• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402070905644
  • خبرنگار : 71415

بلینکن روز ملی چین را تبریک گفت

بلینکن روز ملی چین را تبریک گفت

وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال افزایش تعاملات سطح بالا بین کشورش با چین در ماه‌های اخیر با صدور بیانیه‌ای هفتاد و چهارمین سالروز پایه‌گذاری جمهوری خلق چین و روز ملی این کشور را تبریک گفته و متعهد به همکاری‌های بیشتر با پکن بر سر "چالش‌های مشترک" شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در این پیام «مبتنی بر حسن نیت» که روز شنبه به مناسبت روز ملی چین منتشر کرد، نوشت: "همچنان که ایالات متحده آمریکا به همکاری با جامعه بین‌المللی به منظور حل و فصل جدی‌ترین چالش‌های جهان ادامه می‌دهد، ما از همکاری با جمهوری خلق چین در زمینه رسیدگی به چالش‌های مشترک شامل بحران آب و هوا، سلامت عمومی، مبارزه با مواد مخدر، امنیت غذایی، و ثبات اقتصاد کلان جهانی استقبال می‌کنیم."

او اضافه کرد، آمریکا برای مردم چین در سال پیش رو "صلح، شادی و سعادت" آرزو دارد.

پکن و واشنگتن در پی سردی شدیدی که در اوایل سال جاری میلادی در روابطشان تجربه کردند، در ماه‌های اخیر دست به یک سری تعاملات رسمی رده بالا زده‌اند.

در تابستان گذشته، چهار مقام ارشد دولت آمریکا شامل جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی و جان کری، فرستاده ویژه آب وهوای کاخ سفید به پکن سفر کردند.

هان ژنگ، معاون رئیس جمهور چین نیز روز ۱۸ سپتامبر در نیویورک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد. بلینکن، در جریان این نشست، به هان ژنگ تاکید کرد، حفظ تعاملات سطح بالا بین دو کشور در راستای اطمینان حاصل کردن نسبت به اینکه دو طرف "ارتباطات باز را حفظ می‌کنند" خوب است.

هان با اشاره به سفر بلینکن در ماه ژوئن گفت، این سفر به این معنی است که واشنگتن و پکن "تعامل و گفتگو را افزایش داده و با یکدیگر در راستای باثبات‌ساختن روابط دوجانبه همکاری می‌کنند."

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا هم مذاکراتی را با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ۱۶ و ۱۷ سپتامبر در مالت در خصوص مسائلی اعم از تایوان و جنگ اوکراین و روسیه برگزار کرد.

روز پنجشنبه سان ویدونگ، معاون آسیای وزیر امور خارجه چین به دیدار دنیل کرایتنبرینک، دستیار امور اقیانوسیه و شرق آسیای وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن رفت. این دو دیپلمات ارشد مسائلی حساس را شامل تایوان، دریای چین جنوبی و استراتژی هند-اقیانوسیه واشنگتن مورد بحث قرار دادند.

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و جو بایدن، همتای آمریکایی او از زمانی که ماه نوامبر گذشته دیداری در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در شهر بالی اندونزی داشتند، ملاقات دیگری با یکدیگر نداشته‌اند.

رئیس جمهور چین در اجلاس گروه ۲۰ در دهلی نو، پایتخت هند در سال جاری میلادی که در آن بایدن حضور داشت شرکت نکرد.

اخیرا روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین برنامه انجام سفری را در ماه اکتبر با هدف تدارک دیدن مذاکرات میان بایدن و شی جینپینگ را دارد.

این نشریه همچنین اعلام کرد، پکن و واشنگتن مشغول هموار کردن راه برای سفر "هی لیفنگ" معاون نخست وزیر چین به آمریکا هستند.

آخرین سفر یک مقام ارشد چینی به آمریکا مربوط به سفر ماه مه گذشته وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین به واشنگتن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha