• سه‌شنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401013018489
  • خبرنگار : 80001

مترو پردیس بعد از ۵ سال، درگیر بازمهندسی ارزش

مترو پردیس بعد از ۵ سال، درگیر بازمهندسی ارزش

پروژه مترو پردیس با گذشت پنج سال از اتمام مطالعات و چهار سال از وعده آغاز عملیات اجرایی هنوز درگیر موضوعاتی مثل بازمهندسی با نگاه مهندسی ارزش است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها چالش‌های فنی و مالی این طرح برطرف شود.

به گزارش ایسنا، سال‌هاست که ساکنان شهر جدید پردیس وعده‌ی رسیدن مترو به این شهر را می‌شنوند اما خبری از آغاز عملیات اجرایی این خط ۲۵ کیلومتری نیست. سال ۱۳۹۶ بود که اعلام شد مطالعات مترو پردیس در حال انجام است و با خروج پروژه قطار شهری هشتگرد از ردیف بودجه، عملیات اجرایی مترو پردیس آغاز می‌شود. این در حالی است که بیش از دو سال از افتتاح مترو هشتگرد می‌گذرد اما هنوز پروژه مترو تهران ـ پردیس از فاز مباحث فنی و تکنیکالی بیرون نرفته است. هر از گاهی هم جلسات هماهنگی بین مدیران شرکت عمران شهرهای جدید با مسئولان شهری و سرمایه‌گذاران پروژه انجام می‌شود.

روند کژدار و مریز درخصوص مباحث رفع معارض و موضوعات زیست محیطی و فنی برای آغاز به کار مترو پردیس از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ ادامه پیدا کرد تا این‌که بهمن ماه ۱۳۹۹ این پروژه در هیات دولت به تصویب رسید. اعلام شد به زودی عملیات اجرایی به طول ۲۵ کیلومتر با احداث دو ایستگاه در مسیر آغاز خواهد شد؛ موضوعی که هنوز با گذشت یک سال و دو ماه محقق نشده است.

اخیرا هم طرح مترو پردیس یک بار دیگر بازمهندسی شده است. در این خصوص روز گذشته جلسه هماهنگی و برنامه پروژه متروی شهر جدید پردیس با حضور علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، نمایندگان استانداری تهران، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سرمایه‌گذار پروژه برگزار شد.

جعفری در این نشست با اشاره به اینکه در خصوص ابعاد وسیع فنی، مالی و تکنیکال این پروژه پیش از آغاز عملیات اجرایی نیازمند ترسیم یک نقشه راه کامل هستیم گفته است: در این مسیر ایجاد هماهنگی و ارتباط دوستانه بین ارکان پروژه امری بسیار مهم و ضروری است که خوشبختانه در حال حاضر با همکاری شهرداری معارض های موجود در مسیر پروژه مذکور رفع و این مسئله برطرف شده است.

وی همچنین افزود: از آنجایی که ۳۰ درصد از هزینه‌های پروژه از سوی سرمایه‌گذار، ۳۰ درصد از بودجه‌های مصوب دولتی و ۴۰ درصد از سوی شرکت عمران شهرهای جدید تأمین می شود؛ نحوه همکاری‌های مالی بین بخش‌های مختلف برای جلوگیری از توقف پروژه بسیار حائز اهمیت است که همگی پس از تعیین هزینه تمام‌شده پروژه به تاریخ امروز باید آن را مشخص کنند.

اواسط سال ۱۴۰۰ اعلام شد تمامی مجوزهای آغاز عملیات اجرایی مترو تهران ـ پردیس اخذ شده و فقط در مسیر تونل ورودی پردیس بالای جاجرود باید ۵۰۰ اصله درخت جابه‌جا شود که انجام آن منوط به دریافت مجوز از سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران است.

طول مدت اجرای پروژه مترو پردیس چهار سال و بودجه‌ای که اواخر سال ۱۳۹۹ برای آن تخمین زده شد حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان بود اما احتمالا با توجه به تورم نهاده‌ها و مصالح مورد نیاز در بیش از یک سال گذشته این عدد افزایش یافته است.

به هر ترتیب تعادل‌بخشی به بازار مسکن شهر تهران، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، سبک سازی بار ترافیک و کاهش زمان سفر از اهداف احداث خطوط ریلی در شهر جدید پردیس عنوان می‌شود. اما باید ببینیم چالش‌های این پروژه چه زمانی دست از سرش برمی‌دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۳۱ ۰۹:۳۶

با سلام برآورد اولیه هزینه پروژه برای بخشی از پروژه ۴ هزار میلیارد تومان و زمان احداث ۵ سال بوده، هیئت وزیران بر اساس فرض فوق مصوبه مترو پردیس رو تصویب کرده. الان که کل بودجه مورد نیاز برای اتصال ریلی پردیس به تهران رو محاسبه کردند حدود ۱۰ برابر یعنی ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع میخواد و زمان بهره برداری حداقل ۱۰ سال شده. قطعا با اطلاعات واقعی مصوبه هیئت وزیران باطل میشه و حتما باید مهندسی ارزش انجام بشه. صرف وعده و قول برخی مسئولین در رسانه نباید پروژه های ملی رو کلنگ زد و بعد رها نمود. تجربه کلنگ زنی و رهاسازی پروژه ها در کشور خیلی موجوده. ان شاالله تصمیم صحیح اتخاذ بشه.