• شنبه / ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402011204761
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

خراسان جنوبی؛ شرق باشکوه / ۱۴

تاریخ در این شهر تو رو می‌خواند

تاریخ در این شهر تو رو می‌خواند

ایسنا/خراسان جنوبی شهرستان درمیان خراسان جنوبی شهری با بافت تاریخی و طبیعتی بکر در کویر است که چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

شهرستان درمیان خراسان جنوبی از شمال به شهرستان قائنات جنوب به شهرستان سربیشه غرب به شهرستان بیرجند و شرق آن با مرزی به طول ۷۰ کیلومتر به استان شیندند افغانستان متصل است.

به گزارش ایسنا، این شهرستان از سه بخش به نام گزیک در شرق، مرکزی در مرکز و قهستان در غرب تشکیل شده و ۶ دهستان را دربرمی‌گیرد که عبارتند از دهستان درمیان، میاندشت، قهستان، فخرود، گزیک، طبس، بر اساس آخرین تغییرات این شهرستان دارای چهار نقطه شهری به نام اسدیه، قهستان، طبس و گزیک است.

بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که موقعیتی که شهرستان درمیان امروز در آن واقع شده از قدمت بسیاری برخوردار است، به گونه‌ای که آثاری مربوط به پیش از اسلام نیز در این منطقه بدست آمده‌ است.

تاریخ در این شهر تو رو می‌خواند

مسجد جامع هندوالان

مسجد جامع هندوالان مربوط به دوره تیموریان است و در استان خراسان جنوبی، شهرستان درمیان، روستای هندوالان واقع شده است.

این مسجد باشکوه‌ترین بنای تاریخی، مذهبی شهرستان درمیان است. مهم‌ترین عناصر معماری آن سر در ورودی، صحن، گنبد خانه، شبستان ستون دار و محراب است. گنبد خانه مرکزی با استفاده از فیل‌پوش‌ها و با مهارت بر روی فضای چهار ضلعی قرار گرفته است. شبستان ستون‌دار در دو طرف گنبدخانه واقع شده و به وسیله طاق و تویزه به شیوه چهار ترک اجرا شده است.

بنا از نظر تزیینات آجری بسیار متنوع بوده و این تریینات شامل فیل‌پوش‌ها، گوشواره‌ها، قابهای گچی، رسمی‌بندی محرابها و نحوه آجرچینی گنبدها است. این اثر تاریخی در دوره شاهرخ تیموری در حدود سال ۸۵۰ هجری قمری ساخته شده است.

روستای هدف گردشگری فورگ

روستای فورگ از توابع شهرستان درمیان در فاصله حدودا ۱۰۷ کیلومتری بیرجند و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر اسدیه استان خراسان جنوبی قرار دارد؛ قلعه تاریخی و مشهور فورگ به همراه جاذبه‌های طبیعی روستا آن را به روستای پر رونق گردشگری تبدیل کرده است؛ روستای فورگ در دامنه کوه مو من آباد قرار گرفته است که دارای آب وهوای کوهستانی است.

شغل اکثر مردم این منطقه کشاورزی و باغداری و دامداری بوده و زرشک مهم ترین محصول تولیدی این منطقه است. از جاذبه‌های مهم این روستا می‌توان قلعه فورگ و مسجد چوبی که وسط روستا قرار گرفته اشاره کرد.

تاریخ در این شهر تو رو می‌خواند

قلعه تاریخی فورگ

قلعهٔ با عظمت و کم‌ نظیر فورگ یا قلعهٔ میرزا رفیع خان که خوشبختانه تا حدود زیادی از گزند حوادث مخرب طبیعی و مصنوعی و دست تطاول زمانه در امان مانده‌ است، همچون نگینی شاهوار در میان آثار باستانی و تاریخی استان خراسان جنوبی می‌درخشد. این بنا در در زمره ۱۰ قلعه تاریخی مهم کشور و از آثار مهم و قابل توجه ایران است که علاوه بر جایگاه ملی، ظرفیت ثبت در فهرست میراث جهانی را داراست. این قلعه در روستای فورگ در ۵ کیلومتری شهرستان «درمیان»در استان خراسان جنوبی واقع است.

تاریخ در این شهر تو رو می‌خواند

مسجدی در میانه بافت قدیمی 

مسجد بلال، در میدان اصلی روستای فورگ در خراسان‌جنوبی و در شهرستان درمیان چشم نوازی می‌کند که به شیوه سنتی ساخته شده است؛ این مسجد زیبا در پایین قلعه فورگ و در بافت روستایی فورگ قرار دارد. این مسجد از چوب و خشت بنا شده است. با ورود از درب اصلی آن ابتدا به گنبدی خشتی با ایوان‌های کوچک که ظاهرا برای انتظار استفاده می‌شود می‌رسید و با گذشتن از راه‌رویی کوچک، صحن اصلی مسجد که سقف و ستون‌های چوبی دارد نمایان می‌شود.

