روسیه وجود داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: فکر می کنم وقتی دیدار بین جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه صورت بگیرد، بایدن درباره تمایل قوی ما برای داشتن روابطی قابل پیش‌بینی‌تر و با ثبات‌تر گفتگو می‌کند. واشنگتن انتظار دارد که این گفتگو خیلی زود انجام شود.

وی ادامه داد: هیچ جایگزینی برای گفتگوی مستقیم یا ارتباط بین مقام‌ها به ویژه بین بایدن و پوتین وجود ندارد. پوتین تصمیم گیرنده در روسیه است و بسیار مهم است که او مستقیما صحبت‌ها را از بایدن بشنود. بایدن همچنین قاطعانه در مقابل هرگونه اقدام بی پروا یا تهاجمی از سوی روسیه می‌ایستد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه صحبت‌هایش گفت: اگر روسیه تصمیم بگیرد تا روند تقابلی را درباره اوکراین در نظر بگیرد و اگر رویکرد تهاجمی‌اش را از سر بگیرد، با پیامدهای جدی از سوی ما و کشورهای اروپایی روبرو می‌شود. واشنگتن و بروکسل نه تنها درباره اینکه روسیه در حال انجام چه کاری است، نگران هستند بلکه تصمیم می‌گیرند که قاطعانه در مقابل آن بایستند.

وی ادامه داد: امیدوارم که روسیه در رویکردهایی که در پیش می‌گیرد، تفکر کند چون تقابل به نفع هیچکس نیست. ناتو هم تمایلی به انجام اقدامات تهاجمی علیه روسیه ندارد. به نظرم، مهمترین مساله این است که پوتین این مساله را نادیده بگیرد که ناتو یک ائتلاف دفاعی است. ناتو یک ائتلاف شفاف است و علیه روسیه موضع گیری نمی کند.

آنتونی بلینکن همچنین گفت: تنها موضع گیری و فضای تهاجمی که در سال‌های اخیر شاهدش بوده‌ایم، متاسفانه از سمت روسیه و نخست علیه گرجستان و سپس علیه اوکراین بوده است. تنها تهدیدی که اکنون شاهدش هستیم، احتمال تهاجم روسیه علیه اوکراین است. به همین دلیل است که می‌خواهیم مطمئن شویم چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

در این میان، یوری اوشاکف معاون امور اجرایی کرملین به خبرنگاران گفت: تاریخ برگزاری ویدئوکنفرانس بین پوتین و بایدن هنوز دقیق تعیین نشده و پس از نهایی شدن با همتایان آمریکایی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: ما درباره تماس احتمالی بین روسای جمهوری روسیه و آمریکا در قالب ویدئوکنفرانس گفتگو می کنیم. این تماس در روزهای آتی انجام می‌شود. ما یک تاریخ و زمان قطعی برای این موضوع داریم. اما بهتر است تا زمانیکه با همتایان آمریکایی خود بر سر این مساله به توافق نرسیدیم، صبر اختیار کنیم.

اوشاکف همچنین گفت: دستور کار این نشست ویدئویی مشخص است. دو طرف درباره امور دوجانبه، تاکید بر مسائل بین المللی شامل افغانستان، ایران، بحران داخلی اوکراین و لیبی گفتگو می‌کنند. سوریه نیز ممکن است محور گفتگوی بین پوتین و بایدن باشد.

معاون امور اجرایی کرملین همچنین به مساله اشاره کرد که پیشروی های ناتو به سمت مرزهای شرقی روسیه نیز مورد بحث قرار می‌گیرد و افزود: پیشنهاد ما بر ضرورت همکاری مشترک با همتایانمان است. مسکو به دنبال تضمین گرفتن از ناتو درباره این مساله است که این ائتلاف نباید به سمت شرق پیشروی داشته باشد. این یک مساله قدیمی است.

وی افزود: هم به شوروی و هم به روسیه کنونی تضمین‌های شفاهی داده شده که ساختارهای نظامی ناتو به سمت شرق پیشروی نخواهند داشت. در ضمن، با توجه به تنش‌های موجود این یک فوریت برای ماست تا تضمین‌ها متناسب به ما در این باره داده شود.

اوشاکف همچنین درباره اوضاع بازار نفت نیز گفت: در این مورد اطلاعی ندارم اما آنها ممکن است درباره اوضاع بازار نفت هم گفتگو داشته باشند. مسائل زیادی وجود دارد. یادداشت مربوطه در حال تنظیم است، اما ممکن است مسائل دیگری از جمله پاندمی کرونا و تغییرات آب و هوایی وجود داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha