• جمعه / ۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۷:۰۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1402060201152
  • خبرنگار : 71429

/اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت/

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده شهید عجمیان

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده شهید عجمیان

صدور حکم پرونده گروه رستمی صفا، نظارت دادستانی بر فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در آستانه اربعین و تایید احکام پرونده شهید سیدروح‌الله عجمیان از اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، اخبار حقوقی هفته گذشته را در این گزارش می خوانید: 

دستورات و نویدی که رهبر انقلاب فرمودند را جدی بگیریم/ به ممنوع‌الخروج‌ها برای اربعین مساعدت شود

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

حجت الاسلام محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه با اشاره به بخشی از بیانات رهبری در دیدار فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «ما از بخش زیادی از مسیر با وجود شیب تند عبور کرده و به قله‌ها نزدیک شده‌ایم»، گفت: باید همه فرمایشات و دستورات و این نویدی که رهبر حکیم انقلاب فرمودند را جدی بگیریم و انتظارات ایشان را محقق کنیم.

رییس قوه قضاییه گفت: در پایان امسال با مشارکت مردم در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ودوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برگ زرین دیگری در دفتر قطور مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی به ثبت خواهد رسید.

بیست و چهارمین همایش سراسری دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌های سراسر کشور،  با حضور رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، معاونین و مدیران دادستانی کل و دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها برگزار شد.

محسنی اژه‌ای در این همایش اظهار داشت: باید از مسئولان قضایی ذیربط در استان فارس از جمله دادستان مرکز استان که در این مرحله ظرف مدت کوتاهی، با اعمال نهایت سرعت و دقت و لحاظ موازین قانونی و با عنایت به ابعاد و اطرف گسترده قضیه (که همچنان ادامه دارد) مبادرت به صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست برای سه تن از متهمان حادثه تروریستی ۲۲ مرداد شاهچراغ کردند، قدردانی کرد.

حکم پرونده گروه رستمی صفا صادر شد/ بازگشت ۲۰هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

قوه قضاییه اعلام کرد: حکم قطعی پرونده گروه رستمی صفا بدهکار کلان و دانه درشت بانکی کشور که در دو سال گذشته با جدیت مورد رسیدگی قرار گرفت، در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تهران صادر شد.

طبق رای صادره، دادگاه محمد رستمی صفا را به ۱۵ سال حبس تعزیری، محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و رد مال در حق شبکه بانکی کشور به میزان ۱۸۱ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۴۱۷ یورو، ۹۶ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۴۳ دلار، یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۴۵ ین ژاپن و ۱۹ هزار و ۴۹۷ میلیارد و ۱۹۲ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۲۴ ریال محکوم کرد. 

مهدی رستمی صفا به ۲۰ سال حبس تعزیری و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد. 

امیرحسین رستمی صفا به ۱۲ سال حبس تعزیری و محرومیت از هر گونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد.

مرتضی رمضانی قمی به ۱۰ سال حبس تعزیری، محرومیت از هرگونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد.

غلام عباس عباسی نیز به ۱۰ سال حبس تعزیری، محرومیت از هر گونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد. 

توفیق مجدپور به ۱۰ سال حبس و محرومیت از هر گونه خدمات دولتی و مشارکت در رد مال با محمد رستمی صفا در حق شبکه بانکی محکوم شد. 

رسیدگی به دیگر بخش‌های پرونده مورد اشاره نیز در حال انجام است.

گروه رستمی صفا با مدیریت محمد رستمی صفا در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ با تشکیل شرکت‌های متعدد، تسهیلات ارزی و ریالی کلانی را برای تولید و واردات از بانک‌های پارسیان، ملی، سپه، توسعه صادرات و تجارت دریافت و بخش عمده این تسهیلات را به خارج از کشور منتقل کرد.

سران سه قوه توجه ویژه‌ای به مطالبات مردم دارند

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

حجت‎ الاسلام محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور گفت: سران سه قوه در جلسات مستمر خود به ویژه در حوزه اقتصادی، توجه ویژه‌ای به مطالبات مردم دارند و هر جا مشکلی مشاهده کنند حتما نسبت به رفع آن تلاش می‌کنند.

وضعیت ایران به لحاظ اقتدار مثال‌زدنی است

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

حجت الاسلام مصدق معاون اول قوه قضائیه گفت: نیت اصلی آمریکایی‌ها در پوشش مفاهیمی همچون حقوق بشر، حق تعیین سرنوشت و حقوق زنان، بی‌ثباتی و تجزیه ایران و براندازی نظام است.

وی همچنین گفت: سالم‌ترین نیروهای مسلح دنیا در نظام جمهوری اسلامی است و این نتیجه ربع قرن پیشگیری در سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

افراد مشمول عفو رهبری در جریان اغتشاشات سال گذشته مراقب توطئه‌های جدید دشمنان باشند

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

حجت الاسلام رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه دشمن مترصد است تا مجدداً شیطنت‌هایی در فضای داخلی کشور ایجاد کند، گفت: آنان قصد دارند به بهانه‌هایی مشابه سال قبل، عده‌ای را تحریک کرده و مشکلاتی را برای نظام و مردم ایجاد کنند و در نتیجه مردم را نسبت به آینده کشور و نظام دل سرد کنند.

 شهید لاجوردی اسوه و معمار زندانبانی اصلاح‌گرایانه است

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

محمدی رئیس سازمان زندان‌ها گفت: اگر برای هرکاری، اراده جدی و عزم راسخی وجود داشته باشد، اتفاقات عظیمی رقم خواهد خورد که نمونه آن نیز همت همکاران در تعطیلی زندان رجایی‌شهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن بوده است.

بالا بردن آگاهی‌های عمومی در صدر وظایف دولت است

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به نقش و جایگاه «رسانه» در قانون اساسی گفت: بالا بردن آگاهی‌های عمومی در همه زمینه‌ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی در صدر وظایف دولت قرار گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان نیز در جمع دانش‌آموزان انجمن اسلامی سراسر کشور گفت: مشکلات کشور توسط فرزندان این سرزمین که شما نوجوانان و جوانان هستید حل خواهد شد.

طحان نظیف گفت: هیچ مصلحتی در انتخابات بالاتر از حفظ اعتماد و رعایت بی‌طرفی از سوی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی اصل نیست.

تاکید القاصی بر جلوگیری از تجدید وقت بی‌دلیل رسیدگی به پرونده‌ها

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

علی القاصی رییس کل دادگستری استان تهران «تجدید اوقات بی‌دلیل و بدون علت» را یکی از مشکلات موجود در برخی از شعب عنوان کرد و ضمن آسیب شمردن این مساله، بر ضرورت اعمال نظارت از سوی مدیران واحدها و حوزه‌های قضایی به‌ منظور اصلاح این رویه تاکید کرد.

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: توجه به اتقان و کیفیت آرای قضایی از حیث پشتوانه حقوقی مساله‌ای مهم و یک ضرورت محسوب می‌شود چرا که جامعه حقوقی در خصوص آرای قضایی داوری می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان تهران از حل مشکل اراضی تعاونی دانشگاه ابوریحان موسوم به «شهرک دانش» با بیش از ۲۰۰ نفر مالباخته و حل مشکل اراضی تعاونی «کوثر فرهنگیان» با بیش از هزار نفر مالباخته خبر داد.

القاصی همچنین به مدیران کلیه واحدهای قضایی ماموریت داد که ظرف ۲۰ روز فهرست متهمان و محکومان متواری را به طور روزآمد استخراج کنند و به منظور شناسایی و جلب در اختیار ضابطان قرار دهند.

آرای قبلی دیوان عدالت باید برای اشخاص با ادعای مشابه اجرا شود

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

حجت الاسلام و المسلمین حکمتعلی مظفری رییس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید ترتیبی اتخاذ کنند تا از ورود دعاوی تکراری به دیوان جلوگیری شود، گفت: با توجه به تبصره ماده ۱۱ قانون دیوان عدالت اداری، باید آرای قطعی و قبلی دیوان برای اشخاصی که ادعای مشابه دارند نیز اجرا شود.

نظارت دادستانی بر فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در آستانه اربعین/ تشکیل پرونده برای متخلفین

علی صالحی دادستان تهران از تشکیل تیم‌های بازرسی ویژه و تشدید نظارت دادستانی بر فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در آستانه برگزاری مراسم اربعین خبر داد.

هشدار سازمان بازرسی به سازمان هواپیمایی درباره بازار بلیت هواپیما

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

بروز نارضایتی عمومی ناشی از کنسلی و تأخیرهای متعدد پروازی و نحـوه فروش بلیت هواپیما در مسـیرهای داخلـی و بازار سیاه بلیت با درج «تکمیل ظرفیت» پروازی در سامانه‌های فروش، پای سـازمان بازرسی کل کشور را بـه ایـن موضوعات باز کرد.

پلمب دفتر مشاور املاکی که اقدام به عقد قرارداد فاقد اعتبار کرده بود

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

رضا تبار معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: دفتر مشاور املاکی که اقدام به عقد قرارداد فاقد اعتبار برای یک واحد آپارتمانی کرده بود، با دستور قضایی پلمب شد.

۱۲ هزار و ۶۵۰ زندانی جرایم غیرعمد در کشور داریم

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

اسدالله جولایی رییس هیات امناء ستاد دیه کشور گفت: هم اکنون ۱۲ هزار و ۶۵۰ زندانی جرایم غیرعمد در کشور داریم که از این  جمع تعداد  ۴۶۹  نفر زن و ۱۲ هزار و ۱۸۱ نفر مرد هستند.

دیوان عدالت در حال بررسی اعتراض به حکم انفصال از خدمت رییس سازمان سنجش است

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در پاسخ به سوالی درباره حکم دیوان عدالت اداری برای میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به شکایات مردم از تصمیمات دولتی را برعهده دارد و طبیعی است که هر رأی که در دیوان عدالت اداری صادر می‌شود، علیه دولت است. شکایتی در دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه حکم صادره برای آقای لطیفی شرایط قانونی را نداشته است و دیوان عدالت اداری براساس بررسی‌ها، شکایت را وارد تشخیص می‌دهد و ایراد شکلی به انتصاب وی مطرح می‌شود.

وزیر دادگستری گفت: تعطیلی زندان رجایی‌شهر امری ماندگار در دوران مدیریت ریاست قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها محسوب می‌شود چرا که کار نشدنی را شدنی کردند، این کار می‌تواند مبنا و الگویی برای حل مشکلات کشور باشد.

دستگیری اعضای یک باند جعل اسناد و اوراق قضایی

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه اعلام کرد که افراد فعال در یک باند جعل اسناد را که مدعی نفوذ در دستگاه قضایی بودند را شناسایی و دستگیر کرده است.

آرای مختلف دیوان عدالت اداری 

هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد: برای کمیسیون موضوع ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران هیچگونه صلاحیتی مبنی بر ممنوع اعلام کردن یک فعالیت شغلی در قسمتی از زمین‌های بافت شهری و تعیین کاربری زمین‌های شهری بر اساس فعالیت شغلی پیش‌بینی نشده است و مصوبه‌ای که این اختیار را برای کمیسیون مذکور ایجاد کرده بود، ابطال شد.

همچنین با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تعیین شرایط برای بازرسان شورای انتظامی نظام مهندسی در ماده ۸۲ مکرر آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باطل شد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری همچنین به ابطال «مصوبه هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره الزام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به بارگذاری و تکمیل اطلاعات مربوط به عنوان مجـوزهای صادره در درگاه ملّی مجوزهای کشور» رای داد.

فراخوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای جامعه جهانی

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در پاسخ به نامه دبیر ستاد حقوق بشر درباره حملات تروریستی به حرم شاهچراغ نوشت: جامعه بین‌المللی باید با حمایت از حاکمیت قانون و استانداردهای اساسی حقوق بشر، به عنوان ارزش‌هایی که تروریست‌ها قصد نابودی آن‌ها را دارند، به این اقدامات پاسخ دهد.

کارت شرکت در آزمون وکالت قوه قضاییه منتشر شد

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

کارت شرکت در آزمون وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوره خانواده قوه قضاییه سال ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش منتشر شد. این آزمون جمعه سوم شهریور با شرکت حدود صدهزار داوطلب برگزار می‌شود.

تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان/ حمید قره حسنلو به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شد

صدور حکم پرونده گروه صفا/ تایید احکام پرونده روح‌الله عجمیان

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز با اعلام تایید احکام شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز در پرونده روح الله عجمیان که در ۱۲ آبان سال گذشته در جریان نا آرامی‌های کمالشهر کرج به شهادت رسید، گفت: در این پرونده حکم اعدام دو محکوم یعنی «محمدمهدی کرمی» و «محمد حسینی» پس از تایید دیوانعالی کشور در ۱۷ دی ماه سال گذشته اجرا شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه رای صادره در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز به غیر از دو محکوم به اعدام، جهت بررسی و صدور حکم مجدد به همان شعبه اعاده شده بود، اضافه کرد: پس از رسیدگی و صدور احکام مجدد، آرای صادره قطعیت یافت و بدین ترتیب «حمید قره حسنلو» به ۱۵سال حبس نفی بلد؛ «رضا آریا»، «حسین محمدی» و «مهدی محمدی» هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد محکوم شدند. متهمان «محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی»، «امین مهدی شکراللهی» و «فرزانه قره حسنلو» هر کدام به پنج سال حبس نفی بلد و «علی معظمی گودرزی» به سه سال حبس نفی بلد محکوم شدند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha