طالب محمدی پیش از ظهر امروز (۲۳مهر) در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان که به صورت نمادین در مدرسه استثنایی توحید سنندج برگزار شد؛ با تبریک فرارسیدن (۱۵ اکتبر) روز جهانی عصای سفید اظهار کرد: امروز انگیزه، توان، اراده، دستاورد و موفقیتهای نابینایان را جشن میگیریم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: ۷۰ دانشآموز آسیب دیده بینایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.
محمدی افزود: از این تعداد ۲۵ دانش آموز دختر و پسر دارای آسیب بینایی در مدارس با نیازهای ویژه پیش دبستانی و ابتدایی شهرستانهای سنندج، سقز، دیواندره، مریوان و قروه تحصیل میکنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: ۴۵ دانش آموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب بینایی شدید نیز در کنار همسالان خود و در مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به " تلفیق اجتماعی نابینایان ترسیم فردایی بهتر " بەعنوان شعار روز عصای سفید گفت: با تمرکز هر چه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا و کم بینا و آگاه سازی جامعه میتوان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق کرد.
محمدی با بیان اینکه صحبت از دانش آموزان استثنایی صحبت از تفاوتها، صحبت از ایفای مسئولیت و احیای انسانهاست افزود: آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان تعلیم و تربیت را جزو حقوق انسانها برشمرد و گفت: متولیان تعلیم و تربیت و دست اندرکاران آموزش و پرورش باید زمینهای را فراهم آورند تا دانش آموزان بتوانند با هراستعداد و محدودیتی، توانمندیهای خود را بروز دهند.
محمدی افزود: این حق در مورد دانش آموزان استثنایی ویژهتر است، چون استعداد و توانمندی در دانش آموز با نیاز ویژه خاص نهفتهتر است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه این دانش آموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقت خود نیازشان ویژه نیست بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است، خاطرنشان کرد: این مهم و تکلیف سنگین کار متولیان جامعه است.
وی افزود: ۷۵ درصد یادگیری از طریق بینایی انجام میشود و معلولین نابینا و کم بینا با اراده و انگیزه بالا توانستهاند این محدودیتها را دور زده و در خیلی از موارد از جامعه بینایان هم در عرصه یادگیری موفق تر خود را نشان دهند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزش و پرورش استثنایی طی مدارج دانشگاهی نیست بلکه آموزش درسها و مهارتهای زندگی و افزایش آگاهی است.
محمدی با تأکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: روز جهانی نابینایان، تبلور قابلیتها، توانمندیها و شان و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با بهره گیری از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان فراهم شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، یادآور شد: آموزش و پرورش استثنایی تلاش میکند که دانشآموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.
محمدی ارتقاء همکاری با بهزیستی، جلب مشارکت کتابخانه مرکزی و کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان، تعامل با مشاور امور معلولین استانداری، برگزاری کارگاه آموزش خط بریل، دوره های باز آموزی و ضمن خدمت جهت به روز نگه داشتن اطلاعات تخصصی همکاران در راستای آموزش دانش آموزان دارای آسیب بینایی را اهم فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی استان در این حوزه عنوان کرد.
انتهای پیام
نظرات