• شنبه / ۳۱ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402043119683
  • خبرنگار : 71415

مدیر سیا به کابینه آمریکا راه پیدا کرد

مدیر سیا به کابینه آمریکا راه پیدا کرد

رئیس جمهور آمریکا از تصمیمش برای وارد کردن ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به یکی از سمت‌های کابینه دولتش خبر داد.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا را به عضویت کابینه خود در می‌آورد؛ تحولی که نشان دهنده نفوذ بالای این مقام در کاخ سفید و نقش کلیدی‌اش در حوزه سیاست خارجی آمریکا است.

به نوشته پایگاه راشا تودی، جو بایدن روز جمعه با اعلام این تصمیم خود گفت، ویلیام برنز به آمریکا "مزیت راهبردی حیاتی" بخشیده و به مقابله با "چالشهای سطح بالای امنیت ملی کشور ما" از جمله تعامل با روسیه و چین کمک کرده است.

بایدن اضافه کرد: "ویلیام برنز همواره به من تحلیلی صریح و واضح که امنیت و ایمنی مردم آمریکا را اولویت داده، اراده کرده و به این ترتیب نقش اساسی که سازمان سیا در تصمیم‌گیری‌ها برای امنیت ملی ما در این زمان حساس ایفا می‌کند را بازتاب داده است."

به نوشته راشا تودی، هر چند این رخداد عمدتا اهمیت نمادین داشته و اختیارات جدیدی را به برنز نمی‌دهد، ترفیع گرفتن او با عضویت در کابینه به این معنی است که به همراه مقام‌هایی همچون وزیر دفاع، وزیر امور خارجه و آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا و دیگر وزرا در نشست‌های سطح بالای کابینه حضور خواهد یافت.

ویلیام برنز بعدا در بیانیه‌ای تصمیم بایدن را تایید کرده و گفت، رئیس جمهور آمریکا "مشارکتهای ضروری که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در هر روز در امنیت ملی داشته تصدیق کرده و اطمینانش به فعالیت ما را بازتاب می‌دهد."

برنز قبل از انتصاب پیدا کردن به رهبری سازمان سیا، یک دیپلمات کهنه‌کار بود و سفرهای مختلفی برای تعامل بر سر فهرستی بلند بالا از مسائل سطح بالای سیاست خارجی شامل سفرهایش به مسکو قبل و بعد از شروع جنگ در اوکراین و نشست با مقام‌ها در چین و افغانستان داشته است.

برنز در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو. بوش سفیر آمریکا در روسیه بود و بعداً در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور بعدی، به مناصب بلندپایه در وزارت امور خارجه منصوب شده و در اغلب این مناصب با سیاست مربوط به روسیه سروکار داشت. برنز در سال ۲۰۰۸ در یادداشتی برای مقام‌های مافوقش هشدار داد، عضویت اوکراین در ناتو "نگرانی‌هایی جدی در مورد این ثبات منطقه با چه تبعاتی مواجه شود" و احتمالاً "جنگ داخلی" را در این کشور در پی خواهد داشت. این مقام با استناد به گفته‌های چند کارشناس امنیت ملی نوشت، اوکراین بزرگترین "عامل بی ثبات کننده روابط آمریکا و روسیه" است و پیش بینی کرد که مسکو واکنش چشمگیری به این مساله نشان دهد.

تا پیش از این پست "مدیر اطلاعات ملی" در کابینه دولت آمریکا در سال ۲۰۰۵ و به عنوان یکی از تبعات حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ایجاد شود، مدیر سازمان سیا یکی از پستهای کابینه آمریکا بود. از بعد از آن سال مدیر اطلاعات ملی آمریکا به جای رئیس سازمان سیا در نشست‌های کابینه حاضر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha