به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، رژیم صهیونیستی از همان آغاز مذاکرات برای انتقال کالاها به نوار غزه، تلاش کرده برخی از شروط خود را روی این کمکها اعمال کند از جمله اینکه این کمکها را پیش از ورود به غزه بازرسی کند. هرچند که این کمکها از طریق گذرگاه مرزی رسمی مصر یعنی رفح وارد میشود که در آن سرویسهای بازرسی و شناسایی در شرایط عادی هم تمامی موادی که وارد غزه میشود، بازرسی میکنند؛ اما این بار رژیم صهیونیستی مصر را مجبور کرد کالاها را قبل از ورود به غزه به گذرگاه «کرم ابوسالم» بفرستد و همین موجب تاخیر در ورود روزانه کمکها به غزه شده است.
دستور رژیم صهیونیستی درمورد کمکها
منابعی در مصر گفتند، پس از اینکه برای اولین بار کمکهای مصر شامل ۲۰ کامیون به صورت مستقیم از گذرگاه زمینی رفح وارد فلسطین شد، رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دیگر اجازه نمیدهد این کمکها از این راه مستقیم، میان مصر و غزه وارد شود.
این منابع گفتند، صهیونیستها اعلام کردند که مصر باید کامیونهای حامل کمک را به گذرگاه کرم ابوسالم واقع در شرق رفح بفرستد تا کالاها ابتدا تفتیش و بعد وارد غزه شوند یعنی کالاها دیگر از طریق گذرگاه مصری رفح وارد نمیشود بلکه از طریق گذرگاه تجاری کرم ابوسالم و پس از تفتیش دقیق توسط رژیم صهیونیستی وارد غزه میشود. هرچند اکثر مواد ارسالی در این کاروان که وارد شد و در روزهای آتی نیز به غزه منتقل خواهد شد کمکهای خود مصر است نه کمکهای بینالمللی که از فرودگاه العریش ارائه شد و در انبارهای هلال احمر مصر در شهر العریش ذخیره شدند.
همین منابع گفتند، رژیم صهیونیستی ظاهرا مصر را تهدید کرده که اگر کالاها را مستقیما بدون انتقال به گذرگاه کرم ابوسالم وارد غزه کند، با بمباران مجدد منطقه فاصل میان دو طرف، گذرگاه رفح را خواهد بست.
به گفته این منابع، رژیم صهیونیستی میخواهد اطمینان حاصل کند که لابلای این کالاها سوخت حتی به مقدار خیلی کمی وارد غزه نشود و تنها کمکهای انسانی به غزه برسد.
مصر در حالی این شرط رژیم صهیونیستی را اجرایی میکند که بسیاری در داخل و خارج از این کشور خواهان حفظ حاکمیت مصر بر گذرگاه رفح هستند که رژیم صهیونیستی از دو هفته پیش روند بازگشایی گذرگاه را تحت کنترل گرفته و هر وقت مصر خواسته آن را باز کند، رژیم صهیونیستی دروازه فاصل میان مصر و فلسطین را بمباران کرده است و همین موجب شده مصر و فلسطین از این گذرگاه عقبنشینی کرده و کار را در آن، چه برای مسافران یا حتی مواد غذایی، دارو و کمکهای انسانی متوقف کنند که قرار بود پس از ورود دهها هواپیمای حامل کمکها به فرودگاه العریش، کمکها به مقدار خیلی زیادی وارد غزه شود.
بستن گذرگاه رفح
در این زمینه، محمد عصمت سیف الدوله، بنیانگذار جنبش «مصریان علیه صهیونیسم» گفت، این ادعا که بستن گذرگاه رفح موضع مستقل خود مصر بر اساس ملاحظات امنیت ملی، منافع مصر و حاکمیت ملی است، نادرست است. مشارکت دولت مصر در محاصره چند ساله غزه بر اساس توافقنامهای معروف به توافقنامه فیلادلفیا است که دو طرف در تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۰۵، پس از خروج رژیم صهیونیستی از نوار غزه امضا کردند. بر اساس آن توافق، مسؤولیت تامین امنیت مرز با غزه، مطابق با استانداردها و الزامات رژیم صهیونیستی، به دولت مصر واگذار شد تا از این طریق تعهدات جدیدی در قبال امنیت رژیم صهیونیستی به قاهره محول شود.
سیف الدوله افزود: این توافق تابع مفاد توافقنامه گذرگاههای اسرائیل و فلسطین است و این بدان معناست که گشایش گذرگاه رفح منوط به اراده و تایید اسرائیل است.
نکته قابل توجه این است که مصر این شرط تحمیلی رژیم صهیونیستی را مبنی بر عدم اجازه ورود کمکهای مصری به غزه، جز با عبور از مرز رژیم صهیونیستی در گذرگاه ابوسالم فاش نکرده است.
اگرچه مصر اعلام کرد، کمکها را مستقیما و از گذرگاه رفح وارد غزه میکند؛ اما اطلاعات حاکی از آن است که کامیونهای حامل کمک اصلا از این گذرگاه عبور نمیکنند بلکه از طریق مرز فاصل بین نوار غزه و مصر به گذرگاه کرم ابوسالم وارد میشوند و سپس از طریق مرزها وارد غزه میشوند.
پیش از این شبکه «کان» رژیم صهیونیستی تصویری از افسران صهیونیستی را منتشر کرد که به صورت غیر عادی در حال تفتیش کامیون مصری حامل کالا، مواد غذایی و دارویی در مسیر غزه بودند. کل منطقه اطراف نوار غزه به یک منطقه نظامی بسته تبدیل شده است و پس از حمله مقاومت فلسطین به تمام شهرکهای صهیونیستی اطراف نوار غزه در هفتم اکتبر، دسترسی همه غیرنظامیان به آن ممنوع است.
انتهای پیام
نظرات