• سه‌شنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400111915067
  • خبرنگار : 50404

/نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد/

«ماهان» یک تله‌فیلم درجه سه است/«بیرو» در جشنواره فیلم کودک هم جایگاهی ندارد

«ماهان» یک تله‌فیلم درجه سه است/«بیرو» در جشنواره فیلم کودک هم جایگاهی ندارد

ایسنا/خراسان رضوی یک بازیگر و کارشناس سینما و تئاتر در نقد فیلم‌های سینمایی ماهان و بیرو گفت: ماهان یک تله‌فیلم درجه سه تلویزیونی است که سوژه زیبای یک تئاتر را هدر داده است. همچنین سوژه زندگی بیرانوند در فیلم بیرو هدر رفته است

سعید صادقی در گفت‌وگو با ایسنا با نقد فیلم ماهان به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی که در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد اکران شد، اظهار کرد: فیلم ماهان فیلمی است که شاید من به عنوان یک اهل تئاتر خیلی می‌توانستم با آن هم‌ذات‌پنداری کنم اما این فیلم از شخصیت‌پردازی ضربه می‌خورد. ماهان یک تله فیلم درجه سه برای تلویزیون است که مجوز گرفته و در سینما به اکران درآمده است. این فیلم سوژه زیبای تئاتر و مشکلات یک تئاتری را هدر داده است. ما درباره اهالی تئاتر، مشکلاتشان، دغدغه‌ها و بی‌پولی‌هایشان فیلم نمی‌سازیم و هر زمان هم که می‌سازیم، متاسفانه بدترین شکل آن را انتخاب می‌کنیم.

وی افزود: سوژه‌های زیبایی در دل تئاتر وجود دارد. در دل شخصیت‌پردازی‌ها کمتر پیدا می‌شود موردی که سوژه‌ای از یک نمایش‌ برای تبدیل آن به فیلم‌نامه پیدا نشود. سوژه‌های بسیاری درباره زندگی یک تئاتری و دغدغه‌های آن وجود دارد اما چرا باید به ابتذال آن را نشان دهیم؟ آن هم به این شکل؟ آیا بازیگران خوب و درجه یک تئاتری نبودند که در فیلم ماهان از آن‌ها استفاده شود؟ البته نمی‌خواهم به این افراد بی‌احترامی کنم. شاید آن‌ها هم بازیگر تئاتر بوده‌اند اما به هیچ وجه خوب نبودند.

این بازیگر و کارشناس سینما و تئاتر با بیان اینکه فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، خاطرنشان کرد: قرار گرفتن فیلم‌هایی مانند ماهان در کنار فیلم‌هایی مانند ملاقات خصوصی، بدون قرار قبلی، شادروان، نگهبان شب و سایر فیلم‌هایی که به جشنواره نیامدند، که البته شنیده‌ام که فیلم‌های خوبی بوده‌اند، باعث بی‌عدالتی در جشنواره می‌شود. چرا فیلم‌های خوبی که می‌توانست جایگزین اینگونه فیلم‌ها بشود و بهتر از آن‌ بود، به جشنواره نیامد؟ چه زمانی قرار است داوری درست و انتخاب صحیح صورت بگیرد. اگر قرار باشد از ۱۰ نمره نمره‌ای به فیلم ماهان بدهم، نمره چهار را به آن اختصاص می‌دهم.

سوژه زندگی بیرانوند در فیلم بیرو هدر رفته است

صادقی در رابطه با فیلم سینمایی بیرو نیز بیان کرد: علاقه ندارم که درباره فیلم‌ها از واژه‌های بد، خیلی بد و افتضاح استفاده کنم چراکه به هر حال زحمتی پشت آن فیلم کشیده شده و افرادی کنار یکدیگر جمع شده و یک اثر هنری خلق کرده‌اند اما نمی‌شود تصور کرد این کار آنان مانند آب در هاون کوبیدن بوده است. سوژه قدرتمندی مانند سوژه زندگینامه مستند علیرضا بیرانوند که نشان می‌دهد او در زندگی‌اش همه کار از جمله رفتگری و کار در کارواش کرده  برای تبدیل به یک فیلمنامه قدرتمند و سپس به یک فیلم خوب خیلی مناسب است. چرا باید سوژه‌ای به این قدرتمندی هدر برود و فیلمی به نام بیرو اسم بیرانوند را خراب کند؟ برخی بیان می‌کردند این فیلم می‌تواند در جشنواره کودک و نوجوان می‌تواند تحسین بشود اما به نظر من بیرو آنجا هم جایگاهی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر برخی انتخاب‌ها خیلی عجیب است. بیرو فیلم ضعیفی است و برای کسانی که اینگونه فیلم‌ها را می‌سازند و کسانی که آن را انتخاب‌ می‌کنند، تاسف می‌خورم. خواهش‌ می‌کنم سوژه‌ها را انقدر راحت خراب نکنیم. از بین یک تا ۱۰ نمره سه را به فیلم بیرو می‌دهم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha