• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۴
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 1402050302020
  • خبرنگار : 71649

دلالی در فوتبال ایران

چطور دلال‌ها بازیکن بی‌کیفیت خارجی و گران‌قیمت را وارد می‌کنند؟

چطور دلال‌ها بازیکن بی‌کیفیت خارجی و گران‌قیمت را وارد می‌کنند؟

مربی پیشین فوتبال درباره وجود دلالی در فوتبال ایران دست به افشاگری زد و گفت که برخی از آن‌ها را می‌شناسد که بازیکنان را با قیمت‌هایی غیر واقعی به باشگاه‌های پولدارتر می‌فروختند تا پول بیشتری بگیرند.

به گزارش ایسنا، مجید جلالی، حسین فرکی، محمد احمدزاده و ابراهیم قاسمپور، پیشکسوتان فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایسنا، موارد تکان‌دهنده‌ای از دلالی در لیگ برتر بیان کرد. آن‌ها از قدرت شبکه دلالی در فوتبال ایران گفتند و از حضور دلالان در تیم ملی نیز صحبت کردند.

تاریخچه چگونگی ورود ایجنت‌های فوتبال

منصور ابراهیم زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاریخچه چگونگی آغاز انتقال بازیکن و مربی در فوتبال اظهار کرد: شروع این مسیر به گذشته برمی‌گردد. بسیاری از بازیکنان توسط دوستانشان در رسانه‌ها مطرح‌تر می‌شدند و آن‌ها بازیکن مدنظر خود را برای پیشرفت حمایت می‌کردند. در جامعه برای تهیه هر چیزی نیاز به مرکزی است. این اتفاق در خصوص بازیکنان هم رخ داد و این مساله پیشرفت کرد.

او ادامه داد: اوایل مدیربرنامه‌ها به سراغ بازیکنان جوان و نوجوان تیم ملی می‌رفتند؛ بازیکنانی که می‌دانستند در آینده رشد می‌کنند. با این بازیکنان قراردادهای طولانی مدت می‌بستند و این بازیکنان برای موفقیت به مدیربرنامه‌ها راحت امضا می‌دادند. حالا این مساله در تمام دنیا به عنوان شغل مطرح شده است. این فرد به عنوان یک وکیل و مدیربرنامه کارهای قرارداد و برنامه‌ریزی را برای بازیکن انجام می‌دهد.

دلال‌ها چگونه به درآمد بالا می‌رسند؟

مربی پیشین فوتبال درباره دلالی در فوتبال و افزایش قیمت بازیکنان گفت: این مساله از یک جایی به بعد شکل قانونی به خودش گرفت. هر مربی و بازیکنی برای این‌که خودش را درگیر نکند، وظیفه‌ای به مدیربرنامه‌ می‌دهد تا دنبال این کار برود. درباره مبالغ هم باید بگویم به هر حال هر چه مبلغ بالاتر برود، درصد بیشتری به مدیربرنامه‌ها می‌رسد. این مساله طبیعی است. این مدیربرنامه‌ها وقتی بازیکنان زیادی داشته باشند، درآمدشان هم بالاتر می‌رود.

ببینید

او ادامه داد: ما ممکن است 10 ایجنت خوب و فعال در کشور داشته باشیم اما آن‌ها زیرگروه‌هایی دارند که در نهایت به آن بالایی برسد. آن‌ها با هم ارتباط دارند و برنامه‌ریزی می‌کنند که چگونه قیمت را بالا ببرند و چگونه این قیمت را نگه دارند.

چطور دلال‌ها بازیکن بی‌کیفیت خارجی و گران‌قیمت را وارد می‌کند؟

مرز بین دلال و ایجنت

ابراهیم زاده درباره مرز بین دلال و ایجنت گفت: من نمی‌توانم این مرز را تشخیص دهم. آن مدیری که اساسنامه و قانون تعیین می‌کند، این مساله را بهتر می‌داند. همه جا این اتفاق رخ می‌دهد و برخی‌ها در زیرگروه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند که این خطرناک است.

او درباره تجربه‌اش از دلالی در فوتبال بیان کرد: در سال اول حضورم در ذوب‌آهن تعدادی بازیکن جوان داشتم که در تیم ملی نوجوانان و جوانان حضور داشتند. یک روز یک نفر آمد و گفت با بازیکنان ما قراردارد. من گفتم این‌ها بازیکنان ما هستند نه شما. این بازیکنان ماحصل این باشگاه بودند. من این بازیکنان را خواستم و متوجه شدم بدون مشورت با مدیربرنامه‌ها قرار بسته بودند. مدیران تیم ملی در رده‌های پایه باید این بازیکنان را آگاه کنند و اجازه ندهند ایجنت وارد تیم شود و با بازیکنان قرارداد ببندند.

نیاز بازیکنان جوان به مشاور و روانشناس

مربی پیشین ذوب‌آهن اضافه کرد: این بازیکنان نیاز دارند مشاور خوبی داشته باشند و هیچ مشاوری بهتر از مربیان نمی‌تواند باشد. من به آن بازیکنان گفتم همه شما را می‌شناسند و بازی‌هایتان را رصد می‌کنند. شما به مدیربرنامه احتیاج ندارید و در شرایط خاصی باید با آن مدیربرنامه کار کنید.

او ادامه داد: برخی از باشگاه‌ها نمی‌توانند بعد از ۱۸ سال همه این بازیکنان را به رده‌های بالاتر بفرستند. به همین دلیل این بازیکنان خودشان را به مدیربرنامه‌ها وصل می‌کنند تا آن‌ها تیم‌های بازیکنان را مشخص کنند. باشگاه‌ها باید در این خصوص برنامه داشته باشند و برای بازیکنان مشاور و روانشناس بگذارند. با این حال باید بگویم این کار قانونی است و هیچوقت نمی‌شود جلوی آن را گرفت.

خرید بازیکنان با قیمت غیر واقعی

ابراهیم زاده در واکنش صحبت‌های ویسی درباره فشار ایجنت‌ها به مربیان و تعداد بازیکنان زیادی که در اختیار آن‌هاست، عنوان کرد: آقای ویسی درست می‌گوید. خیلی از این ایجنت‌ها تعداد بازیکن زیادی دارند و حتی برای این بازیکنان رتبه‌بندی هم می‌کنند و می‌گویند فلان بازیکن برای لیگ برتر و فلان بازیکن برای لیگ دسته یک مناسب است. یادم است در این خصوص گفته بودم از هر ایجنت فقط دو بازیکن می‌گیرم چون اگر این تعداد افزایش پیدا کند، مشکل ساز می‌شود. من برخی از این ایجنت‌ها را می‌شناختم که بازیکنان را با قیمت‌هایی غیر واقعی به باشگاه‌های پولدار تر می‌فروختند تا پول بیشتری بگیرند.

او درباره بحث دلالی در داوری و رسانه‌ها گفت:‌ اگر مساله داوری وجود داشته باشد، باید به سرعت جلویش گرفته شود. اکنون نمی‌شود در رابطه با این مساله صحبت کنیم اما می‌خواهم این را بگویم بسیاری از مربیان، داورها یا فوتبالی‌ها بعد از اتمام کارشان، باتوجه به فعالیت و ارتباطشان می‌توانند در این عرصه کار کنند. مثلا یک داور اکنون مدیر تیم شده است. این مساله ممکن است اتفاق بی‌افتد.

دلیل حضور بازیکنان بی‌کیفیت خارجی چیست؟

مربی پیشین ذوب‌آهن درباره حضور بازیکن خارجی بی‌کیفیت در ادوار لیگ برتر گفت: در ایران مربی بازیکن را رصد و بعد انتخاب می‌کند اما جذب بازیکن خارجی راه‌های مختلفی دارد. البته تحت هر شرایطی انتخاب نهایی با مربی است. شیوه کار من به این صورت بود که چهار فیلم از بازیکن می‌دیدم. یک بازی که پیروز شدند و یک بازی که شکست خوردند. یک بازی در خانه و یک بازی که خارج از خانه بازی می‌کرد. از میان این فیلم‌ها بازیکن مدنظر را انتخاب می‌کردم و مرحله بعد هماهنگی با تیم را مدنظر قرار می‌دادم چون مساله روحی و روانی هم بسیار مهم است.

او ادامه داد: تست ورزشی هم از او می‌گرفتیم و در این زمان می‌توانید ذهنیت این بازیکن را می‌توانید بشناسید. در قراردادش هم قید می‌کردیم که اگر نتوانیم ادامه دهیم، در نیم فصل بدون هیچ هزینه‌ای جدا شویم. برخی از مربیان خارجی شاغل در ایران ممکن است از ایجنت خودشان بازیکن بگیرند. این ایجنت‌ها اکثرا ایرانی هستند یا مربیان به واسطه ایجنت‌های ایرانی به کشور می‌آیند. استراماچونی به ایران آمد و یک واسطه ایرانی هم داشت. به واسطه این فرد ممکن بود بازیکن هم جذب کند و اینطور می‌شد که در برخی از مواقع بازیکن بی کیفیت جذب می‌شد.

چطور دلال‌ها بازیکن بی‌کیفیت خارجی و گران‌قیمت را وارد می‌کند؟

تحمیل بازیکن توسط مدیربرنامه

ابراهیم‌ زاده در پاسخ به این سوال که قبول دارید که برخی از مربیان از جذب بازیکن سود می‌برد؟ گفت: کسی با من چنین صحبتی نکرد و من هم اجازه نمی‌دادم چنین صحبتی با من شود. من هم از رسانه‌ها شنیدم که چنین مساله‌ای وجود دارد. هیچوقت شخصا مربیان در این رابطه به‌هم نمی‌گویند اما ممکن است چنین اتفاقی افتاده باشد. فقط دیدم مدیربرنامه‌ای که مربی خارجی آورده بود، در میان دو گزینه مربی، بازیکن خودش را به تیم تحمیل می‌کرد.

او ادامه داد: ما در ذوب‌آهن دو بازیکن جذب کردیم که خوب بودند اما به تیممان نمی‌خوردند. خیلی راحت از تیم جدا شدند اما امروز دیگر به راحتی جدا نمی‌شدند. بازیکن می‌گوید قرارداد دارم و جدا نمی‌شود. بایستی در آیین نامه‌ها راهکار دهیم تا دیگر چنین مسائلی هم پیش نیاید.

ضعف و قدرت را در مذاکرات بیابید!

این پیشکسوت فوتبال درباره همکاری مداوم برخی مربیان با دلال‌ها بیان کرد: باشگاه‌ها به هر حال با مدیربرنامه‌ها صحبت می‌کنند و در این قضیه شما می‌توانید قدرت و ضعف را پیدا کنید. یادم است یک بار مدیربرنامه به من گفت می‌تواند مدیربرنامه من باشد و من گفتم ایرادی ندارد اما دو نکته وجود دارد.

او ادامه داد: ممکن است یک باشگاه مستقیم با من صحبت و جذب کند یا ممکن است شما برای من یک باشگاه پیدا کنید. در این زمان من باید اصول را رعایت کنم. به آن مدیربرنامه گفتم من بازیکنی را که می‌خواهم می‌گویم تا برای من جذب کنی اما بازیکن شما را نمی‌گیرم. بعد از این صحبت همه چیز تمام شد.

تعریف آیین نامه برای شغل ایجنت فوتبال

ابراهیم زاده درباره ترانسفر بازیکنان ایرانی و بازگشتشان به ایران با قیمت چند برابری گفت: این مساله می‌تواند طبیعی باشد. مهدی طارمی و سردار آزمون توانستند در اروپا موفق باشند اما برخی از بازیکنان موفق نبودند. باشگاه هم از می‌خواهد از بازیکن تحت قراردادش درآمدزایی کند و این مساله طبیعی است. یکی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها خرید و فروش بازیکن است و آن‌ها به همین دلیل قرارداد بلند مدت می‌بندد. این مسائل به قدرت، اطلاعات و آگاهی مدیربرنامه برای انتقال بازیکن دارد.

او در جمع بندی‌اش از این بحث بیان کرد: «مدیربرنامه» یک شغل است و همه در حال کار هستند. باید برایش یک آیین نامه نوشته شود تا جلوی مسائل غیرقانونی گرفته شود. هر روز قیمت‌ها بالا می‌رود و اگر می‌خواهیم به تیم‌های سطح بالا برسیم، باید همه چیزمان را بالا ببریم. طبیعی است قیمت‌ها بالا می‌رود اما باید در رابطه با کیفیت بازیکنان هم در قرارداد قید شود که عملکرد بازیکن روی قیمتش تاثیر بگذارد. یعنی با بازی کردن و نکردن قراردادش زیاد یا کم شود.

ابراهیم زاده در پایان اضافه کرد: البته باید ببینیم در کشور ما درآمدها چگونه تامین می‌شود؟ فشارها چگونه تحمیل می‌شود؟ در باشگاه‌های خارجی درآمدزایی از فروش بازیکن، تبلیغات و حق بخش تلویزیونی است. اگر این مساله حل شود دیگر فشاری روی مردم نخواهد بود. به امید اینکه مردم ما به رفاه و آرامش برسند و سلامت باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۴ ۱۱:۴۰

دلال‌ها با سرمربی و مدیرعامل شریک می‌شوند و به‌سادگی یک قرارداد ننگین ثبت و بازرسی هم ...