در وسط صحن گنبدی با تیرهای چوب بنا شده و در روبه‌روی محراب آن ایوانی چوبی با ستون‌های از تیرک چوبی قرار گرفته که منظره آن رو به مزارع زرشک روستاست. بنای مسجد ساخته شده از خشت و گل و چوب بوده و حس بسیار خوبی را به گردشگر می‌دهد.

قلعه تاریخی مسک درمیان

قلعه تاریخی مسک در شهرستان درمیان، در روستای مسک واقع شده است. این بنا از پلان‌های چهارضلعی تشکیل شده و همچنین شامل ۹ برج و یک دروازه ورودی است. معماری بکار رفته در ساخت این قلعه نیز گویای قدمت بسیار بالای آن بوده که متعلق به دوره صفوی است.

در اطراف دروازه ورودی قلعه که در ضلع جنوبی آن بنا شده، تعداد ۲ برج استوانه‌ای شکل وجود دارد. این قلعه تاریخی با گذشت زمان دستخوش تغییرات زیست محیطی شده، اما هنوز زیبایی آثارش پابرجاست. آثاری چون طاق‌ها، درگاه‌ها، بخاری‌های دیواری، اتاق‌ها و دالان‌ها که هنوز تا حدودی قابل تشخیص است.

روستای مسک

روستای مسک دارای اماکن سیاحتی و زیارتی زیبایی از قبیل قلعه باستانی، قلعه کوه، قبرستان گبرها، قبرستان مسلمانان، حمام تاریخی، مسجد جامع، مسجد میرو، تعداد ۲ سنگ نگاره تاریخی (ازجمله سنگ نگارهٔ معروف فتح قهستان توسط شاه علی)، قنات تاریخی، تعداد ۹ آسیاب، دره و بوستان‌هایی آباد و زیباست‌. این روستا در دهستان میاندشت بخش مرکزی شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی ایران است.

تاریخ در این شهر تو رو می‌خواند

این بهشت را وسط کویر بیابید

در ۸۵ کیلومتری بیرجند در نزدیکی شهر قهستان از توابع شهرستان درمیان روستای بسیار بکر و زیبایی به نام خوان وجود دارد که به جرات می‌توان به آن بهشت گمشده شهر بیرجند گفت، روستایی با صدها درخت بید که بیانگر میزان بالای آب در آن منطقه است.

در این روستا چهار رشته قنات وجود دارد که عبور آب آن‌ها از کنار درختان میوه، بید و چنار به زیبایی آن منطقه افزوده و این منطقه را تبدیل به منطقه ویژه گردشگری و گذران آخر هفته مردمان منطقه کرده است.

تاریخ در این شهر تو رو می‌خواند

خانه مهدی خان رفیعی

این بنا متعلق به مهدی خان رفیعی حاکم قلعه فورگ بوده و همزمان با آن یعنی در دوران نادر شاه افشار بنا شده است. البته در دوران بعدی تغییرات و تعمیرات جزئی نیز در آن داده شده است.

در داخل روستای درمیان خانه‌های تاریخی متعددی با ویژگی‌های معماری اصیل ایرانی وجود دارد که یکی از این خانه‌ها مشهور به خانه مهدی خان رفیعی از جالب‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

بنای تاریخی ابراهیم بیگ

بنای تاریخی ابراهیم بیگ مسینایی در کوچه بخشداری قدیم و جنب مسجد میان‌ ده این روستا واقع شده است و دوره ساخت آن به دوره افشاری تا اوایل قاجار برمی‌گردد.

مدرسه علمیه درمیان

در درمیان مدرسه‌ای تاریخی با ویژگی‌های معماری ایرانی وجود دارد که این بنا شامل عناصر معماری از جمله حیاط مرکزی، حجره‌هایی در دو طرف و دو ایوان در دو ضلع دیگر با خشت خام، آجر و گچ ساخته شده است

خانه باغ عطایی نوغاب

با توجه به تکنولوژی معماری به کار رفته در خانه باغ عطایی نوغاب و همچنین مواد و مصالح استفاده شده در آن و در نظر گرفتن المان‌های معماری موجود در آن مانند استفاده از آجرهای مهری و نقوش موجود بر روی آنها میتوان قدمت این بنا را اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی معرفی کرد. خانه تاریخی عطایی واقع در روستای نوغاب شهرستان درمیان به اواخر دوران قاجاریه و اوایل پهلوی تعلق دارد.

سفر به درمیان تجربه شیرینی برای گذراندن روزهای بهاری است. دیدن جاذبه‌های تاریخی‌اش را از دست ندهید.

انتهای پیام




  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha